Hyppää sisältöön

Henkilöasiakkaan tuontitullaus

Selaa suosituimpia kysymyksiä tai kirjoita kysymyksesi alla olevaan hakukenttään.

Kirjoita kysymyksesi ja hae vastaus

Usein kysytyt kysymykset henkilöasiakkaan tuontitullauksesta

Tulli ei lähetä erillisiä tullilaskuja. Maksa tullaus, kun tullaat lähetystä Tuontitullauspalvelussa.


Et voi käyttää Tuontitullauspalvelua, jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, varmennekorttia tai mobiilivarmennetta.

Tuontitullauspalvelussa et voi tullata esimerkiksi

  • muuttotavaroita
  • aseita
  • metsästystrofeita
  • eläviä eläimiä.

Tutustu ohjeisiimme, miten voit asioida kanssamme vaihtoehtoisella tavalla.


Voit tullata sen tuontitullauspalvelussamme. Kätevimmin voit tehdä tullauksen nettitullauksena: Lähetyksen tullaaminen jälkikäteen


Saat saapumisilmoituksen tai tiedon tullattavan lähetyksen saapumisesta aina Postilta tai kuljetusyritykseltä. Tarvitset saamiasi tietoja, jos tullaat lähetyksen itse. Jos sinulla on kysyttävää saapumisilmoituksesta, ota yhteyttä Postiin tai kuljetusyritys.


Jos asiamies teki tullauksen puolestasi, pyydä tullauspäätös asiamieheltä. Jos teit tullauksen itse henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, löydät tullauksesi 90 päivän ajalta palvelusta. Kirjaudu palveluun ja katso tekemiäsi tullauksia Omat tullaukseni -valinnan kautta.

Yksityishenkilönä sinulla on velvollisuus arkistoida tullaukseen liittyvät asiakirjat kuluvan vuoden ja seuraavien kolmen vuoden ajan tullauksesta. Tulli voi pyytää sinua esittämään tullaukseen liittyvät asiakirjat.

Yksityishenkilön ei tarvitse liittää tullauspäätöstä oikaisuhakemuksen liitteeksi. 


Voit hakea verojen palauttamista esimerkiksi, jos olet palauttanut tavaran myyjälle EU:n ulkopuolelle. 

Tee vapaamuotoinen oikaisuhakemus ja lähetä se liitteineen kirjaamo(at)tulli.fi.

Ohjeet oikaisupyynnön tekemiseen


Pyydä lähettäjältä tilausvahvistus (order confirmation), kauppalasku (invoice) kuitti tai muu luotettava selvitys tavaran arvosta. Huom! Tiliote tai pankkitosite ei ole riittävä selvitys tavaran arvosta.


Voit käydä jossakin postitullauksia hoitavassa tullitoimipaikassa tai antaa lähetystä koskevan toimeksiannon huolintayritykselle. Postilähetysten tuontihuolinnan hoitaa Posti.


Jos et halua vastaanottaa postilähetystä, älä tullaa sitä. Jos postilähetystä ei tullaa eli tulliselvitä 20 päivän määräajassa, lähetys palautuu takaisin lähettäjälle. Jos kyseessä on tilattu tavara, ilmoita kaupan peruutuksesta myyjälle.

Voit halutessasi ilmoittaa Postille ennen säilytysajan umpeutumista, että et vastaanota lähetystä ja haluat, että se palautetaan lähettäjälle. Soita tai lähetä sähköpostia Postihuolintaan, ja kerro heille tilanteesta sähköpostilla osoitteeseen huolinta(at)posti.com. Kirjoita viestisi otsikoksi ”En halua vastaanottaa saapuvaa tilaustani”.


Paino ilmoitetaan yleensä saapumisilmoituksessa. Paino on tulli-ilmoituksessa pakollinen tieto. Jos et tiedä tai saa selvitettyä lähetyksen painoa, anna siitä arvio.


Selkeintä olisi tulliselvittää koko lähetys sitten, kun kaikki siihen kuuluvat osalähetykset ovat saapuneet. Yhdellä tulli-ilmoituksella voi ilmoittaa enintään viisi saapumistunnusta. Postilähetys täytyy kuitenkin tullata, ja verojen tulee olla maksettu 20 päivän kuluessa.

Lähetykset palautetaan automaattisesti, jos niitä ei ole tullattu ja maksettu määräajassa.


Jos vastaanotat lahjan, on sinun pyydettävä lähettäjältä selvitys lahjan sisällöstä ja arvosta

Yli 45 euron arvoisista lahjoista kannetaan maahantuontiverot, kuten mistä tahansa verkkokauppaostoksesta. 

Lue lisää lahjan tullauksesta

 


Postilähetys jonka saapumisilmoituksen on lähettänyt Posti

Kun saat saapumisilmoituksen jälkitoimituksesta, soita Tulliin, p. 0295 5206. Varmista ennen soittoa, että sinulla on kaikki tilanteen selvittämiseksi vaadittavat tiedot ja asiakirjat:

  • viitenumero (MRN)
  • tavaroiden tilausvahvistus tai kauppalasku
  • jälkitoimituksena tulleen postilähetyksen saapumistunnus. 

