Kun olet tilannut ostoksen Ukrainasta, tullaa lähetys Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa seuraavasti:
- Sivulla 2 ”Lähetyksen tiedot” kysytään ”Sisältääkö lähetys rajoitusten alaisia tai valmisteverollisia tavaroita?”. Valitse ”Kyllä”.
- Sivulla 3 ”Tavaran tiedot” valitse välilehti ”Ilmoita tullinimike”. Sinun pitää ilmoittaa tavarasta tullinimike, etkä voi siis käyttää palvelun tavarahakua. Voit kysyä tullinimikkeen esimerkiksi asiointipalvelun chatistä, soittaa neuvontaan tai etsiä tullinimikkeen itse Fintaric-tullinimikepalvelusta.
- Jatka tullausta tavalliseen tapaan ja vastaa muihin kysymyksiin lähetyksestäsi.
Jos olet ulkomaalainen yksityishenkilö, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta ja joka ei voi tunnistautua suomalaisilla tunnistusvälineillä, et toistaiseksi voi käyttää Finnish Authenticator -palvelua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun tai Tulliselvityspalveluun tunnistautumisessa.
Voit sen sijaan valtuuttaa toisen henkilön tai asiamiehen tullaamaan lähetyksen puolestasi. Katso myös Ohjeet vaihtoehtoiseen asiointiin.
EU:n ulkopuolelta toimitettava, tilattu lehti
Sinun pitää tullata jokainen lehti erikseen ja maksaa siitä arvolisävero. Vaikka olisit tilannut lehden pidempänä jaksona, jokainen tilaukseen kuuluva lehti on tullattava erikseen.
Valitse palvelussa, että haluat tullata ”ostetun tavaran”.
Voit laskea yksittäisen lehden arvon siten, että jaat koko lehtitilauksen hinnan siihen kuuluvien lehtien määrällä.
- Esimerkki: Tilausjakso on 12 kk eli 1.1.–31.12.2023. Lehti toimitetaan kerran kuukaudessa. Tilausjakson hinta on 80 USD. Jaa tilausjakson hinta 80 USD lehtien määrällä. Yksittäisen lehden hinnaksi tulee 6,67 USD (80 : 12 = 6,67).
Ilmoita sivulla ”Lähetyksen tiedot” kohdassa ”Lähetyksen arvo ilman kuljetuskuluja” yksittäisen lehden hinta ja valuutta.
Kirjoita sivulla ”Tavaran tiedot” olevaan hakukenttään ”lehti” ja valitse ”lehdet ja sarjakuvalehdet”. Ilmoita kohdassa ”Hinta ja valuutta” yksittäisen lehden hinta ja valuutta.
Täytä puuttuvat tiedot ja lähetä tullaus. Pääset maksamaan arvonlisäveron saman tien.
Jos saat lehden tullaamattomana kotiin, tee tullaus jälkikäteen.
Yhdistyksen tai organisaation lähettämä maksuton jäsenlehti
Voit tullata lähetyksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita palvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivulla lähetykselle arvo. Yleensä jäsenlehden arvo on hyvin pieni. Ilmoitettu arvo ei voi kuitenkaan olla nolla euroa. Pienin mahdollinen ilmoitettava arvo on 0,01 €. Jos et tiedä arvoa, kysy se lähettäjältä.
Ilmoita mahdolliset kuljetuskulut kohdassa ”Lähetyksen kuljetuskulut”.
Etsi ja valitse palvelun ”Tavara tiedot” -sivulla tavarahausta ”Lehdet ja sarjakuvalehdet” ja ilmoita tullattavan tavaran arvo. Lisää tavara tullauskoriin. Täytä muut tarvittavat tiedot.
Jos lähetystäsi kuljettaa Posti ja maksoit tullauksesta veroa, muista maksaa myös Postin käsittelymaksu, jotta Posti toimittaa lähetyksen. Tämä ei koske Åland Postin asiakkaita.
Voit pyytää toista henkilöä tullaamaan puolestasi
Voit valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan pakettisi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa ja maksamaan maahantuontiverot puolestasi. Valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen. Toinen henkilö tunnistautuu palveluun ja ilmoittaa pakettisi ja sinun tiedot puolestasi. Palvelu ohjaa tietojen täytössä.
Posti toimittaa pakettisi lähetyksellä ilmoitettuun osoitteeseen tai noutopisteeseen. Tullauksen tekijä vastaa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Sinä vastaat sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta (suora edustajuus).
Voit tullata lomakkeella
Voit myös lähettää ilmoituksen tiedot lomakkeella sähköpostitse tai postitse Tulliin alla olevan ohjeen mukaan.
- Täytä ja allekirjoita tullauslomake
- 1143s - Henkilöasiakkaan ilmoitus tavaran tullaamiseksi EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta
- 1143s täyttöohje
- 1105s - Ilmoitus tavaran tullaamiseksi EU-maasta Ahvenanmaalle
- 1141s - henkilöasiakkaan ilmoitus tavaran lähettämisestä Ahvenanmaalta muualle Suomeen
- 1142s - henkilöasiakkaan ilmoitus tavaran tullaamiseksi muualta Suomesta Ahvenanmaalle
Lomakkeet löytyvät täyttöohjeineen täältä: Muita tullilomakkeita. Lomakkeita saa myös toimipaikoilta
-
Lähetä tullauslomake ensisijaisesti skannattuna lomakkeessa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen. Liitä mukaan vähintään saapumisilmoitus ja asiakirja, josta selviää lähetyksen arvo ja sisältö (esimerkiksi tilausvahvistus). Käytä ilmoituksen lähettämiseksi turvasähköpostia: Ohjeet turvasähköpostin käyttöön. Sähköpostin käyttö on suositeltavaa ilmoituksen käsittelyn nopeuttamiseksi, koska Posti palauttaa tulliselvittämättömät lähetykset lähettäjälle 20 vuorokauden kuluttua maahan saapumisesta.
-
Voit vaihtoehtoisesti lähettää asiakirjat osoitteeseen Lentotulli/Lomaketullaus, PL 512, 00101 Helsinki.
-
Ennen asiakirjojen lähettämistä tarkista huolellisesti, että lomakkeen kaikki pakolliset kohdat on täytetty ja tarvittavat liiteasiakirjat ovat myös mukana. Jos tarvittavia tietoja ei ole ilmoitettu, tullausta ei voida käsitellä.
-
Jos et itse pysty lähettämään asiakirjoja sähköisesti, voit pyytää tullivirkailijaa lähettämään ne puolestasi asiakaspalvelua tarjoavassa toimipaikassa.
-
Tulli käsittelee ilmoituksia virka-aikana. Saat vastauksen yleensä viimeistään seuraavana arkipäivänä. Huom! Vastaus voi olla myös lisäselvityspyyntö, joten toimithan sen mukaisesti.
-
Maksa tullilasku ennen kuin paketin säilytysaika päättyy
Tullilasku pitää olla maksettu, ja maksun pitää olla välittynyt Tullille ennen kuin Postin tai muun kuljetusyrityksen ilmoittama paketin säilytysaika päättyy. Tulli ei voi pidentää lähetysten säilytysaikoja.
Huomioi, että tullilaskun eräpäivä voi olla säilytysajan päättymisen jälkeen. Muuta tällöin tarvittaessa eräpäivää ennen kuin maksat laskun, jotta tullaus on valmis kuljetusyrityksen ilmoittamassa määräajassa ja kuljetusyritys ei palauta lähetystäsi. Huomioi, että maksutavasta riippuen maksun kirjautuminen Tullin tilille voi viedä 2–3 pankkipäivää.
Kyllä voit. Voit pyytää toista henkilöä tullaamaan paketin puolestasi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Hän voi olla esimerkiksi perheenjäsen, ystävä, työ- tai opiskelukaveri. Henkilön, joka tullaa puolestasi, täytyy pystyä tunnistautumaan sähköiseen palveluun omilla tiedoillaan.
Jotta toinen henkilö voi tullata paketin puolestasi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, hänellä täytyy olla
- valtuus eli lupa tullata paketti puolestasi (suullinen, kirjallinen tai Suomi.fi-valtuus)
- suomalaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti (tunnistautuminen vaatii jonkin näistä)
- paketin saapumisilmoitus ja siinä annetut tiedot
- tieto paketin sisällöstä ja sisällön arvosta
- sinun nimi- ja osoitetietosi
- henkilötunnuksesi, jos kansallisuutesi on Suomi tai syntymäaikasi, jos kansallisuutesi on jokin muu.
Tulli voi lisäksi erikseen pyytää kirjallisen tiedon paketin sisällöstä sekä arvosta (esim. kuitti tai tilausvahvistus). Välitä nämä tiedot henkilölle, joka tekee tullauksen puolestasi.
Huom.! Paketin tullaaja ei voi tunnistautua tuontitullauspalveluun ulkomaalaisen kansalaisen tunnistuspalvelu Finnish Authenticator -sovelluksella.
Miten valtuutan toisen henkilön tullaamaan paketin puolestani?
Sinulla on kolme vaihtoehtoa valtuuttaa eli antaa lupa toiselle henkilölle tullata puolestasi: suullisesti, vapaamuotoisella dokumentilla tai Suomi.fi-palvelussa. Lue, miten valtuutat toisen henkilön suomi.fi-palvelussa.
Kuka on vastuussa, jos toinen henkilö tullaa paketin puolestani?
Vastaat itse tullimaksujen ja verojen maksamisesta sekä jälkikäteen mahdollisten virheiden vuoksi maksettavista maksuista. Jos toinen henkilö tekee tullauksen puolestasi, hän on vastuussa, jos hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää, että hänen tulli-ilmoituksessa antamansa tiedot ovat virheellisiä. Tätä kutsutaan suoraksi edustamiseksi.
Vaikka lähetyksen tullaa joku toinen, Posti toimittaa postilähetyksen lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle tai noutopisteeseen. Muu kuljetusyritys luovuttaa tai toimittaa lähetyksen vastaanottajalle sovitulla tavalla. Tulli ei voi muuttaa paketin toimitusosoitetta. Jos haluat muuttaa paketin toimitusosoitetta, ota yhteyttä kuljetusyritykseen.
