Saavutettavuusseloste – Tullilaskuri

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Tullilaskuri-palvelua (tulli.fi/tullilaskuri).

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Tullilaskuri-palvelua, voit asioida kanssamme muillakin tavoilla. Voit käyttää Tullin nettisivuja, soittaa Tullineuvontaan, ma–pe klo 8–16.15 p. 0295 5201, lähettää kirjallisen kysymyksen tullineuvontaan tai käydä asiakaspalvelua tarjoavassa tullitoimipaikassa.

Palvelun saavutettavuus

Sisällön nykyinen saavutettavuus vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia. Palvelu uudistetaan kokonaisuudessaan syksyllä 2020.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata palvelussa joitakin ongelmia. Seuraavassa on kuvaus tunnetuista saavutettavuusongelmista.

Sivuston yleiset ongelmat (WCAG 1.3.1, 2.1.1, 2.4.2, 2.4.3, 4.1.2)

  • Navigointivalikon avautumisesta ei saa tietoa ruudunlukijalla (aina pienennetty).
  • Avattava navigointivalikko ei ole järjestyksessä painikkeesta seuraava elementti.
  • Puhekuplapainikkeita on vaikea löytää ruudunlukijalla, koska toiminnallisuutta ei ole toteutettu linkkeinä, ja sitä ei voi käyttää näppäimistöllä. Kohdistin jää sulkemispainikkeseen, kun ikkuna suljetaan.
  • Seuraava-painike poistetaan käytöstä muuttamalla ainoastaan sen ulkoasua. Ruudunlukija lukee linkin normaalisti.
  • Näppäimistökohdistus jää Seuraava- tai Edellinen-painikkeeseen uuden sivun latautuessa. Näin ollen ruudunlukija ei kerro sivun vaihtumisesta tai uudesta sivusta.
  • Seuraava-painike on sivun viimeinen linkki, joten se on vaikea löytää.

Kontrastit (WCAG 1.4.3)

  • Valuuttakurssitiedon harmaa teksti on valkoisella taustalla.
  • Toimitusgrafiikan valkoinen teksti on oranssilla taustalla.
  • Seuraava-painikkeen valkoinen teksti on oranssilla taustalla.

Tekstin suurentaminen (WCAG 1.4.4)

  • Tuotekategorioiden tekstit valuvat ikonien päälle.
  • Seuraava-painike painuu ikkunan ulkopuolelle.
  • Siirry sisältöön -painike on piilotettu ainoastaan kokomääritteellä ja se tulee näkyviin tekstiä suurennettaessa.
  • Kaikkien painikkeiden tekstisisältö ei mahdu painikkeisiin.

Edistymispalkki (WCAG 1.3.1, 2.4.4, 4.1.2)

  • Edistymispalkin kohteet ovat painikkeita, mutta niiden tekstisisältö (nimi) ei kerro selkeästi, mitä painikkeet tekevät.
  • Nykyinen vaihe on merkitty ainoastaan visuaalisesti.
  • Käyttäjä voi siirtyä seuraaviin vaiheisiin, vaikka ei olisi suorittanut edelliseen vaiheeseen liittyvää tehtävää.

Tuote-sivu (WCAG 1.3.1, 1.4.11, 2.4.3, 4.1.3)

  • Kategoriasivun väliotsikoita ei ole merkitty otsikoiksi.
  • Tuotevalikon Peruuta-painike on piilotettu ruudunlukijalta.
  • Ruudunlukija ei lue valikon vasemmassa laidassa muuttuvaa alv- ja tulliprosenttia käyttäjän selatessa vaihtoehtoja tai valitessa yhden niistä (tieto ohjelmallisesti ikkunan alussa).
  • Valittu tuotekategoria ilmoitetaan ulkoasumuutoksella (oranssi reuna ja pallokuvake) ja informaatio ei ole saatavilla ohjelmallisesti.
  • Valitusta kategoriasta ilmoittava kehys ja sen valkoinen kuvake eivät täytä kontrastivaatimuksia.
  • Kun tuotevalikko suljetaan, kohdistin jää Valmis-painikkeeseen ja siirtyy seuraavalla siirrolla sivun alalaitaan.

Maa-sivu (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 4.1.2)

  • Valitse-painikkeiden ohjelmallinen teksti ei vastaa niiden visuaalista sisältöä. Valintatilasta ei saa lainkaan tietoa ruudunlukijalla (painikkeiden teksti ei muutu ruudunlukijan näkökulmasta).
  • Aluevalintojen välissä on tyhjä, visuaalisesti piilotettu radiopainike, joka näkyy ruudunlukijalle (yhdistetty toiseen Valitse-painikkeeseen).
  • Yhteen kuuluvia radiopainikkeita ei ole ryhmitelty oikein fieldset-elementin alaisuuteen.
  • Radiopainikkeiden yhteydessä olevia lisätietoja ei ole yhdistetty painikkeisiin ohjelmallisesti.

Maksut-sivu (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 3.2.2, 4.1.2, 4.1.3)

  • Maksut-sivun tulos on kuvattu erikseen ruudunlukijamuodossa, mutta ruudunlukija lukee silti myös visuaalisen tekstisisällön, koska sitä ei ole piilotettu ruudunlukijalta. Kaiken lisäksi grafiikka on koodissa ennen ruudunlukijalle sopivaa muotoa, jolloin jälkimmäinen tieto voi helposti jäädä kokonaan huomiotta.
  • – Tulos esitetään article-elementissä, jolla on rooli ”contentinfo”, vaikka kyseisellä elementillä ei tulisi koskaan olla tätä roolia.
  • Maksut-sivulla on kaksi ruudunlukijoille tarkoitettua <h3>-tason otsikkoa, joissa on placeholder-teksti.
  • “Valitse valuutta” on yksi valuuttapudotusvalikon vaihtoehdoista, vaikka oletuksena on valittu jo ”USD”.
  • Jokainen Maksut-sivun pudotusvalikko on omat fieldset-elementin alaisuudessa ja pudotusvalikkojen nimilappu on toteutettu legendelementillä.
  • Laskutoimitus tapahtuu automaattisesti, eikä siitä saa tietoa ruudunlukijalla.

Kuljetus ja tullaus -sivu (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 3.2.2)

  • Sivulla ei ole lainkaan otsikkotasoin merkattuja otsikkoja.
  • Radiopainikkeet muuttavat suoraan niiden alla olevaa grafiikkaa heti valinnan yhteydessä..
  • Grafiikan visuaaliset suhteet eivät välity lukemisjärjestyksessä
  • Grafiikalla on desc-kuvaus, mutta ruudunlukija ei lue sitä. Otsikkoelementti (title) taas on tyhjä.

Animaatio (WCAG 2.2.2)

  • Laskurin etusivulla oleva “Mitä/Mikä maksaa” -animaatio ei täytä saavutettavuusvaatimuksia. Automaattisesti käynnistyvää animaatiota, joka jatkuu yli 5 sekunnin ajan, ei voi pysäyttää.

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija (Eficode)
  • Itsearvioinnissa on hyödynnetty saavutettavuutta mittaavaa ulkoista verkkopalvelua

Palvelu on arvioitu 7/2019
Seloste on laadittu 22.7.2020
Selostetta tarkistettiin viimeksi 19.8.2020

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta.

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: [email protected].
  • Tullilaskuri-palvelun saavutettavuudesta vastaa Asiakaspalvelu ja Viestintä, jotka myös vastaavat saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: [email protected].