Hyppää sisältöön

Henkilöasiakkaan tuontitullaus

Selaa suosituimpia kysymyksiä tai kirjoita kysymyksesi alla olevaan hakukenttään.

Kirjoita kysymyksesi ja hae vastaus

Usein kysytyt kysymykset henkilöasiakkaan tuontitullauksesta

Kun saat lehden EU:n ulkopuolelta

Sinun pitää tullata jokainen lehti erikseen ja maksaa siitä arvolisävero. Vaikka olisit tilannut lehden pidempänä jaksona, jokainen tilaukseen kuuluva lehti on tullattava erikseen.

Valitse palvelussa, että haluat tullata ”ostamani tavaran”.

Jos lehtitilauksesi on alkanut ennen 1.7.2021, sinun täytyy maksaa arvonlisävero vain 1.7.2021 jälkeen saapuvista lehdistä. Voit laskea yksittäisen lehden arvon siten, että jaat koko lehtitilauksen hinnan siihen kuuluvien lehtien määrällä.

  • Esimerkki: Tilausjakso on 12 kk eli 1.1.–31.12.2021. Lehti toimitetaan kerran kuukaudessa. Tilausjakson hinta on 80 USD. Jaa tilausjakson hinta 80 USD lehtien määrällä. Yksittäisen lehden hinnaksi tulee 6,67 USD (80 : 12 = 6,67).

Ilmoita sivulla ”Lähetyksen tiedot” kohdassa ”Lähetyksen arvo ilman kuljetuskuluja” yksittäisen lehden hinta ja valuutta.

Kirjoita sivulla ”Tavaran tiedot” olevaan hakukenttään ”lehti” ja valitse ”lehdet ja sarjakuvalehdet”. Ilmoita kohdassa ”Hinta ja valuutta” yksittäisen lehden hinta ja valuutta.

Täytä puuttuvat tiedot ja lähetä tullaus. Pääset maksamaan arvonlisäveron saman tien.

Jos saat lehden tullaamattomana kotiin, tee tullaus jälkikäteen.

Kun saat lehden toisesta EU-maasta Ahvenanmaalle

Voit tullata ja maksaa arvonlisäveron koko tilausjakson kaikista lehdistä (tai tilausjakson jäljellä olevista lehdistä) yhdellä kerralla.

Valitse palvelussa, että haluat tullata ”tullaamattomana jo kotiin saamani ostoksen/lehtitilauksen”.

Ilmoita kohdassa ”Tavarankuvaus” lehden nimi, laskun eräpäivä sekä tilausjakso, jolta maksat arvonlisäveron.

Ilmoita kohdassa ”Hinta ja valuutta” tilausjakson hinta ja valuutta.

  • Esimerkki: Tilausjakso on 12 kk eli 1.1.–31.12.2021. Lehti toimitetaan kerran kuukaudessa. Tilausjakson hinta on 80 euroa. Jaa tilausjakson hinta 80 euroa lehtien määrällä. Yksittäisen lehden hinnaksi tulee 6,67 euroa (80 : 12 = 6,67). Ilmoita tilausjakson hinnaksi vain heinäkuusta eteenpäin tulevien kuuden lehden arvo eli 40 euroa (6 x 6,67= 40) ja valuutaksi EUR.

Valitse arvonlisäveroksi ”10 % kirjat ja lehdet”.

Täytä puuttuvat tiedot ja lähetä tullaus. Pääset maksamaan arvonlisäveron saman tien.

Voit myös tullata jokaisen lehden erikseen ja maksaa siitä arvonlisäveron.

  • Esimerkki: Tilausjakso on 12 kk eli 1.1.–31.12.2021. Lehti toimitetaan kerran kuukaudessa. Tilausjakson hinta on 80 euroa. Jaa tilausjakson hinta 80 euroa lehtien määrällä. Yksittäisen lehden hinnaksi tulee 6,67 euroa (80 : 12 = 6,67). Ilmoita hinnaksi 6,67 ja valuutaksi EUR.

Ilmoita sivulla ”Lähetyksen tiedot” kohdassa ”Lähetyksen arvo ilman kuljetuskuluja” yksittäisen lehden hinta ja valuutta.

