Hyppää sisältöön

Seuraa Tullin kuulemispyyntöjä ja vastaa niihin viipymättä

Julkaisuajankohta 11.1.2023 9.42
Tiedote

Jos Tulli on tekemässä päätöksen, joka vaikuttaisi kielteisesti asiakkaaseen, asiakkaalla on mahdollisuus tulla kuulluksi ja antaa vastineensa ennen lopullista päätöstä. Tuonnin ja saapumisen ilmoituksissa Tulli on 5.11.2022 alkaen pyytänyt vastinetta erillisellä kuulemispyynnöllä eikä enää virheilmoituksella tai lisäselvityspyynnöllä. Kuulemispyyntöjen käyttöönoton tarkoituksena on sujuvoittaa ja nopeuttaa sanomailmoittajien ilmoituksen käsittelyä.

Jos yrityksesi on saanut siirtymäaikaa uusien ja päivitettyjen ilmoitussanomien käyttöönottoon, Tulli pyytää siirtymäaikana kuulemiseen vastinetta lisäselvityspyynnöllä.

Voit vastata kuulemispyyntöön jo ennen sen määräajan päättymistä

Jos saat Tullilta kuulemispyynnön, ilmoituksesi käsittely jatkuu vasta, kun olet antanut vastineen kuulemispyyntöön. Vastaa kuulemispyyntöön myös siinä tapauksessa, että hyväksyt Tullin tekemän esityksen.

Vastaus on annettava viimeistään 30 vuorokauden kuluessa siitä, kun kuulemispyyntö näkyy Tulliselvityspalvelussa tai olet saanut kuulemispyyntösanoman. Jos olet sanomailmoittaja, joka ei ole vielä testannut ja ottanut käyttöön kuulemispyynnön sanomia, saat kuulemispyynnön postitse. Tällöin vastausaikaa on 38 vuorokautta päätösesityksen päiväyksestä.

Jos et vastaa kuulemispyyntöön lainkaan, Tullin tekemä päätösesitys muuttuu lopulliseksi päätökseksi määräajan loputtua.

Palveluntarjoajaa käyttävät sanomailmoittajat

Jos olet sanomailmoittaja, joka käyttää sanomavälityksen palveluntarjoajaa, palveluntarjoajasi on testannut puolestasi kuulemispyyntösanomat. Yrityksesi ei tarvitse hakeutua testaukseen eikä ilmoittaa Tullille uuden ohjelmistoversion käyttöönotosta. Tulli lähettää sinulle automaattisesti kuulemispyynnöt sanomilla. Selvitä ohjelmistotoimittajaltasi, miten kuulemispyynnöt näkyvät käyttämässäsi ohjelmistossa ja miten niihin vastataan.

Kenelle ja milloin kuulemispyyntö lähetetään?

Tulli toimittaa kuulemispyynnön edustajalle tai toimijalle, joka on nimetty tulli-ilmoituksessa ilmoittajaksi.  

Kuulemispyyntö lähetetään sanomalla, Tulliselvityspalvelussa tai postitse. Kun vastinetta pyydetään sanoma-asiakkaalta, Tulli toimittaa kuulemispyynnön sanomalla, jos asiakas on ottanut kuulemissanoman käyttöön.

Käytännön esimerkkejä siitä, milloin voit saada kuulemispyynnön:

  • On tapahtunut ”luvaton luovutus” ja teet tulli-ilmoituksen jälkikäteen. Tulli pyytää sinulta lisätietoja tapahtuneesta ja harkitsee mahdollista virhemaksua. Jos Tulli päätyy esittämään virhemaksua, Tulli lähettää päätösesityksen ja siihen liittyvän kuulemispyynnön.
  • Annat täydentävän tulli-ilmoituksen vasta määräajan päätyttyä. Olet saanut asiasta muistutuksia Tullin ilmoituksella. Tulli lähettää sinulle kuultavaksi tullauspäätösesityksen, jossa on mahdollinen virhemaksu.

Miten varmistat, että ilmoituksen käsittely jatkuu sujuvasti?

Sanoma-asiakkaana saat kuulemispyynnön sanomalla, kun sinulla on käytössäsi tuonnin 2.1 version mukaiset uudet tuonnin sanomat. Vastaa kuulemispyyntöön heti, jolloin ilmoituksesi käsittelyä voidaan jatkaa ja saat tullauspäätöksen.

Jos annat ilmoituksia Tulliselvityspalvelussa, Tulli lähettää ilmoitukseesi viestin ja kielteisen päätösesityksen. Saat tästä tiedon myös sähköpostiisi, jos olet ottanut sähköpostiherätteet käyttöösi. Ilmoitus näkyy ”Käsittelyssä olevat” -listalla ilmoituksena, joka odottaa vastausta. Kun avaat ilmoituksen ja sen viestit, näet Tullilta samaasi kuulemispyynnön. Avaa viesti, täytä kohta ”Vastaus” ja lähetä ilmoitus. Tämän jälkeen Tulli jatkaa ilmoituksen käsittelyä ja saat päätöksen.

Lisätietoa:

Uusi kuulemispyyntö käyttöön syksyllä 2022 (Asiakastiedote 13.1.2022)

Unionin tullikoodeksi (EU) 952/2013, 22 artikla 6 kohta

yritysneuvonta(at)tulli.fi

Asiakastiedotteet Uudistuvan lainsäädännön ja tulli-ilmoittamisen tiedotteet