Kyllä voit. Jos esimerkiksi ystävä tai perheenjäsen pyytää sinua tullaamaan paketin, voit tullata paketin vastaanottajan puolesta Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa.
Jotta voit tullata paketin vastaanottajan puolesta, sinulla täytyy olla
- valtuus eli lupa tullata paketti vastaanottajan puolesta (suullinen, kirjallinen tai Suomi.fi-valtuus)
- suomalaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti (tunnistautuminen vaatii jonkin näistä)
- paketin saapumisilmoitus ja siinä annetut tiedot
- tieto paketin sisällöstä ja sisällön arvosta
- vastaanottajan nimi- ja osoitetiedot
- vastaanottajan henkilötunnus, jos vastaanottajan kansallisuus on Suomi ja vastaanottajan syntymäaika, jos kansallisuus on jokin muu.
Tulli voi lisäksi erikseen pyytää kirjallisen tiedon paketin sisällöstä sekä arvosta (esim. kuitti tai tilausvahvistus). Pyydä nämä tiedot paketin vastaanottajalta.
Huom.! Et voi tunnistautua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun ulkomaalaisen kansalaisen tunnistuspalvelu Finnish Authenticator -sovelluksella.
Miten saan valtuuden eli luvan tullata toisen henkilön puolesta?
Sinulla on kolme vaihtoehtoa saada valtuus: suullisesti, vapaamuotoisella dokumentilla tai Suomi.fi-palvelussa. Lue, miten saat valtuuden suomi.fi-palvelussa.
Kuka on vastuussa, jos tullaan paketin toisen henkilön puolesta?
Edustamasi henkilö vastaa tullimaksujen ja verojen maksamisesta sekä jälkikäteen mahdollisista virheiden vuoksi maksettavista maksuista. Jos teet tullauksen toisen henkilön puolesta, olet vastuussa, jos tiedät tai sinun olisi pitänyt tietää, että tulli-ilmoituksessa antamasi tiedot ovat virheellisiä. Tätä kutsutaan suoraksi edustamiseksi.
Vaikka teet tullauksen jonkun toisen puolesta, Posti toimittaa postilähetyksen lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle tai noutopisteeseen. Muu kuljetusyritys luovuttaa tai toimittaa lähetyksen vastaanottajalle sovitulla tavalla. Tulli ei voi muuttaa paketin toimitusosoitetta. Jos haluat muuttaa paketin toimitusosoitetta, ota yhteyttä kuljetusyritykseen.
Oletko saanut tullauspyynnön DNA-testissä käytettävästä näytteenottovälineestä, jonka palautat näytteenoton jälkeen lähettäjälle? Lähetyksessä oleva näytteenottoväline voi olla esimerkiksi muovipullo ja -puikko.
Voit tullata lähetyksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita palvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivulla ainoastaan näytteenottovälineen arvo. Yleensä näytteenottovälineen arvo on hyvin pieni. Ilmoitettu arvo ei voi kuitenkaan olla nolla euroa. Jos et tiedä arvoa, kysy se lähettäjältä.
Ilmoita mahdolliset kuljetuskulut kohdassa ”Lähetyksen kuljetuskulut”.
Etsi ja valitse palvelun ”Tavara tiedot” -sivulla tavarahausta ”DNA-testit” ja ilmoita tullattavan tavaran arvo. Lisää tavara tullauskoriin. Täytä muut tarvittavat tiedot.
Jos lähetystäsi kuljettaa Posti ja maksoit tullauksesta veroa, muista maksaa myös Postin käsittelymaksu, jotta Posti toimittaa lähetyksen. Tämä ei koske Åland Postin asiakkaita.
Joskus saatat saada viallisen tavaran, jota sinun ei tarvitse lähettää takaisin myyjälle. Jos myyjä lähettää sinulle ilmaiseksi uuden tavaran tai tavaraan kuuluvan osan, huomioi, että uusi tavara tai tavaran osa pitää tullata.
Jos tullaat uuden tavaran tai sen osan Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita uuden tavaran tai tavaran osan arvoksi tavaran tai osan normaali hinta.
Tämän jälkeen voit hakea tullauspäätöksen korjausta eli oikaisua, jotta voit saada viallisesta tavarasta maksamiasi maahantuontiveroja takaisin. Tarvitset oikaisuhakemusta varten sekä alkuperäisen tullauksen MRN-numeron että uuden tavaran tullauksen MRN-numeron.
Huomioi, että et voi hakea tullauspäätöksen korjausta, jos sait alkuperäisen tavaran EU:n alueelta, mutta uusi tavara tai sen osa tulee EU:n ulkopuolelta. Uusi tavara tai sen osa pitää tullata ja sen arvoksi pitää ilmoittaa tavaran tai osan normaali hinta.
Huomioi, että valitse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa ”maksutta takuuvaihdetun tavaran” vain siinä tapauksessa, jos olet lähettänyt viallisen tavaran takaisin myyjälle.
