Verkkosivut uudistuivat – saavutettavampia ja selkeämpiä sisältöjä
Miten sujuu verkkosivuston käyttö, jos näkö on heikko, jos sormet vapisevat tai jos lukeminen on vaikeaa? Jos verkkosivusto on saavutettava, sitä pystyvät käyttämään monet erilaiset ihmiset, vammoista tai toimintarajoitteista huolimatta. Saavutettavuuden parantaminen oli yksi keskeinen tavoite myös Tullissa, kun uudistimme verkkosivumme.
Tullin uudet verkkosivut julkaistiin huhtikuun lopulla – kun luet tätä kirjoitusta, olet uusilla sivuillamme. Koko sivusto on kokenut suuren myllerryksen, kun sekä sisällöt että ulkoasu ovat uudistuneet. Samalla olemme kehittäneet sivustoa niin, että ne on aiempaa saavutettavampi ja toimii paremmin mahdollisimman monille erilaisille asiakkaille.
Saavutettavuus on yhdenvertaisuutta ja vastuullisuutta
Saavutettavuuden ytimessä on pyrkimys yhdenvertaisuuteen: digitaalisten palveluiden täytyy olla saavutettavia, jotta jokainen voi saada tietoa, hoitaa omia asioitaan ja osallistua yhteiskuntaan.
Erityisesti meille viranomaisille tämä on tärkeää, sillä olemme usein ainoa, joka tarjoaa jotakin tiettyä tietoa tai palvelua. Saavutettavuuden huomioimisella voimme varmistaa, että tiedot ja palvelut ovat kaikkien niitä tarvitsevien saatavilla. Saavutettavuuden edistäminen on myös osa vastuullisuustyötämme, josta voi lukea lisää vastuullisuusraportista.
Käytännössä kyse on siitä, että verkkopalveluiden kehityksessä täytyy huomioida erilaiset käyttäjät ja heidän tarpeensa. Tullin verkkosivujen uudistuksessa tämä on tarkoittanut esimerkiksi seuraavia asioita:
- Sivuston tekstit on kirjoitettu mahdollisimman selkeällä kielellä. Tullin asiat ovat välillä mutkikkaita ja termit vaikeita, mutta olemme panostaneet erityisesti käytetyimpien sisältöjen selkeyteen. Näin tekstejä on helpompi ymmärtää, vaikka aihe ei olisi tuttu tai vaikka äidinkieli ei olisi suomi tai ruotsi.
- Sivustolla eteneminen ja oikean tiedon löytäminen on helpompaa, kun rakenne on mietitty uudelleen, päällekkäisiä sisältöjä on poistettu ja samaan kokonaisuuteen liittyvät asiat on yhdistetty.
- Sivuston ulkoasu ja värivalinnat ovat sellaisia, että niistä saa selvää, vaikka näkö olisi heikentynyt.
- Sivustolla on tehty teknisiä ratkaisuja, joiden ansiosta se toimii myös silloin, kun sivustoa käyttää ruudunlukuohjelmalla, reilusti zoomattuna tai pelkällä näppäimistöllä ilman hiirtä.
Toivomme palautetta sivuston saavutettavuudesta ja selkeydestä
Tullin verkkosivusto koostuu tuhansista sivuista, ja se on elävä ja muuttuva kokonaisuus. Sivusto ei siis ole valmis vielä – tai oikeastaan koskaan. Sivuston kehittäminen jatkuu koko ajan, kun esimerkiksi Tulliin liittyvä lainsäädäntö muuttuu, kun asiakkaiden tarpeet muuttuvat ja kun saamme tietoa ja palautetta sivuston käytöstä.
Siksi kannustammekin: laitathan meille palautetta, jos huomaat sivustolla puutteita tai heikkouksia tai jos sinulla on toiveita tulli.fi-sivustolle. Palautteen avulla pystymme tekemään sivustosta vieläkin toimivamman ja huomioimaan asiakkaidemme tarpeet.
Kirjoittaja: Raisa Rintamäki, saavutettavuuden ja verkkoviestinnän asiantuntija
Lue lisää
Tullin verkkosivut ovat uudistuneet – tutustu ja anna palautetta
Saavutettavampaa tulliasiointia selkokuvakokeilulla