Palautukset, korjaukset, vaihdot ja huollot

Palautukset

Tavaran palautus, eli kaupan peruminen, tarkoittaa tavaran palauttamista lopullisesti takaisin myyjälle.

Jos palautat tavaran EU:n alueelle, sinun ei tarvitse asioida Tullin kanssa. 

Jos palautat tavaran EU:n ulkopuolelle tai EU:n tullialueelle mutta veroalueen ulkopuolelle, voit saada tavarasta maksamasi maahantuontiverot takaisin. Tee siinä tapauksessa vienti-ilmoitus ja hae tullauspäätöksen korjausta eli oikaisua seuraavasti:

Tullin vienti-ilmoitusta varten tarvitset

  • tilausvahvistuksen, laskun tai kuitin, jossa näkyy tavaran arvo
  • vapaamuotoisen selvityksen siitä, että palautat tavaran
  • tavaran tullinimikkeen kahdeksan numeron tarkkuudella.

Huomioi, että kuljetusyritys saattaa tarvita Tullin vienti-ilmoituksen lisäksi kuljetusyrityksen omia ilmoituksia. Tarkista asia kuljetusyritykseltä.

Hae tullauspäätöksen korjausta eli oikaisua määräajassa oikealta taholta

Maahantuontiveron palautus riippuu siitä, kenelle olet maksanut maahantuonnin verot.

Verkkokaupalla on IOSS-tunniste ja olet maksanut verkkokaupalle Suomen arvonlisäveron ostoksen yhteydessä

  1. Palauta tavarat verkkokaupalle EU:n ulkopuolelle ja säilytä tosite palautuksesta. Saat tositteen esimerkiksi kuljetusyrityksen lähetysseurannasta.
  2. Hae tavaran palautuksen jälkeen Suomen tullista päätöksen oikaisua tullauspäätökselle. Jos olet tullannut lähetyksesi itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, saat tullauspäätöksen 90 päivän ajan tuontitullauspalvelun kohdasta Omat tullaukseni. Jos kuljetusyritys on tullannut lähetyksen puolestasi, pyydä tullauspäätös siltä.
  3. Kun olet saanut Suomen tullista oikaisupäätöksen, hae arvonlisävero takaisin verkkokaupalta. Muista määräajat, eli palauta tavarat ja hae tullauspäätöksen oikaisua 90 päivän kuluessa tullauksesta. Lue ohjeet oikaisun hakemiseen.

Verkkokaupalla ei ole IOSS-tunnistetta ja maksoit Suomen arvonlisäveron tullauksen yhteydessä

  1. Palauta tavarat verkkokaupalle EU:n ulkopuolelle ja säilytä tosite palautuksesta. Saat tositteen esimerkiksi kuljetusyrityksen lähetysseurannasta.
  2. Hae tavaran palautuksen jälkeen Suomen tullista maksamasi arvonlisävero takaisin eli hae tullauspäätökseen oikaisua. Muista määräajat, eli palauta tavarat ja hae tullauspäätöksen oikaisua 90 päivän kuluessa tullauksesta. Lue ohjeet oikaisun hakemiseen.

Verkkokaupallasi on IOSS-tunniste, ja maksoit Suomen arvonlisäveron ostoksen teon yhteydessä verkkokaupalle sekä tullatessa Suomen tullille

  1. Palauta tavarat verkkokaupalle EU:n ulkopuolelle ja säilytä tosite palautuksesta. Saat tositteen esimerkiksi kuljetusyrityksen lähetysseurannasta.
  2. Hae tavaran palautuksen jälkeen Suomen tullille maksamasi arvonlisävero takaisin Suomen tullista eli hae tullauspäätöksen oikaisua.
  3. Hae tavaran palautuksen jälkeen verkkokaupalle maksamasi arvonlisävero takaisin verkkokaupalta. Verkkokauppa ei tarvitse veron palautusta varten oikaisupäätöstä Suomen tullista. Sinun täytyy kuitenkin lähettää verkkokaupalle tullauspäätös, kun haet arvonlisäveron palautusta. Muista määräajat, eli palauta tavarat ja hae tullauspäätöksen oikaisua 90 päivän kuluessa tullauksesta. Lue ohjeet oikaisun hakemiseen.

Joskus saatat saada viallisen tavaran, jota sinun ei tarvitse lähettää takaisin myyjälle. Jos myyjä lähettää sinulle ilmaiseksi uuden tavaran tai tavaraan kuuluvan osan, huomioi, että uusi tavara tai tavaran osa pitää tullata.

Jos tullaat uuden tavaran tai sen osan Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita uuden tavaran tai tavaran osan arvoksi tavaran tai osan normaali hinta.

Tämän jälkeen voit hakea tullauspäätöksen korjausta eli oikaisua, jotta voit saada viallisesta tavarasta maksamiasi maahantuontiveroja takaisin. Tarvitset oikaisuhakemusta varten sekä alkuperäisen tullauksen MRN-numeron että uuden tavaran tullauksen MRN-numeron. 

Huomioi, että et voi hakea tullauspäätöksen korjausta, jos sait alkuperäisen tavaran EU:n alueelta, mutta uusi tavara tai sen osa tulee EU:n ulkopuolelta. Uusi tavara tai sen osa pitää tullata ja sen arvoksi pitää ilmoittaa tavaran tai osan normaali hinta.

