Saavutettavuusseloste: Tulliselvityspalvelu 

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Tulliselvityspalvelua.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään tulliselvityspalvelua, voit asioida Tullin kanssa myös vaihtoehtoisesti. Voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan tullauksen puolestasi palvelussa tai ostaa tullauksen palveluna huolintaliikkeeltä.

Voit myös käydä antamassa palautteen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla. Tullin verkkosivuilla on esitelty asiakaspalvelua tarjoavat toimipaikat kartalla ja toimipaikkojen aukioloajat.

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat tullineuvonnasta, p. 0295 5201.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus: vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian.

Taulukot

  • Palvelussa on joissain tilanteissa käytetty taulukoita muotoiluun. Taulukot häiritsevät käyttökokemusta ruudunlukijalla, ja niiden takia vajavaisia taulukkorakenteita ilmoitetaan olevan siellä, missä ei oikeasti ole lainkaan taulukkoa. Joitain tietoja myös luetaan useampaan kertaan, ja kokonaisuuksien hahmottaminen voi olla vaikeaa. (WCAG 1.3.1)
  • Palvelussa on joitain taulukoita, joissa on sarakkeita ilman sarakeotsikoita. Joissakin taulukoissa ohjepainike on sijoitettu otsikkosolun sisään, minkä vuoksi painikkeen nimi luetaan myös jokaisessa kyseisen sarakkeen datasolussa.  Joidenkin taulukkojen sarakkeiden ja rivien määrät saatetaan myös ilmoittaa virheellisesti. (WCAG 1.3.1)
  • Jotkin taulukot sisältävät tyhjiä, näkymättömiä linkkejä, jotka saattavat kuitenkin löytyä ruudunlukijalla. Joissain taulukoissa on linkkejä, joista ei tapahdu mitään. (WCAG 1.3.1) 

Lomake-elementit, kuten painikkeet, valintaruudut, yhdistelmäruudut ja tekstikentät

  • Joihinkin lomake-elementteihin ei ole liitetty nimilappuja siten, että ne luettaisiin ruudunlukijalla kentän yhteydessä. (WCAG 1.3.1)
  • Joihinkin lomake-elementteihin on merkitty kenttien pakollisuus virheellisesti. Osassa se on joko jätetty täysin merkitsemättä pakollisiin kenttiin tai merkitty vain visuaalisesti asteriskilla tai vain ohjelmallisesti. Toisaalta osa lomake-elementeistä on merkitty pakollisiksi, vaikka ne eivät olisi pakollisia toiminnon onnistumiseksi. (WCAG 1.3.1, WCAG 3.3.2)
  • Palvelussa on muutamia tilanteita, joissa kaikkia lomake-elementtejä ei voi saavuttaa näppäimistöllä uudelleen, jos käyttäjä on jo kerran syöttänyt niihin jonkin arvon. Tämä saattaa johtaa tilanteeseen, jossa näppäimistö- tai ruudunlukijakäyttäjä on syöttänyt kenttään virheellisen arvon, jota ei pysty enää korjaamaan. (WCAG 2.1.1)
  • Palvelussa on joitakin lomake-elementtejä, joista puuttuu näkyvä nimilappu tai ohjeet kentän täyttämiseen. (WCAG 3.3.2)
  • Kaikissa lomake-elementeissä mahdollisia virheitä ei ilmoiteta suoraan elementin kohdalla, vaan virheilmoituksen joutuu etsimään muualta sivulta. Ilmoitusta täyttäessään käyttäjä löytää virhelistauksen vasta lomakkeen viimeisessä vaiheessa ja virheiden paikantaminen voi olla vaikeaa. Löydettyjä virheitä ei kuvata käyttäjille selkeästi, eikä käyttäjille anneta aina korjausehdotuksia, vaikka niitä olisi mahdollista antaa. Joidenkin oleellisten tietojen oikeellisuutta ei tarkisteta ennen tallennusta. (WCAG 3.3.1, WCAG 3.3.3, WCAG 3.3.4)
  • Palvelussa on joitain painikkeita, joiden nimilaput eivät ole kuvaavia. Joissakin valintapainikkeissa ruudunlukija lukee painikkeen nimen ja sisällön useita kertoja peräkkäin, mikä vaikeuttaa sisällön ymmärrettävyyttä. Joiltain painikkeilta puuttuu saavutettava nimi ja nimilappu kokonaan. (WCAG 2.4.6, WCAG 1.3.1, WCAG 4.1.2) 

