Hyppää sisältöön

Näin maksat tullilaskun

Voit maksaa verot ja maksut sähköisissä palveluissamme tai tullitoimipaikalla.

A) Kun maksat sähköisissä palveluissamme 

Luovutuspäätös muodostuu maksamisen jälkeen.

Huomioi:  Jos kuljetusyrityksenä toimii Posti, maksa käsittelymaksu erikseen Postille.

Maksutavat 

Voit maksaa 

  • verkkomaksulla 
  • Visa- ja MasterCard-korteilla (credit/debit)
  • MobilePaylla

Kun maksat tullauksen myöhemmin tilisiirtona, huomioi nämä:

  • Kun maksu on kirjautunut Tullin tilille, tullauksesta muodostuu luovutuspäätös. Yleensä kirjautuminen kestää 2‒3 pankkipäivää. 
  • Tullaus on maksettava eräpäivään mennessä. Eräpäivän jälkeen tullausta ei voi maksaa enää sähköisessä palvelussa.
  • Voit hakea tullauspäätöskohtaisen laskun kirjautumalla Tulliselvityspalveluun. Kun haet tullauspäätöskohtaisen laskun, tarvitset tullauksen MRN-numeron. Lasku löytyy Tulliselvityspalvelusta erillisenä tulli-ilmoituksen dokumenttina ”Asiakirjat”-kohdasta.

Maksupalvelun tarjoaja

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalvelun tarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun tuotteen / palvelun myyjälle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen / palvelun toimittajaan. 

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7 
Innova 2 
Lutakonaukio 7 
40100 Jyväskylä 
Puhelin: 020 718 1830 
www.paytrail.com

Pankkimaksut

Käytössäsi on kaikkien suomalaisten pankkien maksupainikkeet joko pankkien tarjoamiin eBanking-rajapintoihin tai open banking-rajapintoihin pohjautuen.

Tietoa maksamisesta - Kuluttaja | Paytrail

Jos maksaminen ei onnistunut Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa

Jos et palannut maksupalvelusta takaisin Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun, maksusi kirjautuu 2–3 pankkipäivän kuluttua. Kun maksusi on kirjautunut, on tullauksesi valmis, ja tullaukselle muodostuu luovutuspäätös. 

Huomaa, että tullauksesi voi tällaisessa tapauksessa näkyä Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa Omat tullaukset -sivulla maksamattomana, vaikka sinua on jo veloitettu. Voit tarkistaa maksun tilan päivittämällä sivun.  

Jos ongelmia ilmeni maksutavan valitsemisen jälkeen, tarkista, oletko ilmoittanut verkkopankkisi kirjautumistiedot oikein. Jos pankin järjestelmä ei toimi, ole yhteydessä omaan pankkiisi. 

Jos tullaus on valmis, mutta et ole saanut ilmoitusta lähetystä kuljettavalta yritykseltä, ole yhteydessä kuljetusyritykseesi.  

Jos korttimaksusi ei toiminut

Korttimaksu epäonnistuu yleensä seuraavista syistä:

  • Maksukortillasi ei ole käytössä verkkomaksumahdollisuutta. 
  • Verkkomaksuillesi on asetettu jokin käyttörajoitus.
  • Olet syöttänyt maksukortin numeron, voimassaoloajan tai turvakoodin virheellisesti. Huom.! Credit/debit-maksukorteilla on erilliset korttinumerot ja turvakoodit credit- ja debit-ominaisuuksille.
  • Pankkitililläsi tai luotollasi ei ole riittävästi katetta.

Ongelmatilanteissa ole yhteydessä kortin myöntäjään tai omaan pankkiisi. Tulli ei pysty selvittämään maksun epäonnistumisen syytä.

B) Kun maksat tullitoimipaikalla

Voit maksaa asiakaspalvelua tarjoavilla tullitoimipaikoilla joko käteisellä:

  • euro
  • Norjan kruunu (ainoastaan Norjan ja Suomen välisillä rajanylityspaikoilla)

tai maksukorteilla

  • VISA
  • MasterCard
  • American Express.

Lue myös:


Asiasanat Maksaminen