Käytettyjen ajoneuvojen vienti ja EUR.I-tavaratodistus
Käytetyn ajoneuvon viejän pitää todistaa Tullille ajoneuvon tullietuuskohteluun oikeuttava EU-alkuperä ennen kuin Tulli voi vahvistaa EUR.1-tavaratodistuksen.
Viejän pitää esittää ensisijaisesti tavarantoimittajan tai valmistajan ilmoitus ajoneuvon EU-etuuskohtelualkuperästä. Tapauskohtaisesti Tulli voi hyväksyä myös muita luotettavia kirjallisia todisteita ajoneuvon alkuperästä.
Erittäin vanhoja autoja (esim. vintage-autoja) voidaan pitää EU:n etuuskohtelualkuperätuotteina esimerkiksi asiantuntijoiden lausuntojen perusteella. Käytetyn auton VIN-numero (vehicle identification number) ei todista EU-etuuskohtelualkuperää, vaikka valmistajatehdas olisikin ollut EU:ssa.
Täytä EUR.I-tavaratodistushakemus huolellisesti
Täytä aina EUR.1-tavaratodistushakemuksessa myös sen kääntöpuoli eli viejän ilmoitus huolellisesti (kohdat ”mainitsee” ja ”esittää”).
Jälkitarkastustilanteessa viejän pitää esittää asiakirjoilla se, mihin viejä on hakemuksen kääntöpuolella eli viejän ilmoituksen ”sitoutuu”-kohdassa sitoutunut. Tämä koskee kaikkia vahvistettavia EUR.1‑tavaratodistuksia
Viennin kohdemaiden viranomaiset voivat epäillä EUR.1-tavaratodistusten aitoutta ja todistuksissa mainittujen tuotteiden EU-etuuskohtelualkuperää, jolloin ne voivat lähettää Suomen tullille jälkitarkastuspyynnön. Usein jälkitarkastuspyynnöt liittyvät nimenomaan käytetyille ajoneuvoille vahvistettuihin EUR.1-tavaratodistuksiin. Kohdemaissa tiedetään, että esimerkiksi Saksan autotehtaat eivät anna tavarantoimittajan ilmoituksia käytetyille autoille.
Lue lisää viennin etuuskohteluista.
Lisätietoja: yritysneuvonta.lupa-asiakkaat(at)tulli.fi