Varmista kuljetusyritykseltä, että lähetystäsi ei ole jo palautettu takaisin lähettäjälle. Jos lähetystäsi ei ole palautettu, selvitä viivästyskoron määrä Tullista, p. 0295 5206, ma–pe 8-18, tai jos olet Ahvenanmaalta, p. 0295 527 018, ma–pe 9-15.  

Ennen kuin saat lähetyksen itsellesi, sinun on maksettava myös viivästyskorot. Huomaa, että eräpäivän ylittänyttä laskua ei voi maksaa tullauspalvelussa. Maksa tullaus verkkopankissa samana päivänä, kun selvität viivästyskoron määrän. Muista, että maksun välittyminen Tulliin voi kestää 2–3 päivää.


Tullausta varten tarvitset:

  • saapumisilmoituksen kuljetusyritykseltä
  • selvityksen lahjasta ja lahjan arvosta, esimerkiksi vapaamuotoinen selvitys arvosta tai kuitti tavarasta. (Pyydä selvitys tarvittaessa etukäteen lahjan lähettäjältä).
  • Tulli voi pyytää nähtäväksi myös muita asiakirjoja.

 


Tällaisesta lähetyksestä ei tarvitse antaa erillistä tulli-ilmoitusta, jos se sisältää enintään 45 euron arvoisen yksityishenkilön lähettämän lahjan. Paketin vapauttamiseksi sinun täytyy kuitenkin lähettää Tullille  

  • tilausvahvistus tai selvitys lahjasta ja sen arvosta
  • lähetyksen saapumistunnus ja yhteystietosi

sähköpostitse osoitteeseen lentoposti(at)tulli.fi. Lisätietoja saat Tullin nettisivuilta tai nettiasioinnin puhelinpalvelusta, p. 0295 5206.

Voit vaihtoehtoisesti tullata lähetyksen Tullin Tuonti-ilmoituspalvelussa.


Selvitä Postista, missä kuljetuksen vaiheessa pakettisi on hävinnyt.

  1. Jos pakettisi on hävinnyt tullauksen jälkeen Suomessa kuljetuksen aikana Tulli ei palauta maahantuontiveroja, vaan sinun on haettava korvausta Postilta.
  2. Jos Posti on palauttanut paketin takaisin lähettäjälle, voit hakea oikaisua esimerkiksi vapaamuotoisella hakemuksella. 

Pyydä Postista tosite paketin palauttamisesta takaisin lähettäjälle tai tulosta palautustosite itse Postin sivuilta lähetysten seurannasta.


EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta sekä EU:n tullialueelta mutta veroalueen ulkopuolelta lähetettävät tavarat on yleensä tulliselvitettävä. Vastaanottajana sinun pitää tulliselvittää aina yli 45 euron arvoinen lahja, koska se on verollinen. Lue lisää muista lahjalähetyksistä, jotka vaativat tulliselvityksen. Vaikka kyseessä on lahja, tarvitset tulliselvitystä varten tavarasta kuitin, laskun tai muun luotettavan selvityksen, jonka perusteella lahjan arvo voidaan todentaa.  Lue lisää lahjan tulliselvityksestä.


Kuljetusyritys lähettää saapumisilmoituksen tullattavasta lähetyksestä ainoastaan silloin, kun lähetys on tullattava. On mahdollista, että saapumisilmoituksessa oleva postilähetyksen tunnusnumero (saapumistunnus) päättyy EU-maan tunnukseen, vaikka lähetys on alun perin lähetetty EU:n ulkopuolelta.

Ilmoita lähetysmaaksi aina tavaran todellinen lähetysmaa.


Kyllä, voit käyttää luotto-ominaisuutta/ korttimaksua (VISA debit/credit ja MasterCard debit/credit).

Huomaa, että Tuontitullauspalvelussa maksettavan summan pitää olla vähintään 0,65 €.


Lähetyksiä ei voi tulliselvittää etukäteen.

Voit tullata postilähetyksen, kun olet saanut saapumisilmoituksen. Saapumisilmoitus voi myös olla sähköinen.

Postilähetys on tulliselvitettävissä, kun Postin seurantapalvelussa on teksti: ”Lähetys odottaa tullaustasi. Hoida tullaus 20 päivän sisällä saapumisesta.”


                            

Ota yhteyttä

Kysy tullineuvonnasta

Tullineuvonta palvelee ma-pe 8-16. Soita, lähetä kysymys tai tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin.

Tullineuvonta


Asiasanat Tullaus

Haluamme kehittää verkkopalveluamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Siirry antamaan kehitysehdotuksesi klikkaamalla "Lähetä kehitysehdotus".

Lähetä kehitysehdotus