Hyppää sisältöön

EU:n arvonlisäverouudistuksen myötä yhä useampi totuttelee tullaamaan – kolme kysymystä toistuu asiakasyhteydenotoissa

Julkaisuajankohta 23.7.2021 7.15
Tiedote

EU-maissa heinäkuun alussa voimaan tulleen arvonlisäverolakiuudistuksen mukanaan tuomat muutokset tullauskäytäntöihin ovat sujuneet pääsääntöisesti hyvin. Verkkokauppaostoksiin uudistuksella sen sijaan on ollut vaikutusta, mikä on lisännyt asiakasneuvonnan tarvetta.

Heinäkuun alusta lähtien kaikista EU:n ulkopuolelta tuotavista lähetyksistä on pitänyt maksaa arvonlisävero ja ne on pitänyt tullata. Arvonlisäveron lakimuutoksen tavoitteena on ollut tasavertaisempi kilpailutilanne muun muassa suomalaisille yrityksille, sillä aiemmin EU:n ulkopuolelta tilattavat pikkulähetykset tuotiin maahan verottomina. 

Lakimuutoksella on ollut suuri vaikutus Tullin tietojärjestelmiin, kun tullausmäärien ennakoitiin kasvavan ennennäkemättömälle tasolle. Tietojärjestelmiin on tehty runsaasti uudistuksia ja muutoksia, ja toistaiseksi kaikki on sujunut melko hyvin. Lähetysten päivittäisiä määriä voi seurata Tullin verkkosivuilta.

IOSS-lähetykset selvässä kasvussa

– Tällä hetkellä tullausmäärät ovat selvässä kasvussa ja tiedot ovat välittyneet pääsääntöisesti hyvin järjestelmien välillä. Seuraamme kuitenkin tilannetta tarkasti mahdollisten ruuhkautumisten osalta. Erityisen positiivista on, että niin sanottujen IOSS-lähetysten määrät ovat olleet alusta alkaen huomattavia, toteaa tulliylitarkastaja Nadja Painokallio.

Verkkokaupat, jotka ovat liittyneet arvonlisäveron erityisjärjestelmä Import One Stop Shopiin (IOSS), mahdollistavat kuluttajalle arvonlisäveron maksamisen Suomeen jo tilauksen yhteydessä enintään 150 euron arvoisista ostoksista. Tällöin myös jotkut kuljetusyritykset voivat automaattisesti hoitaa tullauksen ostajan puolesta. Näiden lähetysten määrä on tasaisessa kasvussa. 

– Asiakas voi ilmoittaa myyjän IOSS-tunnisteen tullausvaiheessa vain, jos on maksanut Suomen tai EU:n arvonlisäveron jo ostoksen yhteydessä. Tämän näkee esimerkiksi laskusta tai tilausvahvistuksesta, kertoo Painokallio.

Asiakasyhteydenotot lisääntyneet – erityisesti IOSS-tunnukset ja tullaus itsessään askarruttavat

Tullin asiakaspalvelussa yhteydenottojen määrä kasvoi yli kolminkertaiseksi edelliseen vuoteen verrattuna. Asiakasneuvontaa on lisätty palkkaamalla lisää henkilöitä asiakaspalveluun, ottamalla chatbot käyttöön, sekä perustamalla väliaikainen neuvontanumero, josta saa apua pikkulähetysten tullaamiseen. Lisäksi tullaamiseen liittyvää yleisneuvontaa annetaan myös sosiaalisen median kanavissa. Lakimuutoksen takia joukossa on monia ensimmäistä kertaa tullaavia.

– Yhteydenottoja on tullut runsaasti täysin uusilta asiakkailta, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta tulliasioista. Tällä hetkellä kysytään erityisesti IOSS-tunnuksiin ja tullaukseen yleensä liittyvistä asioista. Useita eri lähetyksiä odottavilta asiakkailta on tullut myös paljon yhteydenottoja lähetysten sisällöistä. Näihin emme Tullissa valitettavasti pysty vastaamaan, sillä lähetykset ovat kuljetusliikkeiden varastoissa, kertoo Painokallio.

Vastauksia uusien tullaajien kolmeen yleisimpään kysymykseen 
  1. Jos ei tiedä, mitä tullattava lähetys sisältää? Kysy lähettäjältä. Verkkokaupan tilaushistoriasta löytyy usein seurantakoodit, joiden avulla voi etsiä lähetyksiä. Myös lähetyksen paino tai tilauspäivä voi olla avuksi. Lisäksi netistä löytyvät erilaiset lähetysten seurantapalvelut saattavat tarjota tietoa seurantakoodeista. Tullattavat lähetykset eivät ole Tullissa vaan kuljetusliikkeiden varastoissa, joten Tulli ei voi selvittää lähetysten sisältöjä.
  2. Mistä kaikesta maksetaan arvonlisäveroa enintään 150 euron lähetyksissä? Arvonlisäveroperusteena on yleensä tavaran tullausarvo. Tullausarvo on yleensä tavaran ostohinta ja kuljetuskustannukset. Lisäksi mahdollisesta Postin käsittelymaksusta maksetaan arvonlisäveroa.
  3. Mikä on IOSS? Arvonlisäveron erityisjärjestelmä Import One Stop Shop (IOSS) mahdollistaa asiakkaalle arvonlisäveron maksamisen Suomeen jo tilauksen yhteydessä enintään 150 euron arvoisista ostoksista. IOSS-lähetys tulee yleensä suoraan vastaanottajalle, koska kuljetusliike tullaa lähetyksen tämän puolesta. Jos vastaanottaja joutuu kuitenkin tullaamaan lähetyksen itse, IOSS-lähetyksenä tavaran saa tullata vain, jos on maksanut Suomen tai EU:n arvonlisäveron jo ostoksen yhteydessä. Tämän näkee esimerkiksi laskusta tai tilausvahvistuksesta. IOSS-tunnuksen saa myyjältä. Kannustamme suosimaan luotettavia verkkokauppoja ja varmistamaan etukäteen, että myyjä on rekisteröitynyt IOSS-järjestelmään.
Kaikki tullataan Mediatiedote