Muut rakenteeseen liittyvät huomiot

  • Joidenkin sivunavigaation linkkien kontrastit ovat puutteelliset. Mobiilikoossa sivunavigaatio tiivistyy hampurilaispainikkeen alle, joka on vaikea erottaa taustastaan sen heikon värikontrastin vuoksi. (WCAG 1.4.3 ja 1.4.11)
  • Palvelussa olevissa taulukoissa ja valikoissa on käytetty huutomerkki-ikoneita ja värejä ilmaisemaan tapahtumia, joita käyttäjän olisi hyvä huomioida. Näillä ikoneilla ja väreillä ei ole tekstivastinetta, eikä niitä ilmoiteta muutenkaan ruudunlukijoiden käyttäjille. (WCAG 1.1.1, WCAG 1.3.1)
  • Palvelun otsikkomerkinnöissä on jonkin verran puutteita ja otsikkotasoja on käytetty paikoitellen epäloogisesti. (WCAG 1.3.1)
  • Palvelun hakutoiminnoissa ja ilmoitusten täyttämisessä on käytössä kalenteritoiminto, josta voi valita päivän. Kalenteritoiminnallisuus ei ole kuitenkaan käytettävissä näppäimistöllä ja ruudunlukijalla. Halutun päivämäärän voi syöttää myös manuaalisesti näppäimistöllä, mutta tällöin käyttäjä saattaa syöttää päivämäärän väärässä muodossa. Käyttäjälle ei ohjeisteta, missä muodossa päivämäärä pitää antaa. (WCAG 1.3.1, 2.1.1, 3.3.3) 
  • Palvelussa on linkkitekstejä, jotka eivät ole kuvaavia tai joihin ei ole liitetty kaikkea oleellista tietoa. Virhekoosteen linkit eivät vie virheellisiin kenttiin, vaikka ohjeessa näin kerrotaankin. 
  • Palvelu ei mukaudu ongelmitta eri kokoisille näytöille ja tekstin suurennoksille, vaan osa sisällöstä saattaa limittyä, jäädä kokonaan saavuttamatta tai vaatii kahdensuuntaista vierittämistä. (WCAG 1.4.4 ja 1.4.10)
  • Palvelun rakenne ei täysin noudata HTML-kielen kielioppia, mikä voi tehdä palvelun käytöstä epävakaan etenkin apuvälineillä. (WCAG 4.1.1)

Palvelun toiminta

  • Palvelussa on useissa näkymissä paljon tyhjiä askelia, kun näkymiä selaa ruudunlukijalla nuolinäppäimillä (WCAG 1.3.1).
  • Ruudunlukijalla luettuna sisällön lukemisjärjestys ei ole aina looginen, vaan käyttäjä joutuu joissain tilanteissa peruuttamaan näppäimistöllä tavoittaakseen uuden sisällön. Syötekenttien poistaminen voi joissain tilanteissa siirtää näppäinkohdistuksen aivan sivun alkuun. Myös näppäimistöllä liikuttaessa kohdistuksen liikkuminen on välillä epäloogista. (WCAG 2.4.3) 
  • Osa palvelusta tulevista tilaviesteistä ei ole kuvaavia. Tilaviestejä ei myöskään tule kaikissa tilanteissa, esimerkiksi, kun kenttien tietoja on täytetty automaattisesti, tai jotain täyttökenttiä on lisätty tai poistettu. haku tai tallennus onnistuu. (WCAG 4.1.3)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Seloste on laadittu 12.2.2021.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 18.12.2023.

Palaute


Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi.
  • Tulliselvityspalvelun saavutettavuudesta vastaa Tullin tullausyksikkö, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: saavutettavuus@avi.fi.