Hyppää sisältöön

Asiakasyhteistyö

Tullitoimintaa kehitetään erilaisissa asiakkaiden ja Tullin välisissä yhteistyöryhmissä, joita ovat

  • Tullin asiakasneuvottelukunta
  • eri aloille suunnatut asiakasyhteistyöryhmät 
  • yksittäisten muutosten valmisteluun Tullin kutsumat asiakasyhteistyöryhmät
  • asiakasyhteistyöverkostot. 

Asiakasyhteistyöryhmissä ja asiakasyhteistyöverkostoissa asiakkaat voivat 

  • kertoa tulliasioinnin tarpeistaan
  • saada tietoa ja antaa palautetta tulliasioinnin kehittämisestä sekä esimerkiksi EU:n tullilainsäädännön valmistelusta
  • keskustella toimintaympäristön muutoksista ja arvioida yhdessä niiden vaikutuksia.

Mukaan asiakasyhteistyöverkostoon?

Saat verkostossa tietoa asiakasyhteistyöryhmien käsiteltävistä asioista ja mahdollisuuden kommentoida niitä jo ennen käsittelyä. Jos haluat osallistua jonkin verkoston toimintaan, ota yhteyttä verkoston sihteeriin.

Tavoite: Tullin asiakasneuvottelukunta toimii informaatio- ja yhteydenpitofoorumina Tullin ja sidosryhmien välillä. 

Kokoontuminen: 1–2 kertaa vuodessa 

Puheenjohtaja: Tullin pääjohtaja Sami Rakshit 

Sihteeri: tulliylitarkastaja Marjo Saastamoinen Asiakaspalveluista 

Jäseniksi kutsutut toimijat:

  • Autotuojat ry
  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK
  • Elintarviketeollisuusliitto ry
  • Energiateollisuus ry
  • Finpro ry
  • Kaupan Liitto
  • Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) Suomen osasto ry
  • Keskuskauppakamari
  • Luontaistuotealan tukkukauppiaiden liitto ry
  • Metsäteollisuus ry
  • Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
  • Päivittäistavarakauppa ry
  • Rakennusteollisuus RT ry
  • Satamaoperaattorit ry
  • Suomen huolintaliikkeiden liitto ry (SHL)
  • Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry
  • Suomen laivameklariliitto ry
  • Suomen satamaliitto
  • Suomen osto- ja logistiikkayhdistys LOGY ry
  • Suomen varustamot ry
  • Suomen yrittäjät ry
  • Teknisen Kaupan Liitto ry
  • Teknologiateollisuus ry
  • Tekstiili- ja muotialat TMA
  • Tupakkateollisuusliitto ry
  • Öljy- ja biopolttoaineala ry

Tehtävä: Huolinta-alan asiakasyhteistyöryhmä käsittelee muutoksia sekä huolinta- ja pikarahtialan toimintaympäristössä että Tullin toiminta-alueella ja niiden vaikutuksia tullitoimintaan. Tavoitteena on saada asiakasnäkökulma mukaan tullipalvelujen ja -toiminnan kehittämiseen. 

Kokoontuminen: 2 kertaa vuodessa 

Puheenjohtaja: johtaja Tom Ferm Tullin ulkomaankauppa- ja verotusosastolta 

Sihteeri: tulliylitarkastaja Aino Rauhamäki Asiakaspalveluista

Jäsenet:

  • DHL Express (Finland) Oy
  • DHL Freight (Finland) Oy
  • Independent Express Finland Oy
  • Oy Kuehne & Nagel Ltd
  • Maersk Logistics & Services Finland Oy
  • Nurminen Logistics Services Oy
  • SA-TU Logistics Oy
  • Schenker Oy
  • Steveco Oy
  • Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry (SHLL)
  • TNT Suomi Oy
  • Varova Oy

Tehtävä: Meriliikenteen asiakasyhteistyöryhmän keskeisenä tehtävänä on vaikuttaa siihen, että EU:n tullilainsäädännön uudistukset ja niihin liittyvät muutokset toteutetaan Suomessa tavalla, joka on mahdollisimman tarkoituksenmukainen meriliikenteen toimijoiden ja Tullin kannalta.

Kokoontuminen: 2 kertaa vuodessa

Puheenjohtaja: tulliylitarkastaja Henrik Lindström Tullin ulkomaankauppa- ja verotusosastolta 

Sihteeri: tulliylitarkastaja Erja Silventoinen Asiakaspalveluista

Jäsenet:

  • Oy CMA CGM Finland
  • C&C Port Agency
  • Containerships Oyj
  • DHL Global Forwarding (Finland) Oy
  • Finnlines Oyj
  • Finnsteve Oy Ab
  • GAC Finland
  • Oy Kuehne + Nagel Ltd
  • Maersk Finland Oy
  • Oy M. Rauanheimo Ab
  • Oy MSC Finland Ab
  • Satamaoperaattorit ry
  • Steveco Oy
  • Suomen Laivameklarit ry
  • Suomen satamaliitto
  • Suomen Varustamot ry
  • Suomen laivakauppiaitten yhdistys ry
  • Traficom
  • Unifeeder Finland filial av Unifeeder A/S

Tehtävä: Lentoliikenteen asiakasyhteistyöryhmä pääasiassa tiedottaa lentoliikenteen asioista ja käsittelee kehittämisideoita. 

Kokoontuminen: 2 kertaa vuodessa

Puheenjohtaja: tullipäällikkö Mika Pitkäniemi Lentotullista 

Sihteeri: tulliylitarkastaja Esa Rika Asiakaspalveluista 

Jäsenet

Lentoliikenteen asiakasyhteistyöryhmän jäseniä ovat muun muassa lentoyhtiöiden, GSA-yhtiöiden ja CHA-yhtiöiden edustajat:

  • Aeroflot-Russian Airlines
  • ASR Europe Oy
  • Dachser Finland Oy
  • DHL Global Forwarding (Finland) Oy
  • DSV Air & Sea Oy
  • Finnair Cargo Oy
  • Kales Airline Services
  • Kuehne & Nagel Oy Ltd
  • Lufthansa Cargo Ag, Suomen sivuliike
  • Oy NordicGSA Ab
  • Nordic Parcel Express Oy
  • North Air Logistics Oy
  • Palvelualojen työnantajat PALTA ry
  • Posti Jakelu Oy
  • Puolustusvoimat
  • SAS
  • Scanpartners
  • Schenker Oy
  • Swissport Finland Oy
  • UPS SCS (Finland) Oy
  • Varova Oy

Tavoite: Pikarahtiyritysten asiakasyhteistyöryhmässä pääasiassa tiedotetaan pikarahtiyritysten logistiikkaketjuun liittyvistä asioista ja käsitellään kehitysideoita. 

Kokoontuminen: 2 kertaa vuodessa

Puheenjohtaja: tullipäällikkö Mika Pitkäniemi Lentotullista 

Sihteeri: tulliylitarkastaja Esa Rika Asiakaspalveluista 

Jäsenet

Pikarahtiyritykset, joilla on oma lento Suomeen:

  • DHL Express (Finland) Oy
  • FedEx Express Finland Oy
  • United Parcel Service Finland Oy

Tavoite: Sähköisen asioinnin asiakasyhteistyöryhmän työn pääpaino on sähköisen asioinnin kehittämisideoissa, muutoksissa, käyttöönotoissa ja palveluissa sekä näihin liittyvissä asiakastarpeissa. 

Kokoontuminen: 2 kertaa vuodessa

Puheenjohtaja: kehityspäällikkö Arja Räikkönen Tullin tietohallinnosta

Sihteeri: tulliylitarkastaja Minttu Koponen Asiointipalveluista

Jäsenet

Ryhmä koostuu ohjelmistotaloista, sanoma-asioinnin operaattoreista, palveluntarjoajista sekä sähköisen asioinnin suurista asiakkaista ja sidosryhmistä: 
 

  • Aktiv Data Oy
  • Capgemini Finland Oy
  • CGI Suomi Oy
  • Customs Support Finland / SA-TU Logistics Oy
  • DB Schenker Oy
  • DHL Express (Finland) Oy
  • Digia Oyj
  • Euroports Rauma Oy
  • Independent Express Finland Oy
  • Samex Solutions Oy
  • Steveco Oy
  • UPM-Kymmene Oyj
  • Varova Oy
  • wCargo Oy

Tavoite: Viennin asiakasyhteistyöryhmän tarkoitus on tukea vientiyritysten, Tullin ja EU:n yhteistyötä sekä toimia vuorovaikutteisena kanavana erilaisissa kehityshankkeissa.

