Hyppää sisältöön

Onko sanoma-asioinnin sujuvuudessa parantamisen varaa?

Julkaisuajankohta 7.4.2021 12.04
Tiedote

Me uskomme, että on. Mutta mikä on teille asiakkaillemme kaikkein tärkeintä? Mihin laitamme irtoavat voimavaramme, joista suuri osa on jo uuden tulliselvitysjärjestelmän uudistamisessa, jokapäiväisessä asiakkaiden palvelemisessa ja yhteiskunnan suojaamisessa?

Kiitos teille kaikille 75 sanoma-asiakkaallemme, jotka jaksoitte taas vastata kyselyymme ja kertoa näkemyksenne tulliasioinnin sujuvuudesta ja palvelujemme parantamisideoista! Mikä sitten oli näkemyksenne? 

Tulliasiointi on mielestänne sujuvaa: 3,97 (asteikolla 1–5). Jesss! Tämä on meille todella tärkeä asia ja panostamme tähän paljon!

Kun kysyimme, mikä on vähiten sujuvaa tulliasioinnissa, annoitte meille jopa 40 sanallista vastausta. Jesss! Olemme lukeneet huolella kaikki vastaukset. Nyt tiedämme, mitä teidän mielestänne pitäisi vielä tehdä. 

Tässä toimenpiteitämme, joiden uskomme ja toivomme näkyvän teillä sujuvampana tulliasiointina: 

Sujuvoitamme ja nopeutamme ilmoitusten käsittelyä

Uuden Tulliselvityspalvelun eli UTUn käytön laajentuminen parantaa tuonnin ilmoitusten käsittelyaikoja sekä vähentää manuaalisen käsittelyn tarvetta. Uudet palvelut tukevat käsittelijää entistä paremmin ja mm. ilmoitusten liitteiden toimittaminen uudistuu. Myös rekrytointeja Spakeen jatketaan.

Tarkennamme ohjeita, satsaamme osaamiseen ja hyvään asiakaspalveluun

Uuden henkilöstön yhtenäistä koulutusta jatketaan ja sisäisten ohjeiden ajantasaisuuteen sekä saatavuuteen panostetaan, jotta ilmoitusten käsittelyn periaatteet ja asiakasohjeistus ovat laadukkaita ja oikeita. Yritysneuvonnan sanomailmoittamisen osaaminen kasvaa myös UTUn käyttöönoton myötä. 

Toteutamme asiakasneuvonnan asiakaskyselyn tekstiviestikampanjalla, kun olemme saaneet otettua uuden kontaktienhallintajärjestelmän käyttöön.

Selkeytämme Tulli.fi-sivuston yritysasiakkaiden ohjeita ja tuomme jo olemassa olevaa Fintaric-opastusvideota paremmin esille.  

Jatkamme rajapintojen (kuten API) kehitystyötä Fintaricin, koodilistojen ja koodistojen hakujen sekä tulli-ilmoituksen MRN-numeropohjaisten tilakyselyjen parissa.

Tulemme myös jatkossa kysymään yhä tiiviimmin ja erilaisin tavoin kokemuksianne, tarpeitanne, ideoitanne ja näkemyksiänne. Vastaattehan myös seuraavaan kyselyyn! 

Toivoo Tullin asiakaspalveluiden puolesta 

Ivi Maunuksela-Malinen, asiakaskokemuksen kehittäjä

Asiakastiedotteet