Hyppää sisältöön

Henkilöasiakkaan tuontitullaus

Selaa suosituimpia kysymyksiä tai kirjoita kysymyksesi alla olevaan hakukenttään.

Kirjoita kysymyksesi ja hae vastaus

Usein kysytyt kysymykset henkilöasiakkaan tuontitullauksesta

Jos tavaroiden kuljetus on alkanut ennen eropäivää, niitä kohdellaan Suomeen saapuessa unionitavarana eikä niistä tarvitse maksaa arvonlisäveroa. Jos tavaroiden kuljetus kuitenkin alkaa vasta eropäivän jälkeen, on lähetys tulliselvitettävä ja arvonlisävero maksettava, vaikka tilaus olisikin tehty ennen eropäivää ja arvonlisävero maksettu Britanniaan.


Henkilöasiakkaan tuontitullaus toimii parhaiten seuraavilla selaimilla ja niiden uusimmilla versioilla: Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari.


Tulli ei lähetä automaattisia vastausviestejä onnistuneista tullauksista. Palvelu ilmoittaa onnistuneesta tullauksesta. Tullaukset ja päätökset löydät Omat tullaukseni -osiosta kirjautumalla palveluun. Tietoja säilytetään 90 päivän ajan.


Tulli ei lähetä erillisiä tullilaskuja. Maksa tullaus, kun tullaat lähetystä Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa (jossa tullataan esim. elävät eläimet). Jos tarvitset laskun, löydät sen käyttämästäsi palvelusta.


Tullin alkuperämaasääntöjen vuoksi EU-maata ei voi valita tavaran alkuperämaaksi silloin, kun tavara tuodaan EU:n ulkopuolelta. Alkuperämaaksi on näissä tapauksissa poikkeuksellisesti valittava tavaran lähetysmaa.


Voit joissain tapauksissa saada Postilta saapumisilmoituksen tullattavasta lähetyksestä, vaikka sen arvo olisi enintään 22 euroa. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että Posti ei tiedä lähetyksen arvoa.  

Jos arvonlisäveron määrä jää alle viiden euron, sitä ei tällä hetkellä yleensä tarvitse maksaa. Sinun pitää kuitenkin tullata lähetys, jotta saat sen Postilta. Et voi enää aiempaan tapaan pyytää Tullilta tällaisen lähetyksen vapautusta sähköpostitse. 

1.7.2021 lähtien kaikki EU:n ulkopuolelta toimitettavat ostokset on tullattava ja niistä on maksettava arvonlisävero.


Maksutavasta riippuen maksun kirjautuminen Tullin tilille voi viedä 2–3 pankkipäivää. Kun maksu on kirjautunut, tullauksen tila muuttuu valmiiksi. Tulli ilmoittaa automaattisesti useimmille kuljetusyrityksille, kun tullauksesi on valmis ja kuljetusyritys voi toimittaa lähetyksen sinulle.

Huomaathan myös Postin käsittelymaksun. Selvitä asia Postin nettisivuilta.


Et voi käyttää Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua, jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, varmennekorttia tai mobiilivarmennetta.

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa et voi tullata esimerkiksi

  • muuttotavaroita
  • eläviä eläimiä
  • sijoituskultaa
  • arvonlisäverottomia seteleitä
  • itse Suomeen kuljettamiasi tavaroita.

Näitä tavaroita sisältävät lähetykset voit tullata Tulliselvityspalvelussa.


Voit tullata sen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussamme. Kätevimmin voit tehdä tullauksen nettitullauksena: Lähetyksen tullaaminen jälkikäteen


Ilmoita ne aina siinä valuutassa, jossa ne on ilmoitettu tilausvahvistuksessa, laskussa tai muussa selvityksessä.


Saat saapumisilmoituksen tai tiedon tullattavan lähetyksen saapumisesta aina Postilta tai kuljetusyritykseltä. Tarvitset saamiasi tietoja, jos tullaat lähetyksen itse. Jos sinulla on kysyttävää saapumisilmoituksesta, ota yhteyttä Postiin tai kuljetusyritykseen.


Jos olet tullannut lähetyksesi 11.2.2020 jälkeen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, tullauspäätös löytyy sieltä 90 päivän ajan sivulta Omat tullaukseni. Tämän jälkeen saat sen  ainoastaan Tullin arkistosta.

Jos olet tullannut lähetyksesi ennen 11.2.2020, tullauspäätös löytyy Tuontitullauspalveluusta (Tuonti-ilmoituspalvelusta).

