Hyppää sisältöön

Hiilirajamekanismissa siirrytään todellisten päästötietojen käyttöön

19.8.2024 11.10
Blogi

Hiilirajamekanismin lokakuussa 2023 alkanut siirtymäkausi on edennyt neljänteen raportointikauteen. Tämä tarkoittaa, että oletusarvojen rajoituksettoman käytön mahdollistavat joustot päättyvät. Aikavälillä 1.7.-30.9.2024 tullattujen CBAM-tavaroiden päästöistä on jätettävä raportti Euroopan komission siirtymärekisteriin lokakuun loppuun mennessä. Raportilla on ilmoitettava todelliset päästötiedot ja oletusarvoja voi jatkossa käyttää vain rajoitetusti.

Mikä muuttuu Q3/2024 eli lokakuussa annettavilla raporteilla?

Todellisilla päästötiedoilla tarkoitetaan hiilirajamekanismilainsäädännössä määriteltyihin seuranta- ja laskentamenetelmiin perustuvia hiilidioksidipäästöjä. Oletusarvoja voi edelleen käyttää rajoitetusti monimutkaisten tavaroiden päästöjen raportoinnissa. Enintään 20 prosenttia monimutkaisten tavaroiden päästöistä voi perustua arvioihin, kuten komission julkaisemiin siirtymäkauden oletusarvoihin. Monimutkaisilla tavaroilla tarkoitetaan CBAM-tavaroita, joiden valmistamisessa on käytetty muita CBAM-tavaroita.

Eräs usein toistuva kysymys on, voiko hiilijalanjälkitietoja käyttää CBAM-raportoinnissa. Hiilirajamekanismin laskentasäännöt heijastavat EU:n alueen päästökaupan laskentatapoja. Tästä syystä esimerkiksi GHG- protokollan standardin mukaiset tuotteiden hiilijalanjälkilaskelmat eivät sellaisenaan sovellu hiilirajamekanismiraportointiin. GHG-protokollan ja CBAM-päästöjen seurannassa on eroja muun muassa laskennan rajauksissa. Komission julkaisemissa Guidance-dokumenteissa on tarkempaa tietoa seurantamenetelmien ja laskentatapojen eroista.

Miksi siirtymäkaudella pitää raportoida todellisia päästötietoja, mutta toimeenpanokaudella oletusarvoja saa taas käyttää?

Todellisten päästötietojen kokoaminen ja käyttö palvelee maahantuojia, tavaran toimittajia ja komissiota. Siirtymäkaudella koottava päästötieto auttaa komissiota kehittämään päästölaskennan menetelmiä ja arvioimaan hiilirajamekanismin toimivuutta. Lisäksi tiedon avulla muodostetaan vuonna 2026 alkavalla toimeenpanokaudella käytettävät oletusarvot.

Uudet, toimeenpanokautta varten määritellyt oletusarvot ovat korotettuja, eli toimijoilla on kannustin käyttää raportoinnissa todellisia päästötietoja. Toisin sanoen, vaikka toimeenpanokaudella on mahdollista käyttää oletusarvoja, niiden perusteella lasketut päästöt ovat todennäköisesti korkeammat kuin todelliset päästötiedot.   Vuodesta 2026 alkaen maahantuojien on hankittava tuotujen tavaroiden päästöjä heijastava määrä maksullisia CBAM-todistuksia. Maksulliset todistukset tulevat käyttöön ja niiden hankittava määrä nousee porrastetusti vuodesta 2026 vuoteen 2034. Samalla EU:n päästökaupan päästöoikeuksien ilmaisjakoa vähennetään.  Komissio tulee julkaisemaan tarkentavia säädöksiä maksullisista CBAM-todistuksista. Tällä hetkellä asiaa on käsitelty lyhyesti komission 19.7.2024 päivittämässä dokumentissa Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) Questions and Answers. Asiaa käsitellään kohdassa “123. How will free allocation be accounted for in the calculation of the CBAM obligation to be paid?”.

Mitä maahantuoja voi tehdä, jos ei saa todellisia päästötietoja valmistajalta?

Kaikilla CBAM-tavaroita EU:hun tuovilla toimijoilla on sama tarve saada kolmansien maiden valmistajilta ja tavarantoimittajilta päästötietoja. Maahantuojien on tärkeää selvittää tavarantoimittajan valmiudet toimittaa raportoinnissa tarvittavat hiilirajamekanismin päästötiedot. Tietotarve on suositeltavaa huomioida hankintasopimuksista neuvoteltaessa ja sopimuksen ehdoissa. Jos siirtymäkaudella havaitaan puutteita raportoinnissa, arvioinnissa huomioidaan, onko maahantuoja toteuttanut tarpeelliseksi katsottavia toimia saadakseen tarvittavat päästötiedot.   

Vuodesta 2026 alkaen CBAM-tavaroiden tuonti muuttuu luvanvaraiseksi. Lupahakemusta käsiteltäessä arvioidaan  siirtymäkauden velvoitteiden hoitamista. Yksi CBAM-lainsäädäntöön sisältyvistä arviointikriteereistä   valtuutetun CBAM-ilmoittajan luvan myöntämiselle on, että hakija ei ole rikkonut CBAM-lainsäädäntöä. Pahimmillaan raportointivelvoitteen laiminlyönti voi johtaa siihen, että toimija ei voi saada lupaa CBAM-tavaroiden tuontiin.

Mistä saa lisätietoa?

Hiilirajamekanismi on EU:n laajuinen uusi väline ehkäistä hiilivuotoa. Eri toimijoiden tietotarve on suuri niin maahantuojilla kuin kolmansissa maissa sijaitsevilla valmistajilla. Komissio julkaisee ohjeita ja esimerkkejä päästötietojen kokoamisesta ja raportoinnista. Komission hiilirajamekanismisivuja kannattaa seurata aktiivisesti ja tarkistaa, että käytössä on tuoreimmat versiot ohjeista ja dokumenteista. Suosittelemme tutustumaan esimerkiksi kesäkuussa 2024 julkaistuihin päästötietojen tiedonkeruutaulukon toimialakohtaisiin esimerkkeihin (ks. CBAM Communication template – Examples) ja tiedonkeruutaulukkoa käsittelevään heinäkuussa 2024 julkaistuun ohjevideoon (ks. Course: CBAM Communication Template).

Tullin hiilirajamekanismisivuilta löytyy tietoa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Sivulta voi tilata hiilirajamekanismin asiakastiedotteet ja uutiskirjeet, joista saa esimerkiksi tietoa uusista ohjeistamme ja tulevista asiakastilaisuuksista. Neuvomme asiakkaita raportointiin ja lainsäädäntöön liittyvissä kysymyksissä.

- Marja Salo
​​​​​​​Kirjoittaja toimii Tullin CBAM-toiminnossa erityisasiantuntijana.