Jos Tulli on mitätöinyt Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tekemäsi tullauksen, mitätöinnin perustelut ja toimintaohjeet on annettu tullauspäätöksessä. Päätöksen löydät pdf-muodossa palvelun osiosta ”Omat tullaukseni”.
Esimerkkejä mitätöintien syistä
Olet tullannut verkkokaupan lähettämän uuden tuotteen maksutta takuuvaihdettuna tavarana, mutta et ole palauttanut viallista tuotetta EU:n ulkopuolelle. Lue, miten viallisen tavaran tilalle lähetetty uusi tuote tullataan.
Olet tullannut muuttotavaran ulkomaille unohtuneena tavarana. Lue, miten muuttotavarat tullataan.
Annoit tulli-ilmoituksen etukäteen, mutta paketti ole saapunut Suomeen 30 päivän kuluessa ilmoituksen antamisesta. Tee korvaava tulli-ilmoitus, kun paketti on saapunut maahan ja kuljetusyritys lähettää sinulle tullauspyynnön.
Oletko saanut tullauspyynnön lähetyksestä, jossa on esimerkiksi pankin lähettämä maksukortti, kuten pankkikortti tai luottokortti? Sillä ei usein ole kaupallista arvoa, mutta sinun pitää kuitenkin tullata lähetys, koska lähetykselle on ilmoitettu lähetettäessä arvo.
Voit tullata lähetyksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita palvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivulla lähetykselle arvo. Yleensä maksukortin arvo on hyvin pieni. Ilmoitettu arvo ei voi kuitenkaan olla nolla euroa. Pienin mahdollinen ilmoitettava arvo on 0,01 €. Jos et tiedä arvoa, kysy se lähettäjältä.
Ilmoita mahdolliset kuljetuskulut kohdassa ”Lähetyksen kuljetuskulut”. Ilmoita tässä kohdassa myös pankin veloittama toimitusmaksu tai muu kulu.
Ilmoita ”Tavara tiedot” -sivulla tavaran tullinimikkeeksi 8523210000 (jos kortissa on magneettiraita mutta ei sirua) tai 8523520000 (jos kortissa on siru tai jos kortissa on siru sekä magneettiraita). Ilmoita samalla sivulla tavaran arvo. Lisää tavara tullauskoriin. Täytä muut tarvittavat tiedot.
Jos lähetystäsi kuljettaa Posti ja maksoit tullauksesta veroa, muista maksaa myös Postin käsittelymaksu, jotta Posti toimittaa lähetyksen. Tämä ei koske Åland Postin asiakkaita.
Oletko saanut tullauspyynnön kirjeestä, kortista tai lähetyksestä, jossa on esimerkiksi todistus, passi tai muu asiakirja? Näillä ei usein ole kaupallista arvoa, mutta sinun pitää kuitenkin tullata lähetys, koska lähetettäessä lähetykselle on ilmoitettu arvo.
Voit tullata lähetyksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita palvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivulla lähetykselle arvo. Yleensä asiakirjan arvo on hyvin pieni. Ilmoitettu arvo ei voi kuitenkaan olla nolla euroa. Pienin mahdollinen ilmoitettava arvo on 0,01 €. Jos et tiedä arvoa, kysy se lähettäjältä.
Ilmoita mahdolliset kuljetuskulut kohdassa ”Lähetyksen kuljetuskulut”.
Etsi ja valitse palvelun ”Tavara tiedot” -sivulla tavarahausta ”Painotuotteet” ja ilmoita tullattavan tavaran arvo. Lisää tavara tullauskoriin. Täytä muut tarvittavat tiedot.
Jos lähetystäsi kuljettaa Posti ja maksoit tullauksesta veroa, muista maksaa myös Postin käsittelymaksu, jotta Posti toimittaa lähetyksen. Tämä ei koske Åland Postin asiakkaita.
MRN-numero on Tullin antama viitenumero erilaisille tulli-ilmoituksille. Henkilöasiakkaat tarvitsevat useimmiten tuonti- tai vienti-ilmoituksen sekä kuljetuksen tai varastoinnin MRN-numeroita.
Tuonti-ilmoituksen MRN-numero
Kun tullaat eli teet tuonti-ilmoituksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa, tullaukselle muodostuu tullausviite eli MRN-numero. Löydät MRN-numeron palvelusta sekä tullauspäätöksen tai luovutuspäätöksen oikeasta yläkulmasta. MRN-numeron alku on aina vuosi, jolloin olet tehnyt tullauksen, esim. ”22FIU000…”.
Tarvitset MRN-numeroa, jos esimerkiksi teit tullauksellasi virheen tai palautat ostamasi tavaran EU:n ulkopuolelle ja haet sen vuoksi tullauksellesi korjausta eli oikaisua.
Lue lisää: Mistä saan tuonti-ilmoitukseni MRN-numeron.
Vienti-ilmoituksen MRN-numero
Tarvitset vienti-ilmoituksen MRN-numeron tuonti-ilmoitusta varten, kun olet lähettänyt tavaran esimerkiksi korjattavaksi tai vaihdettavaksi EU:n ulkopuolelle ja se palaa Suomeen. Korjattavista ja vaihdettavista tavaroista on tehtävä vienti-ilmoitus ennen kuin ne lähetetään Suomesta EU:n ulkopuolelle ja tuonti-ilmoitus, kun ne palaavat Suomeen.
