Hoppa till innehåll

Välkommen! Detta är vår nya, officiella webbplats fr.o.m. 24.4.2024. Notera att en del av innehållet inte ännu är färdigt.

Många nya förtullningskunder i och med brexit – fortsatt smidighet i utrikeshandeln

Utgivningsdatum 31.3.2021 10.00
Pressmeddelande

De noggranna förberedelserna inför Storbritanniens EU-utträde gjorde att utrikeshandeln och den kommersiella trafiken löpte smidigt även under övergången och efter den. I Tullens verksamhet märktes följderna av brexit på ett betydande sätt inte bara i förtullningsmängderna utan också i t.ex. kundrådgivningen, datasystemen och tullbevakningen.

Storbritannien blev vid årsskiftet ett land utanför EU. Ändringen hade konsekvenser för många finländska företags vardag, då varorna som importeras och exporteras mellan Finland och Storbritannien ska tullklareras sedan början av året. Förtullningsmängderna ökade dock inte så mycket eftersom utrikeshandeln med varor minskade från förra året. Konsekvenserna för utrikeshandeln kunde skönjas tydligt i januari då exporten av varor från Finland till Storbritannien enligt Tullens utrikeshandelsstatistik sjönk med över 20 procent och importen rasade med mer än 50 procent.

”Det är särskilt de små och specialiserade företagens import som har minskat betydligt. Export idkas mera av större företag som känner till tullformaliteterna från förut. Handeln med Storbritannien sjönk i januari på grund av brexit men också på grund av att man fyllde på lagren i december”, berättar statistikdirektör Olli-Pekka Penttilä.

Brexit fördubblade kundkontakterna

I Tullens kundtjänst märktes brexit av att behovet av rådgivning ökade – antalet kontakter växte med mer än 60 procent jämfört med året innan. För att underlätta kundernas övergång till brexittiden samlade Tullen information och anvisningar om brexit på egna webbsidor och öppnade en särskild brexit-stödtelefon för att hjälpa kunder att hantera ändringarna vid förtullningen. Mest frågor väckte de nya formaliteterna.

”För tillfället behöver företag råd särskilt om tullklarering och olika tullförfaranden. Importföretag har behövt våra rådgivningstjänster klart mest, särskilt vad varors ursprung beträffar. På grund av brexit har kontakt tagits mycket av helt nya företagskunder som inte har någon tidigare erfarenhet av tullärenden”, säger kundrelations- och skatteuppbördsdirektör Tom Ferm.

I bakgrunden krävde förberedelserna inför Storbritanniens EU-utträde omfattande ändringar i Tullens datasystem. Utvecklingen och testningen av dessa inleddes i god tid. Övergången gick utan störningar för datasystemens del. Tullen samarbetade också intensivt med olika myndigheter och berättade om saker med inverkan på tullklarering vid många möten med intressentgrupperna.

Särskild uppmärksamhet vid försändelser med läkemedel inom tullbevakning

Inom tullbevakningen underlättades övergången till brexit av de rasade trafik- och passagerarmängderna till följd av coronarestriktionerna. Vid årsskiftet var passagerarflygen mellan Finland och Storbritannien tidvis helt inställda, vilket påverkade särskilt postförsändelserna.

”Helheten har gått bra för tullbevakningen. Vi har särskilt uppmärksammat läkemedelsförsändelser som kommer i landet i t.ex. post- och expressfrakttrafik. Sedan början av året har man inte kunnat ta emot läkemedel per post från Storbritannien, vilket i viss mån krävt tilläggsinformation", konstaterar bevakningsdirektör Mikko Grönberg.

Också samarbetet inom lagövervakning har fortsatt problemfritt via de befintliga kanalerna när det gäller rättshjälp, handräckning och informationsutbyte. Det bilaterala tullsamarbetet mellan Finland och Storbritannien har under brexit-processen underlättats av en tullsambandsman i Storbritannien.

”Vårt samarbete med britterna har långa anor, och Storbritannien är en betydande och nyttig partner för Tullen också inom lagövervakning”, säger Jussi Hulkkonen, chef för gruppen för internationella ärenden vid bevakningsavdelningen.

Mediemeddelande