Kokoontuminen: 2 kertaa vuodessa

Puheenjohtaja: tulliylitarkastaja Henri Hovila Tullausyksiköstä

Sihteeri: tulliylitarkastaja Erja Silventoinen Asiakaspalveluista

Jäsenet:

  • Neste Oyj
  • Airbus Defence and Space Oy
  • Mondi Powerflute Oy
  • StoneForest Oy
  • Stora Enso Oyj
  • Metso Finland Oy
  • Valmet Technologies Oy
  • Yara Suomi Oy
  • UPM Oyj
  • ABB Oy
  • Nokian Tyres plc
  • Danisco Sweeteners Oy
  • Metsäliitto Osuuskunta / Metsä Group

Tavoite: Ahvenanmaan asiakasyhteistyöryhmä käsittelee veroraja-alueeseen liittyviä tullaus- ja erityiskysymyksiä. Tavoitteena on kehittää ja luoda uusia yhteistyömuotoja yhdessä alueen elinkeinoelämän toimijoiden kanssa. 

Kokoontuminen: 1–2 kertaa vuodessa

Sihteeri: tulliylitarkastaja Maud Wickström Maarianhaminan tullista

Jäsenet:

  • Ålands Näringsliv
  • Åland Post Ab
  • Transmar Ab
  • Mariehamns Pari Ab

Asiakasyhteistyöverkostot toimivat viestintäkanavana ajankohtaisista asioista, eikä niillä ole kokoontumisia. Verkostot on jaettu eri alojen mukaan.

Tavoite: Verkostossa saat tietoa asiakasyhteistyöryhmien käsiteltävistä asioista ja mahdollisuuden kommentoida niitä jo ennen käsittelyä.
Lähetämme asiakasyhteistyöryhmien kokousmuistiot kaikille verkoston jäsenille. Toiminta on avointa siihen ilmoittautuneille, ja jäsenten ja Tullin välinen kirjeenvaihto on julkista kaikille verkostossa mukana oleville.

Ilmoittautuminen: Jos kuulut jo asiakasyhteistyöryhmään, kuulut samalla oman alasi asiakasyhteistyöverkostoon. Myös muut Tullin asiakkaat voivat ilmoittautua oman alansa asiakasyhteistyöverkostoon.

Ilmoittaudu mukaan sihteerin kautta:

  • Huolinta-ala: sihteeri Aino Rauhamäki (aino.rauhamaki@tulli.fi)
  • Meriliikenne: sihteeri Erja Silventoinen (erja.silventoinen@tulli.fi)
  • Lentoliikenne: sihteeri Esa Rika (esa.rika@tulli.fi)
  • Pikarahti: sihteeri Esa Rika (esa.rika@tulli.fi)
  • Sähköinen asiointi: sihteeri Minttu Koponen (minttu.koponen@tulli.fi)
  • Tulliasiointi: sihteeri Sanna Ahtiainen (sanna.ahtiainen@tulli.fi)
    Huom.! Tulliasioinnin verkosto on korvannut aiemmat tuonnin ja viennin verkostot. Verkosto on tarkoitettu yrityksille, jotka tuovat tai vievät tavaraa satunnaisesti tai säännöllisesti.

Tavoitteena on kartoittaa henkilöasiakkaiden digiasioinnin asiakastarpeita ja saada kommentteja kehitteillä oleviin asiointipalveluihin. Ryhmään voivat osallistua kaikki asiakkaat, jotka hyväksyvät ryhmän pelisäännöt. Ryhmään voi liittyä ja siitä voi erota oman kiinnostuksen mukaan. Ryhmä toimii projektinomaisesti ja se otetaan käyttöön määräajaksi, kun Tullissa on henkilöasiakkaiden asiointipalveluja sellaisessa kehitysvaiheessa, jossa on esittelyvalmiita luonnoksia.

Jos olet kiinnostunut henkilöasiakkaiden asiointipalvelujen kehittämisestä Tullin kanssa, lähetä pyyntö liittyä ryhmään Facebookissa.