Kuljetuksen tai varastoinnin MRN-numero
Kun teet tuonti-ilmoituksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa, et yleensä tarvitse kuljetuksen tai varastoinnin MRN-numeroa. MRN-numero välittyy automaattisesti ilmoitukseen, kun annat palvelun aloitussivulla suomalaiselta kuljetusyritykseltä saamasi saapumistunnuksen, lähetystunnuksen tai kuljetusasiakirjan numeron.
Tarvittaessa saat kuljetuksen tai varastoinnin MRN-numeron lähetystäsi kuljettavalta kuljetusyritykseltä.
Myyjä, jolla on IOSS-tunniste, veloittaa Suomen arvonlisäveron heti tavaran ostohetkellä. Arvonlisävero sisältyy tavaran hintaan, eikä sinun ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa enää erikseen tullauksen yhteydessä. Posti tullaa yleensä lähetyksen puolestasi, eikä sinun tarvitse tehdä mitään. Muiden kuljetusyritysten lähetykset sinun pitää tullata itse, ellet ole sopinut, että kuljetusyritys tullaa lähetyksen puolestasi.
IOSS-myyjät ovat rekisteröityneet EU:n alueelle arvonlisäverovelvollisiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että arvonlisävero sisältyy tavaran ostohintaan ja myyjä tilittää arvonlisäveron EU:lle. Tämä on ollut mahdollista 1.7.2021 alkaen.
Mistä saan IOSS-tunnisteen?
IOSS-tunniste on eri asia kuin myyjän VAT-tunnus. IOSS tunniste on muotoa IM1234567890. Saat IOSS-tunnisteen tilausvahvistuksesta tai laskusta. Pyydä se tarvittaessa myyjältä.
Milloin tarvitsen IOSS-tunnisteen?
Yleensä et tarvitse IOSS-tunnistetta.
Tarvitset IOSS-tunnisteen vain, jos olet maksanut alv:n tavaran ostohetkellä, ja Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivun ylälaidassa ei ole tekstiä ”Arvonlisävero on veloitettu ostovaiheessa, mutta sinun pitää kuitenkin tullata lähetys.” Ilmoita tällöin IOSS-tunniste palvelussa.
Miten ilmoitan IOSS-tunnisteen?
Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa kysytään ”Ostitko tavaran IOSS-myyjältä eli maksoitko Suomen arvonlisäveron (alv) jo ostovaiheessa?”
Valitse palvelussa ”Kyllä” ainoastaan, jos olet ostanut tavaran IOSS-myyjältä ja maksoit arvonlisäveron ostoshetkellä. Varmista myös Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä, että sinun pitää itse tullata paketti eikä Posti tai muu kuljetusyritys tullaa pakettiasi puolestasi.
Palvelu pyytää sinulta IOSS-tunnistetta. Saat IOSS-tunnisteen tilausvahvistuksesta tai laskusta. Pyydä se tarvittaessa myyjältä.
Lue lisää IOSS-tunniste -sivulta.
Liitteiden lataaminen vaihtelee tilanteen mukaan.
- Jos pääset heti tullauksen lähettämisen jälkeen maksamaan tullauksesi, sinun ei tarvitse lisätä liitteitä. Sinun täytyy kuitenkin säilyttää asiakirjat (esimerkiksi tilausvahvistus tai lasku) kuuden vuoden ajan.
- Jos tullauksen lähettämisen jälkeen sivulla ”Valmis” on mahdollisuus ladata liitteitä, lisää liitteenä tarvittavat asiakirjat, kuten tilausvahvistus tai lasku. Näin nopeutat tullauksesi käsittelyä. Seuraa tullauksesi etenemistä osiossa Omat tullaukseni.
- Jos sait tullauksestasi lisäselvityspyynnön, löydät lisäselvityspyynnön ja tarkemmat ohjeet osiosta ”Omat tullaukseni”. Yleensä sinua pyydetään toimittamaan tilausvahvistus, lasku tai muu asiakirja.
Voit tullata tullivarastossa säilytetyn tavaran (esim. ostamasi auton tai veneen) Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa.
Ilmoita palvelun aloitussivulla lähetyksen saapumistunnus tai kuljetusasiakirjan numero tai niiden puuttuessa tullivarastoinnin MRN-viitenumero. Saat viitenumeron yleensä varastonpitäjältä. Valitse kuljetusyritykseksi ”Muu kuljettaja”.
Valitse Lähetyksen tiedot -sivulla ”Tullivarastosta otto”. Ilmoita varastoinnin MRN-numero tai varastoonpanonumero. Saat tämän tiedon yleensä varastonpitäjältä.
Jos olet tullannut lahjan Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa ja saat Tullista lisäselvityspyynnön, toimi näin:
- Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun.
