Odottamassa olleiden postilähetysten ruuhka purkautumassa
EU:n ulkopuolelta saapuvien postilähetysten tullauksen pitäisi jälleen sujua normaalisti, kun puutteellisten turvatietojen välitysongelmat on saatu pitkälti ratkaistua. Tullattavan postilähetyksen saapumisilmoituksen saaneiden kannattaa nyt yrittää tullausta uudelleen.
Suomeen Euroopan unionin ulkopuolelta lentäen saapuvista postilähetyksistä on pitänyt antaa 15.3.2021 lähtien turvatietoilmoitukset ennen tavaroiden lastausta lähtömaassa. Uudistuksesta johtuen, osassa lähetyksiä Posti ei pystynyt toimittamaan Tullille tarvittavaa uutta ilmoitusta puutteellisten tietojen takia. Tulli ja Posti ovat selvittäneet asiaa tiiviissä yhteistyössä. Odottamaan jääneiden lähetysten puutteelliset tiedot on korjattu ja lähetysten tullaamisen pitäisi onnistua jälleen normaalisti.
”Tarvittavia turvatietoja odottamassa olleiden pakettien tullaus onnistuu nyt normaalisti. On ollut todella valitettavaa, että moni on joutunut turhaan yrittämään tullausta. Toivommekin, että kaikki saavat odottamansa lähetykset mahdollisimman pian”, sanoo tulliylitarkastaja Nadja Painokallio.
Mikäli tullaus ei jostain syystä vieläkään onnistu, niin olethan yhteydessä Postin asiakastukeen, p. 010 05 577, tai Tullineuvontaan, p. 0295 5206 (ma–pe 8–18).
Ongelma koski vain osaa EU:n ulkopuolelta tulevista postilähetyksistä. Posti pidensi niiden lähetysten säilytysaikaa, joiden tullaamisessa oli ongelmia.
Pahoittelemme asiakkaille koitunutta haittaa.
Lisätietoja:
Postin asiakastuki: p. 010 05 577
Tullineuvonta: Tulli-ilmoittamisen tuki p. 0295 5206 (ma–pe 8–18)
Lisätietoja medialle:
tulliylitarkastaja Nadja Painokallio: p. 040 332 7577, nadja.painokallio(at)tulli.fi
Postin MediaDesk: p. 020 452 3366 (ma–pe klo 9–16), viestinta(at)posti.com