Täytä puuttuvat tiedot ja lähetä tullaus. Pääset maksamaan arvonlisäveron saman tien.

Kun saat lehden muualta Suomesta Ahvenanmaalle

Monet suomalaiset lehtitalot tullaavat tilaamasi lehdet puolestasi. Tällöin sinun ei tarvitse tullata ja maksaa arvonlisäveroa Tullille, vaan arvonlisävero laskutetaan sinulta tilauksen yhteydessä.

Jos lehden lähettäjä ei ole tullannut lehteä, sinun on tullattava lehdet Tulliselvityspalvelussa. Voit tullata joko koko tilausjakson lehdet kerralla tai jokaisen lehden erikseen. Et voi tullata lehtitilausta Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa.


Myyjä, jolla on IOSS-tunniste, veloittaa Suomen arvonlisäveron heti tavaran ostohetkellä. Arvonlisävero sisältyy tavaran hintaan, eikä sinun ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa enää erikseen tullauksen yhteydessä. Posti tullaa yleensä lähetyksen puolestasi, eikä sinun tarvitse tehdä mitään. Muiden kuljetusyritysten lähetykset sinun pitää tullata itse, ellet ole sopinut, että kuljetusyritys tullaa lähetyksen puolestasi.

IOSS-myyjät ovat rekisteröityneet EU:n alueelle arvonlisäverovelvollisiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että arvonlisävero sisältyy tavaran ostohintaan ja myyjä tilittää arvonlisäveron EU:lle. Tämä on ollut mahdollista 1.7.2021 alkaen.

Mistä saan IOSS-tunnisteen?

Saat IOSS-tunnisteen tilausvahvistuksesta tai laskusta. Pyydä se tarvittaessa myyjältä.

Milloin tarvitsen IOSS-tunnisteen?

Yleensä et tarvitse IOSS-tunnistetta.

Tarvitset IOSS-tunnisteen vain, jos olet maksanut alv:n tavaran ostohetkellä, eikä Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivun ylälaidassa ole tekstiä ”Arvonlisävero on veloitettu ostovaiheessa, mutta sinun pitää kuitenkin tullata lähetys.” Ilmoita tällöin IOSS-tunniste palvelussa.

Miten ilmoitan IOSS-tunnisteen?

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa kysytään ”Ostitko tavaran IOSS-myyjältä eli maksoitko Suomen arvonlisäveron (alv) jo ostovaiheessa?”

Valitse palvelussa ”Kyllä” ainoastaan, jos olet ostanut tavaran IOSS-myyjältä ja maksoit arvonlisäveron ostoshetkellä. Varmista myös Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä, että sinun pitää itse tullata paketti eikä Posti tai muu kuljetusyritys tullaa pakettiasi puolestasi.

Palvelu pyytää sinulta IOSS-tunnistetta. Saat IOSS-tunnisteen tilausvahvistuksesta tai laskusta. Pyydä se tarvittaessa myyjältä.

Lue lisää IOSS-tunniste -sivulta.


Jos olet ulkomaalainen yksityishenkilö, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta ja joka ei voi tunnistautua suomalaisilla tunnistusvälineillä, et toistaiseksi voi käyttää Finnish Authenticator -palvelua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun tai Tulliselvityspalveluun tunnistautumisessa.

Voit sen sijaan valtuuttaa toisen henkilön tai asiamiehen tullaamaan lähetyksen puolestasi. Katso myös Ohjeet vaihtoehtoiseen asiointiin.


Voit tullata tullivarastossa säilytetyn tavaran (esim. ostamasi auton tai veneen) Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. 

Ilmoita palvelun aloitussivulla lähetyksen saapumistunnus tai kuljetusasiakirjan numero tai niiden puuttuessa tullivarastoinnin MRN-viitenumero. Saat viitenumeron yleensä varastonpitäjältä. Valitse kuljetusyritykseksi ”Muu kuljettaja”. 

Valitse Lähetyksen tiedot -sivulla ”Tullivarastosta otto”. Ilmoita varastoinnin MRN-numero tai varastoonpanonumero. Saat tämän tiedon yleensä varastonpitäjältä. 


Tullin alkuperämaasääntöjen vuoksi EU-maata ei voi valita tavaran alkuperämaaksi silloin, kun tavara tuodaan EU:n ulkopuolelta. Alkuperämaaksi on näissä tapauksissa poikkeuksellisesti valittava tavaran lähetysmaa.


Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun

  • Löydät tullauksen ja siihen liittyvän lisäselvityspyynnön sivulta Omat tullaukseni.
  • Toimi lisäselvityspyynnön mukaan.
  • Tarkemmat ohjeet löydät Tullaustiimin lähettämästä viestistä. Yleensä sinua pyydetään lataamaan ja lähettämään tilausvahvistus tai muu asiakirja. Voit myös lähettää asiakirjat sähköpostilla palvelussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.
  • Lahjalähetyksistä tarvitaan yleensä tieto lahjan sisällöstä ja sisällön arvosta. Pyydä niitä lahjan lähettäjältä kirjallisesti, kuten sähköpostilla tai viestinä ja lähetä tieto Tulliin.

Ilman lisätietoja Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.


Voit muuttaa sähköpostiosoitteesi, kun teet ilmoitusta. 

Sähköpostitiedot välittyvät tuontitullauspalveluumme Digi- ja väestötietoviraston (DVV) rekisteristä kirjautumisen yhteydessä. Voit tarkistaa ja muuttaa yhteystietosi DVV:n verkkosivuilla.


Tulli ei lähetä automaattisia vastausviestejä onnistuneista tullauksista. Palvelu ilmoittaa onnistuneesta tullauksesta. Tullaukset ja päätökset löydät Omat tullaukseni -osiosta kirjautumalla palveluun. Tietoja säilytetään 90 päivän ajan.


Oletko tietoinen Postin käsittelymaksusta? Katso maksuohjeet Postin verkkopalvelusta

Ota yhteyttä tarvittaessa Postiin.


Maksutavasta riippuen maksun kirjautuminen Tullin tilille voi viedä 2–3 pankkipäivää. Kun maksu on kirjautunut, tullauksen tila muuttuu valmiiksi. Tulli ilmoittaa automaattisesti useimmille kuljetusyrityksille, kun tullauksesi on valmis ja kuljetusyritys voi toimittaa lähetyksen sinulle.

Huomaathan myös Postin käsittelymaksun. Selvitä asia Postin nettisivuilta.


Henkilöasiakkaan tuontitullaus toimii parhaiten seuraavilla selaimilla ja niiden uusimmilla versioilla: Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari.


Tee jokaisesta saapumisilmoituksesta oma tullauksensa. Yhdellä tullauksella voit ilmoittaa vain yhden saapumisilmoituksen tavarat.

Esimerkki: Jos sinulla on kolme saapumisilmoitusta, tee kolme tullausta.


Kyllä voi. Voit valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan ja maksamaan lähetyksesi maahantuontiverot puolestasi. Teidän välinen valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen.

Jos toinen henkilö tekee tullauksen puolestasi, se tarkoittaa, että tullauksen tekijä vastaa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Sinä vastaat sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta. (suora edustajuus)

Posti toimittaa postilähetyksen suoraan lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle tai noutopisteeseen. Muu kuljetusyritys luovuttaa tai toimittaa lähetyksen vastaanottajalle sovitulla tavalla.


Kyllä voit. Voit tehdä tullauksen ja maksaa lähetyksen maahantuontiverot toisen henkilön puolesta. Teidän välinen valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen.

Jos teet tullauksen toisen henkilön puolesta, se tarkoittaa, että olet vastuussa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun tiedät tai sinun olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Muutoin edustamasi henkilö vastaa sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta. (suora edustajuus)

Posti toimittaa postilähetyksen suoraan lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle tai noutopisteeseen. Muu kuljetusyritys luovuttaa tai toimittaa lähetyksen vastaanottajalle sovitulla tavalla.


Käytä Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa täältä löytyvää varastotunnusta.


Ilmoita ne aina siinä valuutassa, jossa ne on ilmoitettu tilausvahvistuksessa, laskussa tai muussa selvityksessä.


- Kun olet tullannut lähetyksesi itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, löydät tullauspäätöksen, luovutuspäätöksen ja tullilaskun Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelusta 90 päivän ajan.

