Hyppää sisältöön

Saavutettavuusseloste: Fintaric-tullinimikepalvelu 

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Fintaric-tullinimikepalvelua.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Fintaric-palvelua, voit asioida Tullineuvonnan kanssa p. 0295 5201.

Voit myös käydä Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla. Tullin verkkosivuilla on esitelty toimipaikkojen aukioloajat sekä asiakaspalvelua tarjoavat toimipaikat kartalla. Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat tullineuvonnasta, p. 0295 5201.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus: vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian.

Kontrastit

  • Palvelussa on useita sinisellä värillä merkittyjä linkkejä, joiden kontrasti on liian matala harmaalla ja siniharmaalla taustalla. (WCAG 1.4.3)
  • Palvelussa on taulukoita, joissa sarakkeiden otsikot erottuvat heikosti, jos palvelua käytetään mobiililaitteilla tai tietokoneella suurennetulla tekstikoolla. (WCAG 1.4.3)

Linkit

  • Palvelussa on linkkejä ja linkkitekstejä, jotka eivät ole kuvaavia. (WCAG 2.4.4)
  • Joiltakin linkeiltä puuttuu linkkirooli. (WCAG 4.1.2)

Lomakkeet

  • Kaikista lomakekentistä ei tule ruudunlukijan käyttäjille tietoa, että ne ovat pakollisia. (WCAG 3.3.1)
  • Kaikkiin lomake-elementeihin, kuten valintaruutuihin ja valikoihin, ei ole liitetty ohjelmallisia tai näkyviä nimilappuja. (WCAG 3.3.2, 1.3.1)
  • Kaikista lomakekentistä ei tule ruudunlukijan käyttäjille tietoa siitä, että syötetty arvo on ollut virheellinen tai että pakollisia tietoja puuttuu. (WCAG 1.3.1) 
  • Ruudunlukijat saattavat kertoa joidenkin valikkojen kohdalla virheellisesti, että ne ovat vain tekstikenttiä. (WCAG 4.1.2)
  • Ruudunlukijoilla ja näppäimistöllä voi olla vaikea tavoittaa joidenkin valikkojen sisältöjä. (WCAG 2.1.1) 
  • Palvelussa on joitakin valikoita, jotka saattavat toimia ennalta arvaamattomasti näppäimistöllä. Kun alasvetovalikkoja yritetään avata näppäimistöllä enterillä, tapahtuukin uuden välilehden avautuminen tai sivun uudelleen latautuminen ja kohdistuksen siirtyminen. (WCAG 3.2.2)

Kieli

  • Suomenkielisessä palvelussa on osioita, jotka ovat englanniksi. Näiden osioiden kielimerkinnät eivät ole oikein, joten ruudunlukija ei osaa ääntää niitä oikein. (WCAG 3.1.2)

Kohdistuksen liikkuminen palvelussa

  • Sekä näppäimistökohdistus että ruudunlukijan kohdistus siirretään välillä epäloogiseen paikkaan. Esimerkiksi nimikkeiden selailussa ruudunlukijan kohdistusta ei siirretä avautuneen välilehden alkuun, vaan se on keskellä uutta avautunutta sisältöä. (WCAG 2.4.3)

Yleisesti rakenteesta

  • Nimikkeiden selailu on ruudunlukijalla vaikeaa lukuisten taulukkorakenteiden vuoksi. Näissä taulukoissa on usein myös ylimääräisiä sarakkeita, jotka eivät näy visuaalisesti. (WCAG 1.3.1)
  • Palvelussa on joitain otsikoita, joita ei ole ohjelmallisesti merkitty otsikoiksi. (WCAG 1.3.1)
  • Palvelussa on joitakin linkkejä ja painikkeita, jotka eivät ole aina käytettävissä. Ruudunlukijoilla ei kuitenkaan selviä kaikkien tällaisten elementtien kohdalla, että ne eivät ole käytettävissä. (WCAG 4.1.2)
  • Palveluun on tehty paikoin tyhjää tilaa elementtien ympärille tyhjillä rivinvaihdoilla. Ruudunlukijat löytävät nämä tyhjät rivinvaihdot, ja jotkin osiot voivat olla niiden takia epäselviä. (WCAG 1.3.1)

Ilmoitukset

  • Jos Laskenta-osiossa syötetyissä tiedoissa on virheitä, ruudunlukijan käyttäjälle ei tule ilmoitusta siitä, että prosessin seuraavaan vaiheeseen ei ole siirrytty. (WCAG 4.1.3)

Meursing-taulukko

  • Taulukon rakenne on haastava, eikä siitä välttämättä saa selkää käsitystä ruudunlukijalla. Meursing-koodin voi selvittää myös Fintaricin laskentaohjelmassa.

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 5.9.2025.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi.
  • Tulliselvityspalvelun saavutettavuudesta vastaa Tullin tullausyksikkö, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: saavutettavuus@avi.fiLinkki toiselle sivustolle

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000