Tullausta koskevat viestit voi saada nyt Suomi.fi-viestit-palveluun
Lokakuusta alkaen Tullin henkilöasiakkaat voivat vastaanottaa viestejä Suomi.fi-viestit-palvelussa. Tullaus on nopeampaa ja ekologisempaa, kun paperipostin määrä vähenee ja Tullin viestit voi saada suoraan puhelimeen.
Tulli on ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestit henkilöasiakkailleen 5.10.2024. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa kansalaisilla on mahdollisuus saada paperi- tai sähköpostin sijaan aloitettua tullausta koskevat viestit julkishallinnon organisaatioiden yhteiseen Suomi.fi-verkkopalveluun.
– Suomi.fi-viestien ansiosta asiointi on turvallisempaa, nopeampaa ja ekologisempaa, koska paperipostia voidaan vähentää, Tullin asiakaspalvelupäällikkö Minna Gustafsson sanoo.
Suomi.fi-viestien käyttöönoton lisäksi asiakkaan on annettava suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon tullauksen yhteydessä.
– Jos asiakas on ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestit, mutta ei anna suostumusta sähköiseen tiedoksiantoon, Tullin viestit tulevat paperipostina, Gustafsson sanoo.
Paperiposti voi hidastaa tullausta yllättävänkin paljon.
– Kuljetusyritys voi palauttaa paketin takaisin lähettäjälle, jos tieto tavaran tullauksesta ei ole saapunut riittävän ajoissa, Gustafsson sanoo.
Tullin viestit voi saada ilmoituksina puhelimeen
Ilmoitukset Suomi.fi-viesteistä voi saada myös suoraan älypuhelimeen, kun asiakas lataa Suomi.fi-mobiilipalvelun. Tullilta tuleva viesti voi olla esimerkiksi tullausta koskeva korjauspyyntö, lisäselvityspyyntö tai päätös.
– Suomi.fi-viestit-palvelun käyttöönottamisen etu on lisäksi se, että asiakkaat saavat myös muiden viranomaisten lähettämät viestit samaan paikkaan, Gustafsson sanoo.
Suomi.fi-viestit voi ottaa käyttöön Suomi.fi-palvelun Viestit-osiossa. Viestejä voi lukea tunnistautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun tai mobiilisovellukseen verkkopankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella.
Suomi.fi-viestit-palvelun käytössä neuvoo Kansalaisneuvonta.
Lisätietoa
Ota käyttöön Suomi.fi-viestit (Suomi.fi)