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse "Omat tullaukseni". Jos käytät mobiililaitetta, löydät sen avaamalla palvelun oikeassa yläkulmassa olevan valikon.
  3. Valitse tullaus ja sen asiakirjat.

- Jos olet tullannut lähetyksesi itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa ja tullauksesta on kulunut yli 90 päivää, löydät tullauksesi asiakirjat Tulliselvityspalvelusta. Tarvitset hakua varten tullauksesi MRN-numeron (vuoden 2021 tullauksissa numero alkaa 21FIU000…). Saat MRN-numeron tarvittaessa Tullineuvonnasta. Ennen yhteydenottoa selvitä paketin saapumistunnus tai kuljetusasiakirjan numero, jonka ilmoitit tullauksella.

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse välilehti ”Ilmoitusten haku”. Valitse hakuehto ”MRN tai muu ilmoituksen viite” ja asiointitapa ”Asiointipalvelut”.
  3. Tullauksen asiakirjat ovat sivulla ”Yhteenveto ja lähettäminen”.

- Tulliselvityspalvelussa tekemiesi tullausten asiakirjat löydät Tulliselvityspalvelusta.

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse välilehti ”Valmiit” ja sieltä haluamasi tullaus. Jos tiedät tullauksesi MRN-numeron, voit hakea tullaustasi myös välilehdeltä ”Ilmoitusten haku”.
  3. Tullauksen asiakirjat ovat sivulla "Yhteenveto ja lähettäminen".

- Jos olet tullannut lähetyksesi itse ennen 11.2.2020, tullauspäätös ja luovutuspäätös löytyvät Yritysasiakkaiden erityismenettelyjen tuonti-ilmoituspalvelusta.

- Jos kuljetus- tai huolintayritys on tullannut lähetyksen puolestasi, pyydä asiakirjat siltä.

Huom.! Myös henkilöasiakkaalla on velvollisuus säilyttää tullausasiakirjansa. Tallenna asiakirjat itsellesi heti, kun tekemäsi tullaus on valmis.

Oikaisuhakemukseen tarvitaan tullauksen MRN

Tullauspäätöstä ei tarvita oikaisuhakemuksen liitteeksi, jos tullaus on tehty Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa 11.2.2020 tai sen jälkeen. Ilmoita oikaisuhakemuksessa kuitenkin tarkasti tullauksen MRN-tunnus.

Yksityishenkilönä sinun on säilytettävä tullauksen liittyvät asiakirjat kuluvan vuoden ja seuraavien kuuden vuoden ajan tullauksesta. Tulli voi pyytää sinua esittämään ne.


Tullaa lähetys Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse, että haluan tullata yksityishenkilön lähettämän lahjan. Tullausta varten tarvitset tiedon lahjan sisällöstä ja sen arvosta sekä saapumisilmoituksen.


Voit hakea verojen palauttamista esimerkiksi, jos olet palauttanut tavaran myyjälle EU:n ulkopuolelle. Ohjeet oikaisupyynnön tekemiseen


Varmista kuljetusyritykseltä, että lähetystäsi ei ole jo palautettu takaisin lähettäjälle. Jos lähetystäsi ei ole palautettu, selvitä viivästyskoron määrä Tullista.  

Ennen kuin saat lähetyksen itsellesi, sinun on maksettava myös viivästyskorot. Huomaa, että eräpäivän ylittänyttä laskua ei voi maksaa tullauspalvelussa. Maksa tullaus verkkopankissa samana päivänä, kun selvität viivästyskoron määrän. Muista, että maksun välittyminen Tulliin voi kestää 2–3 päivää.


Tulli ei lähetä erillisiä tullilaskuja. Maksa tullaus, kun tullaat lähetystä Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa (jossa tullataan esim. elävät eläimet). Jos tarvitset laskun, löydät sen käyttämästäsi palvelusta.


Kyllä, voit käyttää luotto-ominaisuutta / korttimaksua (VISA debit/credit ja MasterCard debit/credit).


Palvelun käyttö on maksutonta.


Kuljetusyrityksen lähettämässä saapumisilmoituksessa ja Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa lähetysmaana saattaa olla EU-maa, vaikka lähetys on alun perin lähetetty EU:n ulkopuolelta. Näin voi käydä, jos tavara on esimerkiksi välivarastoitu tullaamattomana EU:n alueella. Vaihda tuontitullauspalvelussa lähetysmaaksi todellinen lähetysmaa, jotta voit tullata lähetyksen.