Huomioi, että valitse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa ”maksutta takuuvaihdetun tavaran” vain siinä tapauksessa, jos olet lähettänyt viallisen tavaran takaisin myyjälle.



Korjaukset, vaihdot ja huollot

Joskus saatat joutua lähettämään tavaran korjaukseen, vaihtoon tai huoltoon EU:n ulkopuolelle. Kun saat tavaran takaisin, se täytyy tullata. Maahantuontiverojen määrään vaikuttaa se, onko korjaus, vaihto tai huolto ollut maksuton vai maksullinen.

1. Lähetät tavaran korjaukseen, vaihtoon tai huoltoon

Jos lähetät tavaran EU:n alueelle korjaukseen, vaihtoon tai huoltoon, sinun ei tarvitse asioida Tullin kanssa.

Jos lähetät tavaran EU:n ulkopuolelle tai EU:n tullialueelle mutta veroalueen ulkopuolelle, sinun pitää tehdä tavarasta vienti-ilmoitus Tullin Vienti-ilmoituspalvelussa ennen tavaran lähettämistä. Tulosta täyttämäsi vienti-ilmoitus ja kiinnitä se paketin päälle niin, että viivakoodi näkyy. Voit myös valtuuttaa toisen henkilön tekemään vienti-ilmoituksen puolestasi.

Tullin vienti-ilmoitusta varten tarvitset

  • tilausvahvistuksen, laskun tai kuitin, jossa näkyy tavaran arvo
  • vapaamuotoisen selvityksen siitä, että lähetät tavaran korjaukseen, vaihtoon tai huoltoon
  • tavaran tullinimikkeen kahdeksan numeron tarkkuudella. 

Huomioi, että kuljetusyritys saattaa tarvita Tullin vienti-ilmoituksen lisäksi kuljetusyrityksen omia ilmoituksia. Tarkista asia kuljetusyritykseltä.

2. Saat tavaran takaisin korjauksesta, vaihdosta tai huollosta

Kun saat tavaran takaisin EU:n alueelta korjauksesta, vaihdosta tai huollosta, sinun ei tarvitse asioida Tullin kanssa.

Kun saat tavaran takaisin korjauksesta, vaihdosta tai huollosta EU:n ulkopuolelta tai EU:n tullialueelta mutta veroalueen ulkopuolelta, tavara täytyy tullata.

Maksuton takuukorjaus tai -vaihto

Jos tavarasi oli maksuttomassa takuukorjauksessa tai -vaihdossa, sinun ei tarvitse maksaa maahantuontiveroja, jos teit vienti-ilmoituksen Tullille ennen tavaran lähettämistä.

Tullausta varten tarvitset

  • lähetyksesi saapumisilmoituksen
  • selvityksen maksuttomasta takuukorjauksesta tai -vaihdosta, kuten tavarasi myyjän kanssa käymäsi keskustelun tavaran viallisuudesta
  • vienti-ilmoituksen tai muun selvityksen tavaran lähettämisestä takuukorjaukseen tai -vaihtoon, kuten pakettisi lähetystunnuksen.

Maksullinen korjaus, vaihto tai huolto

Jos korjaus, vaihto tai huolto oli maksullinen, sinun pitää maksaa maahantuontiverot yleensä vain korjaus- ja lähetyskustannuksista ja mahdollisista lisätyistä osista.

Tullausta varten tarvitset

  • lähetyksesi saapumisilmoituksen
  • laskun tavarasi korjauksesta, vaihdosta tai huollosta ja mahdollisesti lisätyistä osista
  • vienti-ilmoituksen tai muun selvityksen tavaran lähettämisestä korjaukseen, vaihtoon tai huoltoon.

Et lähetä viallista tavaraa korjaukseen tai vaihtoon

Joskus saatat saada viallisen tavaran, jota ei tarvitse palauttaa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi:

  • Myyjä lähettää sinulle uuden tavaran ilmaiseksi.
  • Myyjä lähettää sinulle tavaraan kuuluvan uuden osan ilmaiseksi.
  • Myyjä ei lähetä uutta tavaraa tilalle, vaan hyvittää sinulle tavaran hinnan.
  • Myyjä ei lähetä uutta tavaraa tilalle eikä hyvitä tavaran hintaa.

Näissä tapauksissa voit hakea tullauspäätöksen korjausta eli oikaisua, jotta voit saada takaisin viallisesta tavarasta maksamasi maahantuontiverot.

Jos myyjä lähettää sinulle uuden tavaran tai tavaraan kuuluvan uuden osan ilmaiseksi, tullaa se. Jos tullaat tavaran Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita tavaran tai osan arvoksi sen normaali hinta. Tämän jälkeen voit hakea alkuperäisen tullauspäätöksen korjausta eli oikaisua.

Huomioi, että et voi hakea tullauspäätöksen korjausta, jos tavara tuli EU:n alueelta, mutta siitä puuttuva osa tai viallisen osan korvaava uusi osa tulee EU:n ulkopuolelta. Tullaa uusi osa. Anna tavaran arvoksi uuden osan hinta.


Kysyttävää?

Kysy tullineuvonnasta ma–pe 8–16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta