Hyppää sisältöön

Henkilöasiakkaan tuontitullaus

Selaa suosituimpia kysymyksiä tai kirjoita kysymyksesi alla olevaan hakukenttään.

Kirjoita kysymyksesi ja hae vastaus

Usein kysytyt kysymykset henkilöasiakkaan tuontitullauksesta

Jos Tulli on mitätöinyt Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tekemäsi tullauksen, mitätöinnin perustelut ja toimintaohjeet on annettu tullauspäätöksessä. Päätöksen löydät pdf-muodossa palvelun osiosta ”Omat tullaukseni”.

Esimerkkejä mitätöintien syistä

Olet tullannut verkkokaupan lähettämän uuden tuotteen maksutta takuuvaihdettuna tavarana, mutta et ole palauttanut viallista tuotetta EU:n ulkopuolelle. Lue, miten viallisen tavaran tilalle lähetetty uusi tuote tullataan.

Olet tullannut muuttotavaran ulkomaille unohtuneena tavarana. Lue, miten muuttotavarat tullataan.

Annoit tulli-ilmoituksen etukäteen, mutta paketti ole saapunut Suomeen 30 päivän kuluessa ilmoituksen antamisesta. Tee korvaava tulli-ilmoitus, kun paketti on saapunut maahan ja kuljetusyritys lähettää sinulle tullauspyynnön.


EU:n ulkopuolelta toimitettava, tilattu lehti

Sinun pitää tullata jokainen lehti erikseen ja maksaa siitä arvolisävero. Vaikka olisit tilannut lehden pidempänä jaksona, jokainen tilaukseen kuuluva lehti on tullattava erikseen.

Valitse palvelussa, että haluat tullata ”ostamani tavaran”.

Jos lehtitilauksesi on alkanut ennen 1.7.2021, sinun täytyy maksaa arvonlisävero vain 1.7.2021 jälkeen saapuvista lehdistä. Voit laskea yksittäisen lehden arvon siten, että jaat koko lehtitilauksen hinnan siihen kuuluvien lehtien määrällä.

  • Esimerkki: Tilausjakso on 12 kk eli 1.1.–31.12.2022. Lehti toimitetaan kerran kuukaudessa. Tilausjakson hinta on 80 USD. Jaa tilausjakson hinta 80 USD lehtien määrällä. Yksittäisen lehden hinnaksi tulee 6,67 USD (80 : 12 = 6,67).

Ilmoita sivulla ”Lähetyksen tiedot” kohdassa ”Lähetyksen arvo ilman kuljetuskuluja” yksittäisen lehden hinta ja valuutta.

Kirjoita sivulla ”Tavaran tiedot” olevaan hakukenttään ”lehti” ja valitse ”lehdet ja sarjakuvalehdet”. Ilmoita kohdassa ”Hinta ja valuutta” yksittäisen lehden hinta ja valuutta.

Täytä puuttuvat tiedot ja lähetä tullaus. Pääset maksamaan arvonlisäveron saman tien.

Jos saat lehden tullaamattomana kotiin, tee tullaus jälkikäteen.

Yhdistyksen tai organisaation lähettämä maksuton jäsenlehti

Voit tullata lähetyksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostamasi tavaran”. Ilmoita palvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivulla lähetykselle arvo. Yleensä jäsenlehden arvo on hyvin pieni. Ilmoitettu arvo ei voi kuitenkaan olla nolla euroa. Pienin mahdollinen ilmoitettava arvo on 0,01 €. Jos et tiedä arvoa, kysy se lähettäjältä.

Ilmoita mahdolliset kuljetuskulut kohdassa ”Lähetyksen kuljetuskulut”.

Etsi ja valitse palvelun ”Tavara tiedot” -sivulla tavarahausta ”Lehdet ja sarjakuvalehdet” ja ilmoita tullattavan tavaran arvo. Lisää tavara tullauskoriin. Täytä muut tarvittavat tiedot. 