Kysy tarvittaessa myyjältä, mistä EU:n ulkopuolisesta maasta lähetys on. Lisätietoja tullauksen tarpeesta tavaran maahantuonnin yhteydessä saat etukäteen tavaran myyjältä tai esimerkiksi käyttämäsi verkkokaupan toimitusehdoista.


Saat saapumisilmoituksen tai tiedon tullattavan lähetyksen saapumisesta aina Postilta tai kuljetusyritykseltä. Tarvitset saamiasi tietoja, jos tullaat lähetyksen itse. Jos sinulla on kysyttävää saapumisilmoituksesta, ota yhteyttä Postiin tai kuljetusyritykseen.


Ilmoituksellasi antamissasi tiedoissa on virheitä tai puutteita, minkä vuoksi sinun on muutettava tai täydennettävä tietoja.

  • Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun
  • Löydät tullauksen ja siihen liittyvän korjauspyynnön sivulta Omat tullaukseni.
  • Muuta tai täydennä tietoja korjauspyynnön mukaisesti.
  • Lähetä korjattu ilmoitus uudestaan Tulliin.

Ilman korjausta Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.  


  • Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun
  • Löydät tullauksen ja siihen liittyvän lisäselvityspyynnön sivulta Omat tullaukseni.
  • Toimi lisäselvityspyynnön mukaan.
  • Tarkemmat ohjeet löydät Tullaustiimin lähettämästä viestistä. Yleensä sinua pyydetään lataamaan ja lähettämään tilausvahvistus tai muu asiakirja. Voit myös lähettää asiakirjat sähköpostilla palvelussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.

Ilman lisätietoja Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.


Et voi käyttää Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua, jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, varmennekorttia tai mobiilivarmennetta.

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa et voi tullata esimerkiksi

  • muuttotavaroita
  • eläviä eläimiä
  • sijoituskultaa
  • arvonlisäverottomia seteleitä
  • itse Suomeen kuljettamiasi tavaroita.

Näitä tavaroita sisältävät lähetykset voit tullata Tulliselvityspalvelussa.


Pyydä lähettäjältä tilausvahvistus (order confirmation), kauppalasku (invoice) kuitti tai muu luotettava selvitys tavaran arvosta. Huom! Tiliote tai pankkitosite ei ole riittävä selvitys tavaran arvosta.


Jos et tiedä, mitä lähetys sisältää, kysy sitä lähettäjältä.

Jos olet tilannut esimerkiksi useamman tavaran, et välttämättä tiedä postitse saamastasi saapumisilmoituksesta, mistä lähetyksestä on kyse. Voi olla myös, että lähetyksen seurantakoodi eli lähetystunnus on muuttunut etkä siksi tiedä, mistä tilauksesta on kyse.

Tarvitset tullaukseen lähetystunnuksen, joka voi yleensä olla myös alkuperäinen lähetystunnus. Sinun pitää lisäksi selvittää, mikä tilaus on kyseessä eli mitä lähetys sisältää ja mikä on lähetyksen sisällön arvo.

Tarkista verkkokauppasi tilaushistoria. Usein sieltä näkee jokaisen lähetyksen hintatiedot ja lähetystunnuksen.

Posti saattaa antaa lähetykselle uuden lähetystunnuksen. Voit etsiä lähetyksen tietoja molemmilla lähetystunnuksilla Postin lähetysseurannasta. Voit yrittää myös selvittää muusta lähetyksesi seurantapalvelusta, mikä on lähetyksen sijainti tai onko lähetystunnus muuttunut. Esimerkiksi lähetyksen paino tai tilauspäivä voivat olla avuksi sisällön selvittämisessä.

Jos kyseessä on lahja, pyydä lahjan lähettäjältä selvitys lahjan sisällöstä ja arvosta.

Tulli ei voi selvittää lähetysten sisältöjä. Tulli ei varastoi eikä kuljeta lähetyksiä, vaan paketit ovat kuljetusyritysten varastoissa.


                            

Ota yhteyttä

Kysy tullineuvonnasta ma–pe 8–16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta


Asiasanat Tullaus