Hyppää sisältöön

Tullin asiakasneuvottelukunnassa esillä ajankohtaista ja tulevaa

Julkaisuajankohta 15.5.2023 15.39
Tiedote

Tullin asiakasneuvottelukunta kokoontui etäkokoukseen 15.5.2023. Asiakasneuvottelukunta koostuu elinkeinoelämän järjestöjen ja toimialaliittojen sekä Tullin edustajista. Kokouksen puheenjohtajana toimii Tullin pääjohtaja Hannu Mäkinen

Tullin suorituskyky ja asiakastyytyväisyys ovat pysyneet korkealla tasolla myös viime vuosina, brexitin, koronapandemian ja Ukrainan sodan aiheuttamista haasteista huolimatta. Tulli menestyi hyvin myös Maailmanpankin logistista suorituskykyä mittaavassa tutkimuksessa, ja kokonaissuoritusindeksissä Suomi tuli toiselle sijalle. Tutkimuksessa selvitettiin 139 maan logistista suorituskykyä kuudelta osa-alueelta, muun muassa tullitoiminnan ja tulliselvityksen tehokkuutta.

ICT-järjestelmien kehittäminen sisältyy Tullin strategiaan, ja uusien tulliselvitysjärjestelmien kehittäminen etenee Suomessa komission työohjelman mukaisesti. Uusia järjestelmien käyttöönottoja tulee vuosittain. Syyskuussa 2023 passitus siirtyy uuteen tulliselvitysjärjestelmään, ja käyttöön tulee myös Ahvenanmaan verorajanumeroasiakkaiden yhteenvetoilmoitus. Lisäksi tulee teknisiä muutoksia tarkistuksiin ja tiettyihin koodeihin, sekä integraatio muiden viranomaisten järjestelmiin (CERTEX). Saapumisen turvatiedot annetaan 1.3.2024 alkaen komission ICS2- järjestelmään meri-, rautatie- ja maantieliikenteessä. 

Tullin valvontasektorilla on painopisteenä ollut pakotteiden valvonnan lisäksi muun muassa alkoholin maahantuonnin valvonta verotuksen tasapuolisuuden varmistamiseksi.

Tullista tulee toimivaltainen kansallinen viranomainen hiilirajamekanismin (CBAM) toimeenpanossa. Kokouksessa käsiteltiin hiilirajamekanismin lainvalmistelun tilanne ja vaikutukset asiakkaille 1.10.2023 alkaen.

Lisätietoja: tulliylitarkastaja Marjo Saastamoinen, marjo.saastamoinen(at)tulli.fi

Asiakastiedotteet