CBAM-muutoksia näköpiirissä

19.9.2025 9.25
Blogi

Hiilirajamekanismin (CBAM) siirtymäkauden alettua huomattiin pian, että monen maahantuojan CBAM-raportoinnin hallinnollinen taakka oli merkittävän suuri suhteessa pienten tavaramäärien valmistuksessa syntyneisiin kasvihuonekaasupäästöihin.

Siirtymäkauden raportoinnin vaatimukset työllistivät toki paljon myös isoja toimijoita, mutta erityisesti pienemmille toimijoille ja pienten erien maahantuojille raportointi aiheutti merkittävästi tekemistä suhteessa tavaroiden määriin. Viesti toimijoiden suunnalta oli monilta osin yhdensuuntainen: CBAM-raportointi vaati huomattavasti resursseja. Myös muualla kuin Suomessa sama teema nousi esiin.

Muutosten aika

Euroopan parlamentin vaalien jälkeen komissio ilmaisi selvästi, että CBAM:iin on tulossa muutoksia ja tavoitteena on keventää yritysten hallinnollista taakkaa. Vuoden 2025 helmikuun lopussa komissio julkaisi esityksen CBAM-asetuksen muuttamisesta. Se tehtiin osana ensimmäistä ns. Omnibus-pakettia, joka sisälsi joukon esityksiä eri säädösten muuttamiseen.

Paketissa on mukana esityksiä muutoksista myös kestävyysraportointidirektiiviin (CSRD), yritysvastuudirektiiviin (CSDDD) ja taksonomia-asetukseen. Tavoitteena on hallinnollisen taakan vähentäminen ja sääntelyn yksinkertaistaminen. Komission julkaiseman tiedotteen mukaan esitykset vähentäisivät pienten ja keskisuurten yritysten hallinnollista taakkaa vähintään 35 %.

Komission esityksestä kävi myös selväksi, että keskeisiä CBAM:in tavoitteita ja toteuttamistapoja ei olla muuttamassa tai lieventämässä. Hiilivuodon estäminen ja samat EU:n ilmastopolitiikan tavoitteet ovat edelleen mekanismin taustalla. Omnibus-paketissa esitetty ratkaisu uudesta kynnysarvosta kuitenkin näyttää löytäneen tasapainon EU:n kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden ja toisaalta hallinnollisen taakan vähentämisen suhteen.

Uusi kynnysarvo käyttöön

Kokonaisuuden kannalta tärkein esitetty muutos on uusi kynnysarvo. Se toimisi niin, että CBAM:in ulkopuolelle jäävät ne toimijat, joiden kalenterivuoden aikana maahantuomien CBAM:in alaisten tavaroiden kokonaispaino jää alle 50 tonnin. Kynnysarvon ylittäneet tuojat olisivat edelleen mukana.

Ensi vuodesta lähtien kynnysarvo on 50 tonnia, mutta lainsäädäntöön on kirjattu tarkastelumekanismi, jolla tuota kynnysarvoa voidaan tarvittaessa muuttaa ylös tai alas päin. Kynnysarvon pitää asetusesityksen mukaan olla aina sellaisella tasolla, että sen soveltamisen myötä CBAM kattaa 99 % maahantuotavien CBAM-tavaroiden valmistuksessa syntyneistä kasvihuonekaasupäästöistä.

Arvioiden mukaan EU:ssa 90 % CBAM-tavaroiden maahantuojista jäisi mekanismin ulkopuolelle. Suuri osa näistä on pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Sama tilanne on Tullin arvion mukaan myös Suomessa.

Kynnysarvoa voidaan muuttaa komission delegoidulla säädöksellä. Muutos tehdään vain, jos uudelleen laskettu kynnysarvo eroaisi voimassa olevasta kynnysarvosta 15 tonnilla. Aivan pieniä viilauksia rajaan ei siis tehdä.

Valmistautumista tulevaan

Komissio ohjeisti keväällä jäsenvaltioiden CBAM-viranomaisia, että ne kannustaisivat yli 50 tonnia vuodessa CBAM-tavaroita maahantuovia hakemaan CBAM-lupaa ja muita maahantuojia odottamaan vielä. Tulli julkaisi tästä aiheesta 2.4.2025 asiakastiedotteen ja ohjeita Tullin CBAM-verkkosivulla.

Koska esityksellä ollaan muuttamassa itse CBAM-asetusta, se vaatii sekä neuvoston (eli jäsenvaltioiden) että Euroopan parlamentin hyväksynnän. Euroopan parlamentti on omalta osaltaan hyväksynyt esityksen äänestyksessä 10.9.2025 (ks. Euroopan parlamentin tiedote). Neuvoston pitää vielä hyväksyä esitys. Poliittista tahtoa ja riittävää yksimielisyyttä on siis vaadittu molemmilta tahoilta.

Näillä näkymin muutokset tulevat voimaan kolme päivää sen jälkeen, kun ne on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä. Uusia säännöksiä alettaisiin soveltamaan vuoden 2026 alusta.

Kynnysarvon seuranta alkaa

Tuojan pitää itse seurata maahantuotujen CBAM-tavaroiden määriä ja kynnysarvon ylittymistä, mutta sitä seuraavat myös komissio ja viranomaiset. Jos kynnysarvo ylittyy eikä maahantuojalla tai välillisellä tulliedustajalla ole valtuutetun CBAM-ilmoittajan lupaa, Tulli estää tavaroiden maahantuonnin. Näiden tilanteiden välttämiseksi on tärkeää, että maahantuojat ennakoivat tuontejaan myös tavaroiden painon näkökulmasta. CBAM:in kohdalla tällä asialla onkin tulevaisuudessa suuri merkitys.

Uuden kynnysarvon käyttöönottaminen vähentää siis merkittävästi CBAM-velvollisten määrää. Paljon tavaroita maahantuovien kohdalla kynnysarvon seuraaminen korostuu. Lainsäätäjä on myös ennakoinut, että EU:n alueella toimijoilla voi olla houkutus yrittää löytää erilaisia keinoja kynnysarvon alittamiseen ja CBAM-velvoitteiden välttämiseen. Tätä estämään CBAM-asetukseen ollaan lisäämässä säännöksiä siitä, että viranomainen voi sivuuttaa toimijoiden tekemiä keinotekoisia järjestelyjä ja käytäntöjä, joiden tarkoituksena tai yhtenä tarkoituksista on ollut kynnysarvon kiertäminen.

Maahantuonti voidaan tarvittaessa estää, jos tuojalla tai sen käyttämällä välillisellä tulliedustajalla ei ole valtuutetun CBAM-ilmoittajan lupaa ja se on kiertänyt kynnysarvoa keinotekoisilla järjestelyillä. Käytännössä tämän tyyppinen toiminta voi tulevaisuudessa olla myös peruste jo myönnetyn CBAM-luvan kumoamiselle.

Testissä palvelu maahantuotavien CBAM-tavaroiden määrän seuraamiseen

Joidenkin toimijoiden täytyy uuden kynnysarvon myötä seurata tuontimääriä tarkasti vuoden aikana – ylittääkö vai alittaako CBAM-tavaroiden tuontien määrä 50 tonnin painorajan? Jos toimija odottaa kynnysarvon ylittyvän, lupaa pitää hakea jo ennen CBAM-tavaroiden maahantuontia.

Tuontimäärien seuraaminen on ollut joillekin toimijoille hankalaa, koska CBAM-tietojen kokoaminen yhteen on saattanut vaatia paljon manuaalista työtä. Tulli on nyt julkaissut pilotointikäyttöön sähköisen palvelun, josta maahantuojat voivat käydä lataamassa käyttöönsä tiedot maahantuomistaan CBAM-tavaroista (ks. Tullin asiakastiedote). Tavoitteena on, että maahantuoja voi ladata palvelusta tiedot nimenomaan CBAM-tavaroista, jotka se on maahantuonut tietyllä aikavälillä. Tämä palvelu toivon mukaan helpottaa monen toimijan kohdalla kynnysarvon seuraamista ja ylipäänsä CBAM-tietojen keräämistä.

Mikä muu muuttuu?

Keskeisin muutos on, että yhden lähetyksen 150 euron arvoraja korvautuu tuojan kalenterivuosittain laskettavalla 50 tonnin massaperusteisella kynnysarvolla. Käytännössä tämä tarkoittaa, että vain noin kymmenesosa CBAM-tavaroiden tuojista jää hiilirajamekanismiasetuksen soveltamisalan piiriin ja he tarvitsevat luvan CBAM-tavaroiden tuonnille. Jos CBAM-tavaroiden tuonnissa 50 tonnin kynnysarvo ei ylity, tuojan täytyy ilmoittaa tulli-ilmoituksella olevansa satunnainen CBAM-tavaroiden maahantuoja.

Lisäksi CBAM-ilmoituksen jättöaika siirtyy myöhemmäksi ja CBAM-todistusten takaisinostosäännöt muuttuvat. CBAM-todistuksia aletaan käytännössä ostaa vasta vuonna 2027, jolloin toimijoiden pitää hankkia myös vuoden 2026 todistukset. Vuodesta 2027 lähtien toimijoilla pitää kvartaaleittain olla CBAM-rekisterin tilillään 50 % vaadittavista CBAM-todistuksista, kun nykyinen vaatimus olisi 80 %. Vuosi-ilmoitukset jätetään vuosittain 30.9. toukokuun sijaan, ja päästölaskentaan ja oletusarvojen käyttöön tehdään tarkennuksia sekä muutoksia.

Jussi Törmänen
Kirjoittaja toimii Tullin CBAM-toiminnossa lakimiehenä.

 

​​​​​​​Tulli neuvoo hiilirajamekanismista. Yhteystiedot löydät verkkosivulta. Muistathan tilata hiilirajamekanismi-uutiskirjeemme ja asiakastiedotteemme.

 

Avainkäsitteitä

  • Hiilirajamekanismiasetus = Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU), annettu 10 päivänä toukokuuta 2023, hiilidioksipäästöjen säätömekanismin perustamisesta rajalle. Tämä on CBAM:n ns. perusasetus, joka sisältää säännöt mm. mekanismin perustamisesta ja soveltamisalasta. Siinä siis määritellään, ketä CBAM koskee ja millä tavoin.
  • Omnibus-paketti = Komission käyttämä nimitys joukosta lainsäädäntöhankkeita, joita viedään eteenpäin samaan aikaan. Erityisesti ensimmäisessä Omnibus-paketissa asetusesitykset eivät liity suoraan toisiinsa, vaikka koskevatkin samantyyppisiä teemoja ja hallinnollisen taakan keventämistä. Termiä käytetään esimerkiksi Yhdysvalloissa lainsäädäntöhankkeiden yhteydessä. Nimitystä ei löydy EU-lainsäädännöstä, vaikka se onkin nyt vakiintuneessa käytössä. Tänä vuonna on julkaistu jo kuudes komission Omnibus-paketti (eli Omnibus VI), ja lisää on suunnitteilla (ks. https://commission.europa.eu/law/law-making-process/better-regulation/simplification-and-implementation/simplification_en).
  • Neuvosto = Euroopan unionin neuvosto, joka edustaa jäsenmaiden hallituksia. Neuvostossa jäsenvaltioiden ministerit ja asiantuntijat mm. neuvottelevat ja hyväksyvät EU:n lainsäädäntöä.