Hyppää sisältöön

Tullaa pakettisi

Tullaa lähetyksesi ja maksa maahantuontiverot.

×
Huijausviestejä liikkeellä maksamattomista tullimaksuista

Jos saat sähköpostin tai tekstiviestin, jossa sinua kehotetaan tasaamaan tullimaksut, jotta lähetys voidaan toimittaa sinulle, älä reagoi viestiin. Viestissä mahdollisesti olevia linkkejä ei myöskään tule avata.

×
Koskeeko kysymyksesi postipaketin sijaintia, sisältöä, käsittelymaksua tai varastointia?

Posti neuvoo sinua näissä kysymyksissä. Lisätietoa Postin käsittelymaksusta .

 

Varmista nämä Tullausvinkit Lahjan tullaus Ohjevideot Brexit

Varmista nämä ennen kuin alat tullata Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa 

1. Tiedät, että lähetys on saapunut     

Olet saanut tiedon Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä Suomessa, että lähetys on saapunut Suomeen. Postipaketin tullaus onnistuu heti, kun Postin lähetysseurannassa lukee "Lähetyksesi odottaa tullaustasi".

2. Sinulla on selvitys tavaran arvosta ja sisällöstä 

Selvitys tavaran arvosta ja sisällöstä on esimerkiksi tilausvahvistus tai kauppalasku. 

3. Löytyykö tullattava tavara tavaraluettelosta

Selvitä, löytyykö tavara tästä tullauspalvelun tavaraluettelosta (excel). Jos löytyy, se tarkoittaa sitä, että kyseinen tavara löytyy tullauspalvelussa helposti tavarahaulla eikä sinun tarvitse selvittää tavaran tavaranimikettä. Jos tavaraa ei löydy luettelosta, selvitä tavaran tullinimike Tullinimikepalvelu Fintaricista tai Tullineuvonnasta. Sen jälkeen voit tullata tavaran nimikkeen avulla.

Käytä näitä selaimia

Henkilöasiakkaan tuontitullaus toimii parhaiten Chrome-, Firefox-, Edge- ja Safari-selainten uusimmilla versioilla. Varmista, että käytössäsi on jokin näistä.

Palvelun tekniset vaatimukset

Tullausvinkit

  • Tee tullaus yhdellä kertaa. Tullausta ei voi tallentaa luonnokseksi ja palata siihen myöhemmin. 
  • Tullaus on onnistunut, kun palvelussa lukee ”Kiitos tullauksesta! Tullaus onnistui.” Tulli ei lähetä sinulle erillistä sähköpostia tullauksen onnistumisesta.
  • Tullauksesi, luovutuspäätös ja Tullin lähettämät lisäselvitys- ja korjauspyynnöt löydät palvelun sivulla Omat tullaukseni. Tullaus- ja luovutuspäätösten säilytysaika on 90 päivää.
  • Katso lähetyksen saapumisilmoituksesta, onko sinun itse toimitettava luovutuspäätös kuljetusyritykselle vai ei. Ilman luovutuspäätöstä kuljetusliikkeet eivät voi toimittaa pakettia perille.

Tutustu myös Tullausinfoon, jossa kerrotaan tullauksen perusteista:

Siirry Tullausinfo-sivulle

Lahjan tullaus

Lahjan saajana sinun tulee tullata lahja. Jos et tiedä mitä lahja sisältää, selvitä se lahjan lähettäjältä. Tarvitset tiedon lahjan sisällöstä ja arvosta lähetyksen tullausta varten.

Jos lahjalähetyksellä on
•    useita vastaanottajia
•    useita eri lahjoja, joista jonkun arvo ei ylitä 45 euroa
•    muiden lahjojen lisäksi kahvia tai teetä  

katso ohjeet tullauksen tekoon täältä.

Näin tullaat ostoksesi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa

 

Näin tullaat ostoksen muualta Suomesta Ahvenanmaalle Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa 

 

Näin tullaat ostoksesi toisesta EU-maasta Ahvenanmaalle Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa

 

Isosta-Britanniasta 1.1.2021 tai sen jälkeen lähetetyn lähetyksen tullaaminen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa

  1. Kun tullaat lähetystä, jonka tavaroiden arvo ilman kuljetuskustannuksia on enintään 150 euroa, lähetys on tulliton. Arvonlisävero kannetaan, jos lähetyksen arvo ylittää 22 euroa. Poikkeuksena alkoholi ja alkoholijuomat, jotka ovat verollisia arvosta riippumatta.
  2. Kun tullaat lähetystä, jonka tavaroiden arvo ilman kuljetuskustannuksia ylittää 150 euroa ja tavaran alkuperä on Iso-Britannia, Tulli lähettää sinulle lisäselvityspyynnön ja pyytää sinulta näissä tapauksissa nähtäväksi alkuperävakuutuksen. Huomioi, että Tulli kantaa lähetyksestä arvonlisäveron lisäksi myös tullia, jos sinulla ei ole myyjältä saatua määrämuotoista alkuperävakuutusta tavaran alkuperästä. Lue lisää maahantuontiveroista

Ahvenanmaa

Ahvenanmaa kuuluu EU:n erityisiin veroalueisiin. Tutustu Ahvenanmaata koskeviin tullaus- ja verotusohjeisiin täällä

                            

Ota yhteyttä

                            

                            

Henkilöasiakkaan tuontitullaus
ma–pe 8–18

Neuvontaa tulli-ilmoituksen täyttämiseen

Tulli-ilmoittaminen, yritysasiakkaat
24/7