Jos lähetystäsi kuljettaa Posti ja maksoit tullauksesta veroa, muista maksaa myös Postin käsittelymaksu, jotta Posti toimittaa lähetyksen. Tämä ei koske Åland Postin asiakkaita.


Oletko saanut tullauspyynnön lähetyksestä, jossa on esimerkiksi pankin lähettämä maksukortti, kuten pankkikortti tai luottokortti? Sillä ei usein ole kaupallista arvoa, mutta sinun pitää kuitenkin tullata lähetys, koska lähetykselle on ilmoitettu lähetettäessä arvo.

Voit tullata lähetyksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostamasi tavaran”. Ilmoita palvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivulla lähetykselle arvo. Yleensä maksukortin arvo on hyvin pieni. Ilmoitettu arvo ei voi kuitenkaan olla nolla euroa. Pienin mahdollinen ilmoitettava arvo on 0,01 €. Jos et tiedä arvoa, kysy se lähettäjältä.

Ilmoita mahdolliset kuljetuskulut kohdassa ”Lähetyksen kuljetuskulut”. Ilmoita tässä kohdassa myös pankin veloittama toimitusmaksu tai muu kulu.

Ilmoita ”Tavara tiedot” -sivulla tavaran tullinimikkeeksi 8523210000 (jos kortissa on magneettiraita mutta ei sirua) tai 8523520000 (jos kortissa on siru tai jos kortissa on siru sekä magneettiraita). Ilmoita samalla sivulla tavaran arvo. Lisää tavara tullauskoriin. Täytä muut tarvittavat tiedot.

Jos lähetystäsi kuljettaa Posti ja maksoit tullauksesta veroa, muista maksaa myös Postin käsittelymaksu, jotta Posti toimittaa lähetyksen. Tämä ei koske Åland Postin asiakkaita.


Oletko saanut tullauspyynnön kirjeestä, kortista tai lähetyksestä, jossa on esimerkiksi todistus, passi tai muu asiakirja? Näillä ei usein ole kaupallista arvoa, mutta sinun pitää kuitenkin tullata lähetys, koska lähetettäessä lähetykselle on ilmoitettu arvo.

Voit tullata lähetyksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostamasi tavaran”. Ilmoita palvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivulla lähetykselle arvo. Yleensä asiakirjan arvo on hyvin pieni. Ilmoitettu arvo ei voi kuitenkaan olla nolla euroa. Pienin mahdollinen ilmoitettava arvo on 0,01 €. Jos et tiedä arvoa, kysy se lähettäjältä.

Ilmoita mahdolliset kuljetuskulut kohdassa ”Lähetyksen kuljetuskulut”.

Etsi ja valitse palvelun ”Tavara tiedot” -sivulla tavarahausta ”Painotuotteet” ja ilmoita tullattavan tavaran arvo. Lisää tavara tullauskoriin. Täytä muut tarvittavat tiedot. 

Jos lähetystäsi kuljettaa Posti ja maksoit tullauksesta veroa, muista maksaa myös Postin käsittelymaksu, jotta Posti toimittaa lähetyksen. Tämä ei koske Åland Postin asiakkaita.


MRN-numero on Tullin antama viitenumero erilaisille tulli-ilmoituksille. Henkilöasiakkaat tarvitsevat useimmiten tuonti- tai vienti-ilmoituksen sekä kuljetuksen tai varastoinnin MRN-numeroita.

Tuonti-ilmoituksen MRN-numero

Kun tullaat eli teet tuonti-ilmoituksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa, tullaukselle muodostuu tullausviite eli MRN-numero. Löydät MRN-numeron palvelusta sekä tullauspäätöksen tai luovutuspäätöksen oikeasta yläkulmasta. MRN-numeron alku on aina vuosi, jolloin olet tehnyt tullauksen, esim. ”22FIU000…”. 

Tarvitset MRN-numeroa, jos esimerkiksi teit tullauksellasi virheen tai palautat ostamasi tavaran EU:n ulkopuolelle ja haet sen vuoksi tullauksellesi korjausta eli oikaisua.

Lue lisää: Mistä saan tuonti-ilmoitukseni MRN-numeron.

Vienti-ilmoituksen MRN-numero

Tarvitset vienti-ilmoituksen MRN-numeron tuonti-ilmoitusta varten, kun olet lähettänyt tavaran esimerkiksi korjattavaksi tai vaihdettavaksi EU:n ulkopuolelle ja se palaa Suomeen. Korjattavista ja vaihdettavista tavaroista on tehtävä vienti-ilmoitus ennen kuin ne lähetetään Suomesta EU:n ulkopuolelle ja tuonti-ilmoitus, kun ne palaavat Suomeen.

Kuljetuksen tai varastoinnin MRN-numero, varastotunniste

Kun teet tuonti-ilmoituksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa, et yleensä tarvitse kuljetuksen tai varastoinnin MRN-numeroa. MRN-numero välittyy automaattisesti ilmoitukseen, kun annat palvelun aloitussivulla suomalaiselta kuljetusyritykseltä saamasi saapumistunnuksen, lähetystunnuksen tai kuljetusasiakirjan numeron.

Tarvittaessa saat kuljetuksen tai varastoinnin MRN-numeron sekä varastotunnisteen lähetystäsi kuljettavalta kuljetusyritykseltä.


Myyjä, jolla on IOSS-tunniste, veloittaa Suomen arvonlisäveron heti tavaran ostohetkellä. Arvonlisävero sisältyy tavaran hintaan, eikä sinun ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa enää erikseen tullauksen yhteydessä. Posti tullaa yleensä lähetyksen puolestasi, eikä sinun tarvitse tehdä mitään. Muiden kuljetusyritysten lähetykset sinun pitää tullata itse, ellet ole sopinut, että kuljetusyritys tullaa lähetyksen puolestasi.

IOSS-myyjät ovat rekisteröityneet EU:n alueelle arvonlisäverovelvollisiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että arvonlisävero sisältyy tavaran ostohintaan ja myyjä tilittää arvonlisäveron EU:lle. Tämä on ollut mahdollista 1.7.2021 alkaen.

Mistä saan IOSS-tunnisteen?

Saat IOSS-tunnisteen tilausvahvistuksesta tai laskusta. Pyydä se tarvittaessa myyjältä.

Milloin tarvitsen IOSS-tunnisteen?

Yleensä et tarvitse IOSS-tunnistetta.

Tarvitset IOSS-tunnisteen vain, jos olet maksanut alv:n tavaran ostohetkellä, eikä Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivun ylälaidassa ole tekstiä ”Arvonlisävero on veloitettu ostovaiheessa, mutta sinun pitää kuitenkin tullata lähetys.” Ilmoita tällöin IOSS-tunniste palvelussa.

Miten ilmoitan IOSS-tunnisteen?

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa kysytään ”Ostitko tavaran IOSS-myyjältä eli maksoitko Suomen arvonlisäveron (alv) jo ostovaiheessa?”

Valitse palvelussa ”Kyllä” ainoastaan, jos olet ostanut tavaran IOSS-myyjältä ja maksoit arvonlisäveron ostoshetkellä. Varmista myös Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä, että sinun pitää itse tullata paketti eikä Posti tai muu kuljetusyritys tullaa pakettiasi puolestasi.

Palvelu pyytää sinulta IOSS-tunnistetta. Saat IOSS-tunnisteen tilausvahvistuksesta tai laskusta. Pyydä se tarvittaessa myyjältä.

Lue lisää IOSS-tunniste -sivulta.


Liitteiden lataaminen vaihtelee tilanteen mukaan.

- Jos pääset heti tullauksen lähettämisen jälkeen maksamaan tullauksesi, sinun ei tarvitse lisätä liitteitä. Sinun täytyy kuitenkin säilyttää asiakirjat (esimerkiksi tilausvahvistus tai lasku) kuuden vuoden ajan.

- Jos tullauksen lähettämisen jälkeen sivulla ”Valmis” on mahdollisuus ladata liitteitä, lisää liitteenä tarvittavat asiakirjat, kuten tilausvahvistus tai lasku. Näin nopeutat tullauksesi käsittelyä. Seuraa tullauksesi etenemistä osiossa Omat tullaukseni.

- Jos sait tullauksestasi lisäselvityspyynnön, löydät lisäselvityspyynnön ja tarkemmat ohjeet osiosta ”Omat tullaukseni”. Yleensä sinua pyydetään toimittamaan tilausvahvistus, lasku tai muu asiakirja.


Jos olet ulkomaalainen yksityishenkilö, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta ja joka ei voi tunnistautua suomalaisilla tunnistusvälineillä, et toistaiseksi voi käyttää Finnish Authenticator -palvelua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun tai Tulliselvityspalveluun tunnistautumisessa.

Voit sen sijaan valtuuttaa toisen henkilön tai asiamiehen tullaamaan lähetyksen puolestasi. Katso myös Ohjeet vaihtoehtoiseen asiointiin.


Voit tullata tullivarastossa säilytetyn tavaran (esim. ostamasi auton tai veneen) Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. 

Ilmoita palvelun aloitussivulla lähetyksen saapumistunnus tai kuljetusasiakirjan numero tai niiden puuttuessa tullivarastoinnin MRN-viitenumero. Saat viitenumeron yleensä varastonpitäjältä. Valitse kuljetusyritykseksi ”Muu kuljettaja”. 

Valitse Lähetyksen tiedot -sivulla ”Tullivarastosta otto”. Ilmoita varastoinnin MRN-numero tai varastoonpanonumero. Saat tämän tiedon yleensä varastonpitäjältä. 


Tullin alkuperämaasääntöjen vuoksi EU-maata ei voi valita tavaran alkuperämaaksi silloin, kun tavara tuodaan EU:n ulkopuolelta. Alkuperämaaksi on näissä tapauksissa poikkeuksellisesti valittava tavaran lähetysmaa.


Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun

  • Löydät tullauksen ja siihen liittyvän lisäselvityspyynnön sivulta Omat tullaukseni.
  • Toimi lisäselvityspyynnön mukaan.
  • Tarkemmat ohjeet löydät Tullaustiimin lähettämästä viestistä. Yleensä sinua pyydetään lataamaan ja lähettämään tilausvahvistus tai muu asiakirja. Voit myös lähettää asiakirjat sähköpostilla palvelussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.
  • Lahjalähetyksistä tarvitaan yleensä tieto lahjan sisällöstä ja sisällön arvosta. Pyydä niitä lahjan lähettäjältä kirjallisesti, kuten sähköpostilla tai viestinä ja lähetä tieto Tulliin.

Ilman lisätietoja Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.


Voit muuttaa sähköpostiosoitteesi, kun teet ilmoitusta. 

Sähköpostitiedot välittyvät tuontitullauspalveluumme Digi- ja väestötietoviraston (DVV) rekisteristä kirjautumisen yhteydessä. Voit tarkistaa ja muuttaa yhteystietosi DVV:n verkkosivuilla.


Tulli ei lähetä automaattisia vastausviestejä onnistuneista tullauksista. Palvelu ilmoittaa onnistuneesta tullauksesta. Tullaukset ja päätökset löydät Omat tullaukseni -osiosta kirjautumalla palveluun. Tietoja säilytetään 90 päivän ajan.


Oletko tietoinen Postin käsittelymaksusta? Katso maksuohjeet Postin verkkopalvelusta

Ota yhteyttä tarvittaessa Postiin.


Maksutavasta riippuen maksun kirjautuminen Tullin tilille voi viedä 2–3 pankkipäivää. Viivettä on ollut esimerkiksi silloin, jos tullaus on maksettu MobilePay-sovelluksella.

Kun maksu on kirjautunut, tullauksen tila muuttuu valmiiksi. Tulli ilmoittaa automaattisesti useimmille kuljetusyrityksille, kun tullauksesi on valmis ja kuljetusyritys voi toimittaa lähetyksen sinulle.

Huomaathan myös Postin käsittelymaksun. Selvitä asia Postin nettisivuilta.


Henkilöasiakkaan tuontitullaus toimii parhaiten seuraavilla selaimilla ja niiden uusimmilla versioilla: Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari.


Jokainen lähetys pitää tullata erikseen. Tullausta varten tarvitset tiedon, mitä lähetykset sisältävät. Jos et tiedä sitä, selvitä se lähettäjältä tai kuljetusyritykseltä. Tullaa lähetykset yksi kerrallaan Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Ilmoita jokaisesta lähetyksestä sisällön lisäksi arvo ja mahdolliset kuljetuskustannukset. Jaa koko tilauksen kuljetuskustannukset eri lähetysten kesken sisällön arvon tai painon mukaisesti.

Esimerkki kuljetuskustannusten jakamisesta arvon mukaisesti:

Tilasit verkkokaupasta kolme tuotetta: paidan 50 USD, kirjan 20 USD ja lelun 30 USD. Tilauksen sisällön kokonaisarvo on 100 USD. Maksoit lisäksi kuljetuskustannuksia 30 USD.

Yksi lähetys sisältää paidan ja kirjan, joiden arvo on yhteensä 70 USD eli 70 prosenttia tilauksen kokonaisarvosta (70 USD / 100 USD = 0,7). Ilmoita sen kuljetuskustannuksiksi 21 USD (0,7 x 30 USD = 21 USD).

Toinen lähetys sisältää lelun, jonka arvo on 30 USD eli 30 prosenttia tilauksen kokonaisarvosta (30 USD / 100 USD = 0,3). Ilmoita sen kuljetuskustannuksiksi 9 USD (0,3 x 30 USD = 9 USD).
 


Kyllä voit. Jos et pysty itse tullaamaan pakettia Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, voit pyytää toista henkilöä tullaamaan sen puolestasi. Hän voi olla esimerkiksi perheenjäsen, ystävä, työ- tai opiskelukaveri. Henkilön täytyy pystyä tunnistautumaan sähköiseen palveluun omilla tiedoillaan.

Jotta toinen henkilö voi tullata paketin vastaanottajan puolesta Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, hänellä täytyy olla

  • suomalaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti (tunnistautuminen vaatii jonkin näistä)
  • paketin saapumisilmoitus ja siinä annetut tiedot
  • tieto paketin sisällöstä ja sisällön arvosta
  • vastaanottajan nimi- ja osoitetiedot
  • vastaanottajan henkilötunnus tai syntymäpäivä

Jos paketin vastaanottajalla ei ole suomalaista henkilötunnusta, ilmoita vastaanottajan syntymäaika.

Tulli voi lisäksi erikseen pyytää kirjallisen tiedon paketin sisällöstä sekä arvosta (esim. kuitti). Välitä tämä tieto henkilölle, joka tekee tullauksen puolestasi.

Huom.! Paketin tullaaja ei voi tunnistautua tuontitullauspalveluun Finnish Authenticator -sovelluksella.

Kuka on vastuussa?

Vastaat itse tullimaksujen ja verojen maksamisesta sekä jälkikäteen mahdollisten virheiden vuoksi maksettavista maksuista. Jos toinen henkilö tekee tullauksen puolestasi, hän on vastuussa, jos hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää, että hänen tulli-ilmoituksessa antamansa tiedot ovat virheellisiä. Tätä kutsutaan suoraksi edustamiseksi.

Vaikka lähetyksen tullaa joku toinen, voit saada lähetyksen suoraan itsellesi. Posti toimittaa postilähetyksen lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle tai noutopisteeseen. Muu kuljetusyritys luovuttaa tai toimittaa lähetyksen vastaanottajalle sovitulla tavalla.


Kyllä voit. Jos esimerkiksi ystävä tai perheenjäsen pyytää sinua tullaamaan paketin, voit tullata paketin vastaanottajan puolesta Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa.

Jotta voit tullata paketin vastaanottajan puolesta, sinulla täytyy olla

  • suomalaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti (tunnistautuminen vaatii jonkin näistä)
  • paketin saapumisilmoitus ja siinä annetut tiedot
  • tieto paketin sisällöstä ja sisällön arvosta
  • vastaanottajan nimi- ja osoitetiedot
  • vastaanottajan henkilötunnus tai syntymäpäivä

Jos paketin vastaanottajalla ei ole suomalaista henkilötunnusta, ilmoita vastaanottajan syntymäaika.

Tulli voi lisäksi erikseen pyytää kirjallisen tiedon paketin sisällöstä sekä arvosta (esim. kuitti). Pyydä tämä tieto paketin vastaanottajalta.

Huom.! Et voi tunnistautua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun Finnish Authenticator -sovelluksella.

Kuka on vastuussa?

Edustamasi henkilö vastaa tullimaksujen ja verojen maksamisesta sekä jälkikäteen mahdollisista virheiden vuoksi maksettavista maksuista. Jos teet tullauksen toisen henkilön puolesta, olet vastuussa, jos tiedät tai sinun olisi pitänyt tietää, että tulli-ilmoituksessa antamasi tiedot ovat virheellisiä. Tätä kutsutaan suoraksi edustamiseksi.

Vaikka teet tullauksen jonkun toisen puolesta, lähetys voidaan toimittaa suoraan vastaanottajalle. Posti toimittaa postilähetyksen lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle tai noutopisteeseen. Muu kuljetusyritys luovuttaa tai toimittaa lähetyksen vastaanottajalle sovitulla tavalla.


Käytä Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa täältä löytyvää varastotunnusta.


Ilmoita ne aina siinä valuutassa, jossa ne on ilmoitettu tilausvahvistuksessa, laskussa tai muussa selvityksessä.


- Kun olet tullannut lähetyksesi itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, löydät tullauspäätöksen, luovutuspäätöksen ja tullilaskun sekä niiden tullausviitteen eli MRN-numeron Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelusta 90 päivän ajan. Kuitin maksamastasi tullauksesta saat pankistasi.

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse "Omat tullaukseni". Jos käytät mobiililaitetta, löydät sen avaamalla palvelun oikeassa yläkulmassa olevan valikon.
  3. Valitse tullaus ja sen asiakirjat.

- Jos olet tullannut lähetyksesi itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa ja tullauksesta on kulunut yli 90 päivää, löydät tullauksesi asiakirjat Tulliselvityspalvelusta. Tarvitset hakua varten tullauksesi MRN-numeron (vuoden 2021 tullauksissa numero alkaa 21FIU000…). Saat MRN-numeron tarvittaessa Tullineuvonnasta. Ennen yhteydenottoa selvitä paketin saapumistunnus tai kuljetusasiakirjan numero, jonka ilmoitit tullauksella.

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse välilehti ”Ilmoitusten haku”. Valitse hakuehto ”MRN tai muu ilmoituksen viite” ja asiointitapa ”Asiointipalvelut”. 
  3. Tullauksen asiakirjat ovat sivulla ”Yhteenveto ja lähettäminen”.

- Tulliselvityspalvelussa tekemiesi tullausten asiakirjat löydät Tulliselvityspalvelusta.

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse välilehti ”Valmiit” ja sieltä haluamasi tullaus. Jos tiedät tullauksesi MRN-numeron, voit hakea tullaustasi myös välilehdeltä ”Ilmoitusten haku”.
  3. Tullauksen asiakirjat ovat sivulla "Yhteenveto ja lähettäminen".

- Jos olet tullannut lähetyksesi itse ennen 11.2.2020, tullauspäätös ja luovutuspäätös löytyvät Yritysasiakkaiden erityismenettelyjen tuonti-ilmoituspalvelusta.

- Jos kuljetus- tai huolintayritys on tullannut lähetyksen puolestasi, pyydä asiakirjat siltä.

Huom.! Myös henkilöasiakkaalla on velvollisuus säilyttää tullausasiakirjansa. Tallenna asiakirjat itsellesi heti, kun tekemäsi tullaus on valmis.

Oikaisuhakemukseen tarvitaan tullauksen MRN

Tullauspäätöstä ei tarvita oikaisuhakemuksen liitteeksi, jos tullaus on tehty Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa 11.2.2020 tai sen jälkeen. Ilmoita oikaisuhakemuksessa kuitenkin tarkasti tullauksen MRN-numero.

Yksityishenkilönä sinun on säilytettävä tullauksen liittyvät asiakirjat kuluvan vuoden ja seuraavien kuuden vuoden ajan tullauksesta. Tulli voi pyytää sinua esittämään ne.


Jos teit vaihtokaupan tai hankit tavaran joukkorahoituksella, tullaa tavara Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa.

Valitse kohdan ”Haluan tullata” pudotusvalikosta ”ostamani tavaran”. Ilmoita tavaran arvoksi hinta, joka tavarasta maksettaisiin normaalin kaupan perusteella.

Jos kyseessä on vaihtokauppa, sinun pitää tarvittaessa esittää asiakirja, josta käy ilmi, mikä tavara vaihdetaan, mihin tavaraan se vaihdetaan sekä vaihdettavien tavaroiden arvo.

Jos olet hankkinut tavaran joukkorahoituksella, sinun pitää tarvittaessa esittää asiakirja, josta käy ilmi, mikä tavara on.


Voit hakea verojen palauttamista esimerkiksi, jos olet palauttanut tavaran myyjälle EU:n ulkopuolelle. Ohjeet oikaisupyynnön tekemiseen


Varmista kuljetusyritykseltä, että lähetystäsi ei ole jo palautettu takaisin lähettäjälle. Jos lähetystäsi ei ole palautettu, selvitä viivästyskoron määrä Tullista.  

Ennen kuin saat lähetyksen itsellesi, sinun on maksettava myös viivästyskorot. Huomaa, että eräpäivän ylittänyttä laskua ei voi maksaa tullauspalvelussa. Maksa tullaus verkkopankissa samana päivänä, kun selvität viivästyskoron määrän. Muista, että maksun välittyminen Tulliin voi kestää 2–3 päivää.


Tulli ei lähetä erillisiä tullilaskuja. Maksa tullaus, kun tullaat lähetystä Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa (jossa tullataan esim. elävät eläimet). Jos tarvitset laskun, löydät sen käyttämästäsi palvelusta.


Kyllä, voit käyttää luotto-ominaisuutta / korttimaksua (VISA debit/credit ja MasterCard debit/credit).


Palvelun käyttö on maksutonta.


Saat saapumisilmoituksen tai tiedon tullattavan lähetyksen saapumisesta aina Postilta tai kuljetusyritykseltä. Tarvitset saamiasi tietoja, jos tullaat lähetyksen itse. Jos sinulla on kysyttävää saapumisilmoituksesta, ota yhteyttä Postiin tai kuljetusyritykseen.


Ilmoituksellasi antamissasi tiedoissa on virheitä tai puutteita, minkä vuoksi sinun on muutettava tai täydennettävä tietoja.

  • Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun
  • Löydät tullauksen ja siihen liittyvän korjauspyynnön sivulta Omat tullaukseni.
  • Muuta tai täydennä tietoja korjauspyynnön mukaisesti.
  • Lähetä korjattu ilmoitus uudestaan Tulliin.

Ilman korjausta Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.  


  • Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun
  • Löydät tullauksen ja siihen liittyvän lisäselvityspyynnön sivulta Omat tullaukseni.
  • Toimi lisäselvityspyynnön mukaan.
  • Tarkemmat ohjeet löydät Tullaustiimin lähettämästä viestistä. Yleensä sinua pyydetään lataamaan ja lähettämään tilausvahvistus tai muu asiakirja. Voit myös lähettää asiakirjat sähköpostilla palvelussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.

Ilman lisätietoja Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.


Et voi käyttää Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua, jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, varmennekorttia tai mobiilivarmennetta.

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa et voi tullata esimerkiksi

  • muuttotavaroita
  • eläviä eläimiä
  • sijoituskultaa
  • lentokoneen osia
  • arvonlisäverottomia seteleitä
  • itse Suomeen kuljettamiasi tavaroita.

Lue lisää, miten voit tullata lähetyksesi vaihtoehtoisilla tavoilla.


Pyydä lähettäjältä tilausvahvistus (order confirmation), kauppalasku (invoice) kuitti tai muu luotettava selvitys tavaran arvosta. Huom! Tiliote tai pankkitosite ei ole riittävä selvitys tavaran arvosta.


Voit tullata lähetyksen etukäteen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, jos saat palvelussa ilmoituksen ”Lähetyksesi on matkalla Suomeen”. Et voi kuitenkaan maksaa tullausta etukäteen, jos tullauksen yhteydessä tulee maksettavaa.

Kun olet lähettänyt tulli-ilmoituksesi onnistuneesti Tulliin, tullaus jää ”Ilmoitus vastaanotettu” -tilaan ja löydät sen tarvittaessa palvelun osiosta ”Omat tullaukseni”.

Sen jälkeen kun lähetys on saapunut Suomeen, ilmoituksesi käsittely jatkuu ja Tulli lähettää sinulle ohjeet sähköpostissa. Toimi ohjeiden mukaan.

Huom.! Ennakkoon annettua tulli-ilmoitusta ei voi korjata sen jälkeen, kun se on lähetetty Tulliin.

Jos lähetyksesi ei saavu Suomeen 30 päivän kuluessa siitä, kun annoit tulli-ilmoituksen, tullaus mitätöityy automaattisesti. Jos näin käy, tee uusi tullaus, kun lähetys on saapunut.

Jos tullaaminen etukäteen ei onnistu Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, tämä voi johtua siitä, että lähetyksen käsittely on kuljetusyrityksellä kesken. Tällöin odota, että lähetys on saapunut maahan ja kuljetusyritys pyytää sinua tullaamaan sen.


Jos et tiedä, mitä lähetys sisältää, kysy sitä lähettäjältä.

Jos olet tilannut esimerkiksi useamman tavaran, et välttämättä tiedä postitse saamastasi saapumisilmoituksesta, mistä lähetyksestä on kyse. Voi olla myös, että lähetyksen seurantakoodi eli lähetystunnus on muuttunut etkä siksi tiedä, mistä tilauksesta on kyse.

Tarvitset tullaukseen lähetystunnuksen, joka voi yleensä olla myös alkuperäinen lähetystunnus. Sinun pitää lisäksi selvittää, mikä tilaus on kyseessä eli mitä lähetys sisältää ja mikä on lähetyksen sisällön arvo.

Tarkista verkkokauppasi tilaushistoria. Usein sieltä näkee jokaisen lähetyksen hintatiedot ja lähetystunnuksen.

Posti saattaa antaa lähetykselle uuden lähetystunnuksen. Voit etsiä lähetyksen tietoja molemmilla lähetystunnuksilla Postin lähetysseurannasta. Voit yrittää myös selvittää muusta lähetyksesi seurantapalvelusta, mikä on lähetyksen sijainti tai onko lähetystunnus muuttunut. Esimerkiksi lähetyksen paino tai tilauspäivä voivat olla avuksi sisällön selvittämisessä.

Jos kyseessä on lahja, pyydä lahjan lähettäjältä selvitys lahjan sisällöstä ja arvosta.

Tulli ei voi selvittää lähetysten sisältöjä. Tulli ei varastoi eikä kuljeta lähetyksiä, vaan paketit ovat kuljetusyritysten varastoissa.


                            

Kysyttävää?

Kysy tullineuvonnasta ma–pe 8–16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta


Asiasanat Tullaus