Jos kuljetus- tai huolintayritys on tullannut lähetyksen puolestasi, pyydä tullauspäätös siltä.

Tullin arkistosta saatava tullauspäätös on maksullinen (Tullin maksullisten suoritteiden hinnat). Tee pyyntö kirjallisesti tullitoimipaikassa ja esitä virkailijalle voimassa oleva henkilökortti tai passi. Tämän jälkeen saat päätöksen sähköpostiisi.

Tullauspäätöstä ei tarvita oikaisuhakemuksen liitteeksi, jos tullaus on tehty Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa 11.2.2020 tai sen jälkeen. Ilmoita oikaisuhakemuksella kuitenkin tarkasti tullauksen MRN-tunnus.

Yksityishenkilönä sinun on säilytettävä tullauksen liittyvät asiakirjat kuluvan vuoden ja seuraavien kuuden vuoden ajan tullauksesta. Tulli voi pyytää sinua esittämään ne.


Isosta-Britanniasta lähetetyistä, Iso-Britannian ulkopuolella valmistetuista yli 22 euron hintaisista lähetyksistä maksetaan arvonlisävero. Yli 150 euron hintaisista lähetyksistä maksetaan yleinen, ns. kolmansien maiden tulli.

Jos vuonna 2021 tilaat Isosta-Britanniasta Iso-Britannian ulkopuolella (esim. Intiassa) valmistetut 200 euron arvoiset urheilujalkineet, joiden kuljetuskulut ovat 20 euroa, lähetyksestä kannettava tullimaksu ja arvonlisävero muodostuvat näin: 

  • tullimaksu on 37,18 euroa (16,9 % x tullausarvo 220 euroa) 
  • arvonlisävero on 61,72 euroa (24 % x (tullausarvo 220 eur + tullimaksu 37,18 euroa))
  • jalkineiden kokonaishinta on 318,90 euroa (tavaran ostohinta + kuljetuskulut + tullimaksu + arvonlisävero).

Jos jalkineet ovat enintään 150 euron hintaiset, maahantuonnin yhteydessä maksettavaksi tulee ainoastaan arvonlisävero. Jos tullattavaa lähetystä kuljettaa Posti, lisätään Postin käsittelymaksu (2,90 euroa) siihen hintaan, josta arvonlisävero lasketaan.

Katso täältä lisätietoja tullimaksuista ja arvonlisäverosta 


Isosta-Britanniasta lähetetyistä valmistetuista tavaroista tullimaksu on 0 %, jos tavara on Iso-Britannian alkuperätuote, ja sinulla on myyjän kauppalasku, jossa on määrämuotoinen alkuperävakuutus tavaran britannialaisesta alkuperästä. Kaikista Isosta-Britanniasta toimitettavista yli 22 euron arvoisista lähetyksistä on maksettava arvonlisävero.

Jos vuonna 2021 tilaat Isosta-Britanniasta Iso-Britanniassa valmistetun 200 euron arvoisen miesten puvun, jonka kuljetuskulut ovat 20 euroa, lähetyksestä kannettava arvonlisävero muodostuu seuraavasti:

  • tullimaksu on 0,00 euroa (0 % x tullausarvo 220 euroa) 
  • arvonlisävero on 52,80 euroa (24 % x (tullausarvo 220 eur + tullimaksu 0,00 euroa))
  • puvun kokonaishinta on 272,80 euroa (tavaran ostohinta + kuljetuskulut  + arvonlisävero).

Jos tullattavaa lähetystä kuljettaa Posti, siihen hintaan, josta arvonlisävero lasketaan, lisätään Postin käsittelymaksu (2,90 euroa). 

Huomioi myös: Miten saan tullietuuden?


Voit muuttaa sähköpostiosoitteesi, kun teet ilmoitusta. 

Sähköpostitiedot välittyvät tuontitullauspalveluumme Digi- ja väestötietoviraston (DVV) rekisteristä kirjautumisen yhteydessä. Voit tarkistaa ja muuttaa yhteystietosi DVV:n verkkosivuilla.


Voit hakea verojen palauttamista esimerkiksi, jos olet palauttanut tavaran myyjälle EU:n ulkopuolelle. Ohjeet oikaisupyynnön tekemiseen


Pyydä lähettäjältä tilausvahvistus (order confirmation), kauppalasku (invoice) kuitti tai muu luotettava selvitys tavaran arvosta. Huom! Tiliote tai pankkitosite ei ole riittävä selvitys tavaran arvosta.


Voit tullata tullivarastossa säilytetyn tavaran (esim. ostamasi auton tai veneen) Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. 

Ilmoita palvelun aloitussivulla lähetyksen saapumistunnus tai kuljetusasiakirjan numero tai niiden puuttuessa tullivarastoinnin MRN-viitenumero. Saat viitenumeron yleensä varastonpitäjältä. Valitse kuljetusyritykseksi ”Muu kuljettaja”. 

Valitse Lähetyksen tiedot -sivulla ”Tullivarastosta otto”. Ilmoita varastoinnin MRN-numero tai varastoonpanonumero. Saat tämän tiedon yleensä varastonpitäjältä. 


Jos et halua vastaanottaa postilähetystä, älä tullaa sitä. Jos postilähetystä ei tullaa eli tulliselvitä 20 päivän määräajassa, lähetys palautuu takaisin lähettäjälle. Jos kyseessä on tilattu tavara, ilmoita kaupan peruutuksesta myyjälle.

Voit halutessasi ilmoittaa Postille ennen säilytysajan umpeutumista, että et vastaanota lähetystä ja haluat, että se palautetaan lähettäjälle. Soita tai lähetä sähköpostia Postihuolintaan, ja kerro heille tilanteesta sähköpostilla osoitteeseen huolinta(at)posti.com. Kirjoita viestisi otsikoksi ”En halua vastaanottaa saapuvaa tilaustani”.


Jos vastaanotat lahjan, on sinun pyydettävä lähettäjältä selvitys lahjan sisällöstä ja arvosta

Yli 45 euron arvoisista lahjoista kannetaan maahantuontiverot, kuten mistä tahansa verkkokauppaostoksesta. 

Lue lisää lahjan tullauksesta

 


Postilähetys jonka saapumisilmoituksen on lähettänyt Posti

Kun saat saapumisilmoituksen jälkitoimituksesta, soita Tulliin, p. 0295 5206. Varmista ennen soittoa, että sinulla on kaikki tilanteen selvittämiseksi vaadittavat tiedot ja asiakirjat:

  • viitenumero (MRN)
  • tavaroiden tilausvahvistus tai kauppalasku
  • jälkitoimituksena tulleen postilähetyksen saapumistunnus. 

Varmista kuljetusyritykseltä, että lähetystäsi ei ole jo palautettu takaisin lähettäjälle. Jos lähetystäsi ei ole palautettu, selvitä viivästyskoron määrä Tullista.  

Ennen kuin saat lähetyksen itsellesi, sinun on maksettava myös viivästyskorot. Huomaa, että eräpäivän ylittänyttä laskua ei voi maksaa tullauspalvelussa. Maksa tullaus verkkopankissa samana päivänä, kun selvität viivästyskoron määrän. Muista, että maksun välittyminen Tulliin voi kestää 2–3 päivää.


Tullausta varten tarvitset:

  • saapumisilmoituksen kuljetusyritykseltä
  • selvityksen lahjasta ja lahjan arvosta, esimerkiksi vapaamuotoinen selvitys arvosta tai kuitti tavarasta. (Pyydä selvitys tarvittaessa etukäteen lahjan lähettäjältä).
  • Tulli voi pyytää nähtäväksi myös muita asiakirjoja.

 


Tullaa lähetys Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse, että haluan tullata yksityishenkilön lähettämän lahjan. Tullausta varten tarvitset tiedon lahjan sisällöstä ja sen arvosta sekä saapumisilmoituksen.


Kun pakettisi on kadonnut tullauksen jälkeen Suomessa, Tulli ei palauta maahantuontiveroja.

Kun Posti on palauttanut tullatun paketin takaisin lähettäjälle ulkomaille, voit hakea maahantuontiverojen palautusta Tullista. Huomioi: tulosta palautushakemusta (oikaisuhakemusta) varten lähetyksen maasta lähdön todentava tosite Postin lähetysseurannasta.


Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun

  • Löydät tullauksen ja siihen liittyvän lisäselvityspyynnön sivulta Omat tullaukseni.
  • Toimi lisäselvityspyynnön mukaan.
  • Tarkemmat ohjeet löydät Tullaustiimin lähettämästä viestistä. Yleensä sinua pyydetään lataamaan ja lähettämään tilausvahvistus tai muu asiakirja. Voit myös lähettää asiakirjat sähköpostilla palvelussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.
  • Lahjalähetyksistä tarvitaan yleensä tieto lahjan sisällöstä ja sisällön arvosta. Pyydä niitä lahjan lähettäjältä kirjallisesti, kuten sähköpostilla tai viestinä ja lähetä tieto Tulliin.

Ilman lisätietoja Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.


Ilmoituksellasi antamissasi tiedoissa on virheitä tai puutteita, minkä vuoksi sinun on muutettava tai täydennettävä tietoja.

  • Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun
  • Löydät tullauksen ja siihen liittyvän korjauspyynnön sivulta Omat tullaukseni.
  • Muuta tai täydennä tietoja korjauspyynnön mukaisesti.
  • Lähetä korjattu ilmoitus uudestaan Tulliin.

Ilman korjausta Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.  


  • Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun
  • Löydät tullauksen ja siihen liittyvän lisäselvityspyynnön sivulta Omat tullaukseni.
  • Toimi lisäselvityspyynnön mukaan.
  • Tarkemmat ohjeet löydät Tullaustiimin lähettämästä viestistä. Yleensä sinua pyydetään lataamaan ja lähettämään tilausvahvistus tai muu asiakirja. Voit myös lähettää asiakirjat sähköpostilla palvelussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.

Ilman lisätietoja Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.


Kuljetusyrityksen lähettämässä saapumisilmoituksessa ja Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa lähetysmaana saattaa olla EU-maa, vaikka lähetys on alun perin lähetetty EU:n ulkopuolelta. Näin voi käydä, jos tavara on esimerkiksi välivarastoitu tullaamattomana EU:n alueella. Vaihda tuontitullauspalvelussa lähetysmaaksi todellinen lähetysmaa, jotta voit tullata lähetyksen.

Kysy tarvittaessa myyjältä, mistä EU:n ulkopuolisesta maasta lähetys on. Lisätietoja tullauksen tarpeesta tavaran maahantuonnin yhteydessä saat etukäteen tavaran myyjältä tai esimerkiksi käyttämäsi verkkokaupan toimitusehdoista.


Tee jokaisesta saapumisilmoituksesta oma tullauksensa. Yhdellä tullauksella voit ilmoittaa vain yhden saapumisilmoituksen tavarat.

Esimerkki: Jos sinulla on kolme saapumisilmoitusta, tee kolme tullausta.


Kyllä voi. Voit valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan ja maksamaan lähetyksesi maahantuontiverot puolestasi. Teidän välinen valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen.

Jos toinen henkilö tekee tullauksen puolestasi, se tarkoittaa, että tullauksen tekijä vastaa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Sinä vastaat sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta. (suora edustajuus)

Posti toimittaa postilähetyksen suoraan lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle tai noutopisteeseen. Muu kuljetusyritys luovuttaa tai toimittaa lähetyksen vastaanottajalle sovitulla tavalla.


Kyllä, voit käyttää luotto-ominaisuutta/ korttimaksua (VISA debit/credit ja MasterCard debit/credit).

Huomaa, että Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa maksettavan summan pitää olla vähintään 0,65 €.


Kyllä voit. Voit tehdä tullauksen ja maksaa lähetyksen maahantuontiverot toisen henkilön puolesta. Teidän välinen valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen.

Jos teet tullauksen toisen henkilön puolesta, se tarkoittaa, että olet vastuussa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun tiedät tai sinun olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Muutoin edustamasi henkilö vastaa sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta. (suora edustajuus)

Posti toimittaa postilähetyksen suoraan lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle tai noutopisteeseen. Muu kuljetusyritys luovuttaa tai toimittaa lähetyksen vastaanottajalle sovitulla tavalla.


Jos olet ulkomaalainen yksityishenkilö, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta ja joka ei voi tunnistautua suomalaisilla tunnistusvälineillä, et toistaiseksi voi käyttää Finnish Authenticator -palvelua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun tai Tulliselvityspalveluun tunnistautumisessa.

Voit sen sijaan valtuuttaa toisen henkilön tai asiamiehen tullaamaan lähetyksen puolestasi. Katso myös Ohjeet vaihtoehtoiseen asiointiin.


— 100 Merkintöjä per sivu
Näytetään 38 tulosta.

                            

Ota yhteyttä

Kysy tullineuvonnasta ma-pe 8-16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta


Asiasanat Tullaus