Hyppää sisältöön

Tervetuloa! Tämä on uusi, virallinen verkkosivustomme 24.4.2024 alkaen. Huomioi, että osa sisällöistä on vielä keskeneräisiä.

EU:n ulkopuolinen nettikauppa jäi odotettua pienemmäksi viime vuonna – tuonnin arvonlisäveron maksu helpottui IOSS-järjestelmän myötä

Julkaisuajankohta 20.1.2022 9.30
Tiedote

Kesällä 2021 voimaan astunut arvonlisäveron alarajan poistuminen EU:n ulkopuolelta lähetetyistä paketeista kosketti suurta joukkoa nettitilaajia. 1.7.2021 lähtien kaikista EU:n ulkopuolelta toimitetuista ostoksista on pitänyt maksaa arvonlisävero ja ne on pitänyt tullata. Lakimuutos toteutui samaan aikaan koko EU-alueella. Muutoksen erityisenä tavoitteena oli varmistaa tasapuoliset kilpailuedellytykset EU-jäsenmaissa toimivien yritysten ja EU:n ulkopuolisten toimijoiden kesken sekä saada verotuloja valtiolle. 

Aiemmin tullaus ja arvonlisävero koskivat lähinnä sellaisia EU:n ulkopuolelta tulevia paketteja, joiden arvo oli yli 22 euroa. Enintään 150 euron arvoisissa tuonneissa asiakkailla on kaksi mahdollisuutta arvonlisäveron maksamiseen. Arvonlisävero maksetaan joko ostovaiheessa IOSS-järjestelmään rekisteröityneelle myyjälle tai tullauksen yhteydessä. 

– Muutos oli nettitilaajille iso, sillä paljon tilataan tavaraa, joka jää 22 euron alapuolelle. Helpotusta tilaajille toi Import-One-Stop-Shop eli IOSS-järjestelmä. Kun myyjä on rekisteröitynyt IOSS-järjestelmään, pystyy arvonlisäveron maksamaan myyjälle jo ostovaiheessa enintään 150 euron arvoisista lähetyksistä. Verkkokaupat maksavat sen jälkeen arvonlisäveron suoraan EU:lle, kertoo tulliylitarkastaja Nadja Painokallio.

Kuljetusyritykset hoitavat nämä tullaukset yleensä asiakkaiden puolesta, ja lähetykset toimitetaan suoraan vastaanottajalle. Valmisteverotettavista tavaroista maahantuontiverot on kuitenkin maksettava tullauksen yhteydessä. 

Suomen Tulli kantoi arvonlisäveron 45 prosentista ilmoituksista. Nettikaupan ilmoituksista heinä-joulukuussa 2021 Tulli kantoi Suomeen arvonlisäveroa yhteensä 4,7 miljoonaa euroa. Lopuissa nettikaupan tuonti-ilmoituksien arvonlisävero kannettiin Verohallinnon toimesta IOSS-järjestelmässä. 

Henkilökohtaista asiakasneuvontaa tarvittiin edelleen

Ajankohtaista tietoa sekä vastauksia asiakkaita askarruttaviin kysymyksiin tuotettiin koko ajan esimerkiksi nettisivuille ja Tullilaskuriin. Asiakkaiden palautteet otettiin huomioon myös Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelun kehitystyössä, jotta asiointi olisi mahdollisimman sujuvaa ja helppoa. Sekä yritys- että henkilöasiakkaiden neuvontapalvelujen tarve lisääntyi huomattavasti lakimuutoksen jälkeen.

– Rekrytoimme myös talon sisältä henkilöitä neuvontaan ruuhka-avuksi. Suurinta neuvontatarve oli ensimmäisinä kuukausina lakimuutoksen jälkeen, jolloin neuvonnan kontaktimäärät yli kolminkertaistuivat hetkellisesti, kuvaa Nadja Painokallio. 

Tullausmäärät nousivat jälleen joulukuussa

1.7.–31.12.2021 tehtiin uusia tuonti-ilmoituksia enintään 150 euron arvoisista lähetyksistä Suomeen yli 900 000 kappaletta. Ilmoitusmäärä laski heinäkuun alun luvuista syksyyn, mutta kasvoi taas joulukuussa. Henkilöasiakkaat tekivät noin 92 prosenttia ilmoituksista, loput olivat yritysasiakkaiden ilmoituksia.

Enintään 150 euron arvoisten lähetysten tuonti-ilmoitukset (kpl)

– Enintään 150 euron arvoisten lähetysten tuonti-ilmoitusten tilastoarvo on ollut vain reilun viisi miljoonaa euroa kuukausittain, kun vertailuksi vuonna 2021 EU:n ulkopuolinen tuontimme oli kuukausitasolla 2040–3015 miljoonaa euroa, kertoo tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä.

Suurin nettikaupan EU:n ulkopuolinen tuontimaa oli Yhdysvallat 28 prosentin osuudella, jonka jälkeen olivat Iso-Britannia 26 prosentin osuudella ja Kiina 24 prosentin osuudella. Muiden maiden osuus jäi 21,5 prosenttiin.

Enintään 150 euron arvoisten lähetysten tuonti-ilmoitukset maittain (€)

– EU:n ulkopuolinen nettikauppa jäi odotettua pienemmäksi useista eri syistä. Merkittävin syy on ollut koronapandemiasta johtuva lentoliikenteen supistuminen, jonka takia lentoja on edelleen huomattavasti vähemmän kuin ennen pandemiaa ja siitä johtuen myös lentorahdin määrä on vielä alhaisella tasolla, sanoo Penttilä.

­­­– Tavoitteenamme on tukea yhdessä muiden toimijoiden kanssa kansainvälisen nettikaupan sujuvuutta ja yritysten tasapuolisia kilpailuedellytyksiä, painottaa Penttilä.

 

Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit täytyy tullata

Tullilaskuri – Mitä maksaa, jos ostat netistä

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu

Mediatiedote