Hyppää sisältöön

Henkilöasiakkaat voivat tullata sähköisesti myös muut kuin postilähetyksensä – poikkeukset hoituvat sujuvasti lomakkeella tai tullitoimipaikalla

Julkaisuajankohta 7.3.2022 9.48 | Julkaistu suomeksi 10.3.2022 klo 9.36
Tiedote

Suurin osa Tullin asiakkaista asioi sähköisesti ja tullaa lähetyksensä itse. Tammikuussa yksityishenkilöiden tekemistä tullauksista annettiin jo yli 99 prosenttia Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Vaikka verkkokaupan volyymit ovat kasvaneet, harva käy enää toimipaikalla tullaamassa lähetyksensä. Sähköinen asiointi on nopein ja sujuvin tapa hoitaa tullaukset.

Postin lisäksi tavaroita kuljettavat monet muutkin kuljetusyritykset. Valtaosa henkilöasiakkaista tullaa myös nämä lähetykset jo sähköisesti Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, jossa suurimman osan tavaroista voi tullata sujuvasti ja helposti kotoa käsin. Niissä tapauksissa, joissa sähköinen asiointi ei ole mahdollista, asiakas voi tullata lähetyksen lomaketullauksena esimerkiksi toimipaikalla. 

- Tullaus onnistuu yleensä aina kotoa käsin sähköisesti tai lomaketullauksena esimerkiksi toimipaikalla, kun asiakas haluaa tehdä tullauksen itse. Emme jätä asiakkaitamme pulaan. Lähetyksen tullaus onnistuu kanssamme, vaikka sähköinen asiointi ei olisi asiakkaalle mahdollista. Jos asiakas tarvitsee apua tai hänellä ei ole sähköisiä laitteita, autamme häntä edelleen tullauspalveluita tarjoavissa asiakaspalvelupisteissämme, kertoo tulliylitarkastaja Nadja Painokallio.

Tullitoimipaikalla voi tullata eläviä eläimiä, muuttotavaroita, tuhkauurnia, diplomaattisia lähetyksiä tai tiettyjä muita, erityistilanteita varten tuotuja tavaroita, kuten väliaikaisesti maahan tuotavia messutavaroita. 

Tullaamiseen on vaihtoehtoja

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelun käyttö edellyttää verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia. Jos sähköinen asiointi ei asiakkaalta onnistu, on olemassa erilaisia vaihtoehtoja tullauksen hoitamiseen. Toisen henkilön voi esimerkiksi valtuuttaa tekemään tullauksen tai tullauksen voi ostaa kuljetusliikkeeltä. Jos asiakkaalla on jokin toimintarajoite, kuten näkövamma, tullitoimipaikan tullivirkailija avustaa ilmoituksen täyttämisessä.

Vaikka asiakkaan käytössä ei olisi sähköiseen tullaamiseen tarvittavaa laitetta, voi asiakas hoitaa tullauksen tullitoimipaikalla asiakaskäyttöön tarkoitetulla tietokoneella. Tullin henkilökunta opastaa tarvittaessa palvelun käytössä.  

Lisää tietoa vaihtoehtoisesta asioinnista löytyy Tullin nettisivuilta.

Lisätietoja
Nadja Painokallio, tulliylitarkastaja, p. 040 332 7577, nadja.painokallio(at)tulli.fi

Uutinen