Löydät tullauksen ja siihen liittyvän lisäselvityspyynnön sivulta "Omat tullaukseni". - Toimi lisäselvityspyynnön mukaan. Tarkemmat ohjeet löydät Tullaustiimin lähettämästä viestistä. Yleensä sinua pyydetään lataamaan ja lähettämään tilausvahvistus tai muu asiakirja. Voit myös lähettää asiakirjat sähköpostilla palvelussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.
- Lahjalähetyksistä tarvitaan yleensä tieto lahjan sisällöstä ja sisällön arvosta. Pyydä niitä lahjan lähettäjältä kirjallisesti, kuten sähköpostilla tai viestinä ja lähetä tieto Tulliin.
Ilman lisätietoja Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.
Kuljetusyritys palauttaa paketin säilytysajan jälkeen
Lisäselvityspyyntöön vastaaminen ei vaikuta siihen, kuinka kauan kuljetusyritys säilyttää lähetystäsi Suomessa. Jos vastaat lisäselvityspyyntöön Tullin antaman määräajan jälkeen, varmista ensin kuljetusyritykseltä, että se ei ole palauttanut lähetystä lähettäjälle.
Ota yhteyttä kuljetusyritykseen, jos haluat, että se pidentää lähetyksen säilytysaikaa. Tulli ei voi pidentää lähetysten säilytysaikoja.
Tulli ei lähetä automaattisia vastausviestejä onnistuneista tullauksista. Palvelu ilmoittaa onnistuneesta tullauksesta. Tullaukset ja päätökset löydät Omat tullaukseni -osiosta kirjautumalla palveluun. Tietoja säilytetään 90 päivän ajan.
Maksutavasta riippuen maksun kirjautuminen Tullin tilille voi viedä 2–3 pankkipäivää. Viivettä on ollut esimerkiksi silloin, jos tullaus on maksettu MobilePay-sovelluksella.
Kun maksu on kirjautunut, tullauksen tila muuttuu valmiiksi. Tulli ilmoittaa automaattisesti useimmille kuljetusyrityksille, kun tullauksesi on valmis ja kuljetusyritys voi toimittaa lähetyksen sinulle.
Huomaathan myös Postin käsittelymaksun. Selvitä asia Postin nettisivuilta.
Henkilöasiakkaan tuontitullaus toimii parhaiten seuraavilla selaimilla ja niiden uusimmilla versioilla: Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari.
Jokainen lähetys pitää tullata erikseen. Tullausta varten tarvitset tiedon, mitä lähetykset sisältävät. Jos et tiedä sitä, selvitä se lähettäjältä tai kuljetusyritykseltä. Tullaa lähetykset yksi kerrallaan Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Ilmoita jokaisesta lähetyksestä sisällön lisäksi arvo ja mahdolliset kuljetuskustannukset. Jaa koko tilauksen kuljetuskustannukset eri lähetysten kesken sisällön arvon tai painon mukaisesti.
Esimerkki kuljetuskustannusten jakamisesta arvon mukaisesti:
Tilasit verkkokaupasta kolme tuotetta: paidan 50 USD, kirjan 20 USD ja lelun 30 USD. Tilauksen sisällön kokonaisarvo on 100 USD. Maksoit lisäksi kuljetuskustannuksia 30 USD.
Yksi lähetys sisältää paidan ja kirjan, joiden arvo on yhteensä 70 USD eli 70 prosenttia tilauksen kokonaisarvosta (70 USD / 100 USD = 0,7). Ilmoita sen kuljetuskustannuksiksi 21 USD (0,7 x 30 USD = 21 USD).
Toinen lähetys sisältää lelun, jonka arvo on 30 USD eli 30 prosenttia tilauksen kokonaisarvosta (30 USD / 100 USD = 0,3). Ilmoita sen kuljetuskustannuksiksi 9 USD (0,3 x 30 USD = 9 USD).
Varastotunniste on muotoa FI1234567-800001. Tarvittaessa saat varastotunnisteen lähetystäsi kuljettavalta kuljetusyritykseltä.
Ilmoita ne aina siinä valuutassa, jossa ne on ilmoitettu tilausvahvistuksessa, laskussa tai muussa selvityksessä.
Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelusta, jos tullauksesta enintään 90 päivää
Kun olet tullannut lähetyksesi itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, löydät tullauspäätöksen, luovutuspäätöksen ja tullilaskun sekä niiden tullausviitteen eli MRN-numeron Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelusta 90 päivän ajan. Kuitin maksamastasi tullauksesta saat pankistasi.
- Tunnistaudu palveluun.
- Valitse "Omat tullaukseni". Jos käytät mobiililaitetta, löydät sen avaamalla palvelun oikeassa yläkulmassa olevan valikon.
- Valitse tullaus ja sen asiakirjat.
Tulliselvityspalvelusta, jos tullauksesta yli 90 päivää
Jos olet tullannut lähetyksesi itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa ja tullauksesta on kulunut yli 90 päivää, löydät tullauksesi asiakirjat Tulliselvityspalvelusta. Tarvitset hakua varten tullauksesi MRN-numeron (vuoden 2022 tullauksissa numero alkaa 22FIU000…).
- Tunnistaudu palveluun.
