Hyppää sisältöön

Omat tullaukseni

Omat tullaukseni -osiosta löydät tullaukset, jotka olet tehnyt Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa edellisen 90 päivän aikana.

Tunnistaudu palveluun verkkopankkitunnuksillasi, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. 

Omat tullaukseni -osiossa:

  • Löydät Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tekemäsi tullaukset ja niihin liittyvät asiakirjat, kuten tullauspäätöksen, luovutuspäätöksen ja tullilaskun, edellisen 90 päivän ajalta.
  • Voit korjata keskeneräistä tullausta, maksaa siitä maahantuontiverot tai vastata lisäselvityspyyntöön.
  • Voit liittää tullauksellesi asiakirjoja, jos Tulli pyytää niitä sinulta tullauksen yhteydessä.
  • Voit tarkistaa, onko tullauksesi käsitelty.

Huomioi

  • Jos Posti tai muu kuljetusyritys tullasi paketin puolestasi, pyydä tullaukseen liittyvät asiakirjat siltä.
  • Kuitin maksamastasi tullauksesta saat pankistasi.

Huomioi nämä

Jos tullasit paketin Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa ja tullauksestasi on kulunut yli 90 päivää, löydät tullauksesi asiakirjoineen Tulliselvityspalvelusta.

Tarvitset hakua varten tullauksesi MRN-numeron (esim. 21FIU000…). Saat MRN-numeron tarvittaessa Tullineuvonnasta. Varmista, että sinulla on lähetyksen saapumistunnus tai kuljetusasiakirjan numero ennen kuin otat yhteyttä Tullineuvontaan.

  1. Tunnistaudu Tulliselvityspalveluun.
  2. Valitse välilehti ”Ilmoitusten haku”. Valitse hakuehto ”MRN tai muu ilmoituksen viite” ja kirjoita MRN-numero kenttään "MRN tai ilmoituksen muu viite". Valitse asiointitapa ”Asiointipalvelut”. Valitse "Hae".
  3. Tullauksen asiakirjat ovat sivulla ”Yhteenveto ja lähettäminen”.

Jos tullasit paketin Tulliselvityspalvelussa, löydät tullaukset asiakirjoineen sieltä.

  1. Tunnistaudu Tulliselvityspalveluun.
  2. Valitse välilehti ”Valmiit” ja sieltä haluamasi tullaus. Jos tiedät tullauksesi MRN-numeron (esim. 22FIU000…), voit hakea tullaustasi myös välilehdeltä ”Ilmoitusten haku”.
  3. Tullauksen asiakirjat ovat sivulla "Yhteenveto ja lähettäminen".

Maksutavasta riippuen maksun kirjautuminen Tullin tilille voi viedä 2–3 pankkipäivää. Viivettä on ollut esimerkiksi silloin, jos tullaus on maksettu MobilePay-sovelluksella.

Kun maksu on kirjautunut, tullauksen tila muuttuu valmiiksi. Tulli ilmoittaa automaattisesti useimmille kuljetusyrityksille, kun tullauksesi on valmis ja kuljetusyritys voi toimittaa lähetyksen sinulle.

Huomaathan myös Postin käsittelymaksun. Selvitä asia Postin nettisivuilta.



Kysyttävää?

Kysy tullineuvonnasta ma–pe 8–16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta