CBAM-neuvonnan taustajoukoissa
Tullin tehtäviin kuuluu yhteiskunnan turvaamisen lisäksi sujuvan ulkomaankaupan tukeminen. Maailmantilanteessa, jossa yritysten resilienssi on koetuksella, suomalaisten yritysten kilpailukyvyn säilyttäminen ja monipuolisuus ovat yhteiskunnallemme välttämättömiä asioita. Suuri muutos maahantuonnissa tuskin tekee asioita ainakaan helpommaksi.
Reilu vuosi sitten, 1.10.2023 alkaen, otettiin käyttöön kahden vuoden siirtymäkaudella Euroopan komission uusi väline, hiilirajamekanismi eli CBAM, jolla pyritään ehkäisemään hiilivuotoa. Se toi alkaessaan merkittäviä muutoksia CBAM-tavaroiden maahantuojille. Hiilirajamekanismista voit lukea lisää Tullin verkkosivuilta.
Hiilirajamekanismin siirtymäkaudella Euroopan komissio on asettanut koko ajan tiukentuvia ehtoja CBAM-tavaroiden päästötietojen raportoinnille, ja siirtymäkauden jälkeen näiden tavaroiden maahantuonti tulee olemaan kokonaan luvanvaraista toimintaa.
Miten kävisi, jos tieto raportointivelvollisuudesta ja myöhemmin tarvittavasta valtuutetun CBAM-ilmoittajan luvasta ei tavoittaisikaan suurta osaa CBAM-tavaroita maahantuovista yrityksistä?
Jos raportointivelvollisuutta ei siirtymäkaudella noudata, saattaa siitä seurata suuriakin seuraamusmaksuja.
Jos siirtymäkauden ehtoja ei noudata, saattaa pahimmillaan olla, että tarvittavaa valtuutetun CBAM-ilmoittajan lupaa ei myönnetä sitä hakevalle taholle. Tämä tarkoittaisi sitä, että maahantuonti ei onnistuisi CBAM-tavaroiden tuonnin muututtua luvanvaraiseksi 1.1.2026 alkaen.
Voisiko Tulli tehdä jotain, millä tuettaisiin yritysten toimintaedellytyksiä asiassa, jossa mahdollisesti pahimpana vaihtoehtona tiedonkulun petettyä olisi maahantuontilupahakemusten hylkääminen?
Maahantuojalla on toki aina vastuunsa, mutta asian suuren vaikuttavuuden takia Tullissa päätettiin tarjota poikkeuksellista asiakaspalvelua, jotta yrityksillä olisi hyvissä ajoin tietoisuutta asiasta ja näin ollen mahdollisuus selvittää ajoissa tarvittavia tietoja, jotta toiminta voisi jatkua saumattomasti.
Työtä kulisseissa
Massiiviseen, alkuvuodesta 2024 alkaneeseen yhteydenottourakkaan on vaadittu paljon taustatyötä, ja siihen liittyvät asiat on hoidettu tiiviin porukan kesken. Yhteistyössä Tullin asiakaspalvelun CBAM-tiimin ja Tullin CBAM-toiminnon asiantuntijoiden kanssa me asiakasneuvojat olemme tehneet parhaamme, jotta olemme saaneet tiedotettua hiilirajamekanismin käyttöönotosta ja siihen liittyvistä asioista mahdollisimman kattavasti.
Työmme kontaktoijina alkoi yhteystietojen selvittämisestä edeten asiakkaille soittamiseen ja tiedote-sähköpostin lähettämiseen. Samalla olemme saaneet tutustua siihen valtavaan osaamisen ja erikoisalojen määrään, jota suomalaisilta yrityksiltä löytyy.
Sari ja Heli Tullin yritysneuvonnasta kertoivatkin jo toukokuussa 2024 blogikirjoituksessaan pähkinänkuoressa tästä ennennäkemättömästä ponnistuksesta, jonka tuloksena olemme saaneet levitettyä tietoa ja ohjattua maahantuojia tiedon äärelle. Kiireellisimpinä hetkinä olemme saaneet tukea ruuhkasuman purkuun kollegoilta.
Tähän mennessä olemme yhteydenottoprosessiin liittyen käsitelleet noin 2 200 asiakasta. Puhelinkeskusteluita on ollut noin 1 300 ja puhelimella tavoittamattomille tahoille on lähetetty sähköposteja noin 320. Tämä työ jatkuu edelleen.
Kontaktointien takana, keitä me olemme
Meillä asiakasneuvojilla on takanamme yhteensä 42 vuoden kokemus tullityöstä niin maarajoilta kuin satamista ja lentoasemaltakin erinäisistä tehtävistä. Olemme kohdanneet asiakkaita niin hyvässä kuin pahassa, erilaisia asiakaspalvelutilanteita eri asiayhteyksissä on ollut sadoittain.
Laajasta kokemuksesta on ollut kontaktoidessa hyötyä, mutta olemme oppineet projektin edetessä myös runsain mitoin uutta sekä yritysmaailmasta että hiilirajamekanismista. On ollut hienoa ottaa yhdessä tämän kokonaisuuden ensiaskeleita ja ohjata maahantuojia uuden asian ääreen.
Meitä kontaktoijia yhdistää rakkaus luontoon, kestävän kehityksen arvot ovat lähellä sydäntämme. Päästöjen vähentämisen tähtäämiseen globaalilla tasolla mm. hiilirajamekanismin avulla on merkittävä asia, olemme ylpeitä saadessamme osallistua tähän yhteiseen, suureen urakkaan tiedottamalla ja opastamalla.
Välittämämme viesti uudesta työllistävästä velvollisuudesta ei aina ole ollut sellainen, joka yrityksessä olisi haluttu saada. Olemme kuitenkin iloisia siitä, kuinka ammattimaisesti asiaan on suhtauduttu. Yhteydenottoja tehdessämme on myös ymmärretty meidän sanansaattajien rooli koko Euroopan unionia koskevassa asiassa.
Toivomme, että hiilirajamekanismin perimmäinen tarkoitus, päästöjen EU:n ulkopuolelle ohjautumisen hillitseminen sekä päästöjen vähentäminen, ei unohtuisi, vaan pyrkimykset ympäristön suojeluun yhteisen paremman tulevaisuuden nimissä muistettaisiin.
- Hanna Talvala ja Khira Buck
Kirjoittajat toimivat Tullin Asiakaspalvelussa CBAM-kontaktointitehtävissä.
Lue lisää:
Hiilirajamekanismin verkkosivu.
Muistathan tilata hiilirajamekanismin uutiskirjeet ja asiakastiedotteet.