- Valitse välilehti ”Ilmoitusten haku”. Valitse hakuehto ”MRN tai muu ilmoituksen viite” ja asiointitapa ”Asiointipalvelut”.
- Tullauksen asiakirjat ovat sivulla ”Yhteenveto ja lähettäminen”.
Tulliselvityspalvelusta, jos tullasit siellä
Tulliselvityspalvelussa tekemiesi tullausten asiakirjat löydät Tulliselvityspalvelusta.
- Tunnistaudu palveluun.
- Valitse välilehti ”Valmiit” ja sieltä haluamasi tullaus. Jos tiedät tullauksesi MRN-numeron, voit hakea tullaustasi myös välilehdeltä ”Ilmoitusten haku”.
- Tullauksen asiakirjat ovat sivulla "Yhteenveto ja lähettäminen".
Kuljetusyritykseltä, jos se tullasi puolestasi
Jos kuljetus- tai huolintayritys on tullannut lähetyksen puolestasi, pyydä asiakirjat siltä.
Säilytä tullausasiakirjat, kun tullaat!
Yksityishenkilönä sinun on säilytettävä tullauksen liittyvät asiakirjat kuluvan vuoden ja seuraavien kuuden vuoden ajan tullauksesta. Tulli voi pyytää sinua esittämään ne.
Tallenna siis asiakirjat itsellesi heti, kun tekemäsi tullaus on valmis. Saatat tarvita esimerkiksi tullauspäätöksesi MRN-numeroa myöhemmin, kun asioit Tullin kanssa.
Jos teit vaihtokaupan tai hankit tavaran joukkorahoituksella, tullaa tavara Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa.
Valitse kohdan ”Haluan tullata” pudotusvalikosta ”ostetun tavaran”. Ilmoita tavaran arvoksi hinta, joka tavarasta maksettaisiin normaalin kaupan perusteella.
Jos kyseessä on vaihtokauppa, sinun pitää tarvittaessa esittää asiakirja, josta käy ilmi, mikä tavara vaihdetaan, mihin tavaraan se vaihdetaan sekä vaihdettavien tavaroiden arvo.
Jos olet hankkinut tavaran joukkorahoituksella, sinun pitää tarvittaessa esittää asiakirja, josta käy ilmi, mikä tavara on.
Voit hakea verojen palauttamista esimerkiksi, jos olet palauttanut tavaran myyjälle EU:n ulkopuolelle. Ohjeet oikaisupyynnön tekemiseen
Varmista kuljetusyritykseltä, että lähetystäsi ei ole jo palautettu takaisin lähettäjälle. Jos lähetystäsi ei ole palautettu, selvitä viivästyskoron määrä Tullista.
Ennen kuin saat lähetyksen itsellesi, sinun on maksettava myös viivästyskorot. Huomaa, että eräpäivän ylittänyttä laskua ei voi maksaa tullauspalvelussa. Maksa tullaus verkkopankissa samana päivänä, kun selvität viivästyskoron määrän. Muista, että maksun välittyminen Tulliin voi kestää 2–3 päivää.
Tulli ei lähetä erillisiä tullilaskuja. Maksa tullaus, kun tullaat lähetystä Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa (jossa tullataan esim. elävät eläimet). Jos tarvitset laskun, löydät sen käyttämästäsi palvelusta.
Kyllä, voit käyttää luotto-ominaisuutta / korttimaksua (VISA debit/credit ja MasterCard debit/credit).
Palvelun käyttö on maksutonta.
Saat saapumisilmoituksen tai tiedon tullattavan lähetyksen saapumisesta aina Postilta tai kuljetusyritykseltä. Tarvitset saamiasi tietoja, jos tullaat lähetyksen itse. Jos sinulla on kysyttävää saapumisilmoituksesta, ota yhteyttä Postiin tai kuljetusyritykseen.
Jos olet tullannut Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa ja saat Tullista korjauspyynnön, ilmoituksessa antamissasi tiedoissa on virheitä tai puutteita. Toimi näin:
- Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun.
- Löydät tullauksen ja siihen liittyvän korjauspyynnön sivulta ”Omat tullaukseni”.
- Muuta tai täydennä tietoja korjauspyynnön mukaisesti tuontitullauspalvelussa. Yleensä sinua pyydetään korjaamaan tavaran hinta, kuljetuskustannusten määrä tai poistamaan aiheeton pyyntö tullietuuskohtelusta.
- Lähetä korjattu ilmoitus uudestaan Tulliin.
Ilman korjausta Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.
Jos tullauksen korjaus ei onnistu palvelussa
Jos tullauksen korjaus ei onnistu Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, Tullin antama korjauksen määräaika on mahdollisesti päättynyt. Ota yhteyttä Tullineuvontaan, jotta määräaikaa voidaan pidentää.
Kuljetusyritys palauttaa paketin säilytysajan jälkeen
Vaikka tullauksesi korjauksen määräaikaa pidennettäisiin, kuljetusyritys palauttaa lähetyksesi ilmoitetun säilytysajan jälkeen lähettäjälle. Jos korjaat tullaustasi Tullin antaman määräajan jälkeen, varmista ensin kuljetusyritykseltä, että se ei ole palauttanut lähetystä.
Ota yhteyttä kuljetusyritykseen, jos haluat, että se pidentää lähetyksen säilytysaikaa. Tulli ei voi pidentää lähetysten säilytysaikoja.
Jos olet tullannut Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa ja saat Tullista lisäselvityspyynnön, toimi näin:
- Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun.
- Löydät tullauksen ja siihen liittyvän lisäselvityspyynnön sivulta ”Omat tullaukseni”.
- Toimi lisäselvityspyynnön mukaan tuontitullauspalvelussa. Yleensä sinua pyydetään lataamaan tullauksellesi tilausvahvistus, lasku, maksutosite tai muu asiakirja, josta selviää lähetyksen sisältö ja arvo tai muu virkailijan pyytämä tieto.
Jos lataus ei onnistu, voit lähettää asiakirjat sähköpostilla palvelussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen. - Lähetä täydennetty ilmoitus uudestaan Tulliin.
Ilman lisätietoja Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.
Kuljetusyritys palauttaa paketin säilytysajan jälkeen
Lisäselvityspyyntöön vastaaminen ei vaikuta siihen, kuinka kauan kuljetusyritys säilyttää lähetystäsi Suomessa. Jos vastaat lisäselvityspyyntöön Tullin antaman määräajan jälkeen, varmista ensin kuljetusyritykseltä, että se ei ole palauttanut lähetystä lähettäjälle.
Ota yhteyttä kuljetusyritykseen, jos haluat, että se pidentää lähetyksen säilytysaikaa. Tulli ei voi pidentää lähetysten säilytysaikoja.
Et voi käyttää Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua, jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, varmennekorttia tai mobiilivarmennetta.
Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa et voi tullata esimerkiksi
- muuttotavaroita
- eläviä eläimiä
- sijoituskultaa
- lentokoneen osia
- arvonlisäverottomia seteleitä
- itse Suomeen kuljettamiasi tavaroita.
Lue lisää, miten voit tullata lähetyksesi vaihtoehtoisilla tavoilla.
Pyydä lähettäjältä tilausvahvistus (order confirmation), kauppalasku (invoice) kuitti tai muu luotettava selvitys tavaran arvosta. Huom! Tiliote tai pankkitosite ei ole riittävä selvitys tavaran arvosta.
Voit tullata lähetyksen etukäteen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, jos saat palvelussa ilmoituksen ”Lähetyksesi on matkalla Suomeen”. Et voi kuitenkaan maksaa tullausta etukäteen, jos tullauksen yhteydessä tulee maksettavaa.
Kun olet lähettänyt tulli-ilmoituksesi onnistuneesti Tulliin, tullaus jää ”Ilmoitus vastaanotettu” -tilaan.
Sen jälkeen kun lähetys on saapunut Suomeen, ilmoituksesi käsittely jatkuu ja Tulli lähettää sinulle ohjeet sähköpostissa. Toimi ohjeiden mukaan.
Huom.! Ennakkoon annettua tulli-ilmoitusta ei voi korjata sen jälkeen, kun se on lähetetty Tulliin.
Jos lähetyksesi ei saavu Suomeen 30 päivän kuluessa siitä, kun annoit tulli-ilmoituksen, tullaus mitätöityy automaattisesti. Jos näin käy, tee uusi tullaus, kun lähetys on saapunut.
Jos tullaaminen etukäteen ei onnistu Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, tämä voi johtua siitä, että lähetyksen käsittely on kuljetusyrityksellä kesken. Tällöin odota, että lähetys on saapunut maahan ja kuljetusyritys pyytää sinua tullaamaan sen.
Jos et tiedä, mitä postilähetys sisältää, kysy sitä lähettäjältä. Tarkista myös verkkokauppasi tilaushistoria. Usein sieltä näkee jokaisen lähetyksen hintatiedot ja lähetystunnuksen.
Jos kyseessä on lahja, pyydä lahjan lähettäjältä selvitys lahjan sisällöstä ja arvosta.
Tulli ei voi selvittää lähetysten sisältöjä. Tulli ei varastoi eikä kuljeta lähetyksiä, vaan paketit ovat kuljetusyritysten varastoissa.
Postin kuljettamat paketit
Lähetys saattaa saada uuden lähetystunnuksen kuljetuksen aikana. Voit tarkistaa postipaketin mahdollisen lähettäjän viitteen Postin lähetysseurannasta näin:
Hae lähetyksen tiedot Postista saamallasi lähetystunnuksella. Jos lähetystunnuksen jälkeen kentässä on pieni alaspäin osoittava nuoli (alasvetovalikko), valitse se. Alle avautuu teksti ”Lähettäjän viite”, joka voi olla alkuperäinen lähettäjältä saamasi lähettäjän viite tai esimerkiksi tilausnumero. Sen avulla voit mahdollisesti selvittää, mikä lähetys odottaa tullaustasi.
Lähetyksen reittiä ja mahdollisesti muuttuneita tunnuksia voit yrittää tarkastella myös eri lähetysseurantasivuilla, kuten Parcelsappin verkkosivulla (englanniksi).
Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.
Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.