Saavutettavuusseloste: Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Henkilöasiakkaan tuontitullausta. 

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua, voit asioida Tullin kanssa myös vaihtoehtoisesti. Voit valtuuttaa myös toisen henkilön hoitamaan tullauksen puolestasi palvelussa tai ostaa tullauksen palveluna huolintaliikkeeltä.

Voit myös käydä antamassa palautteen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla. Tullin nettisivuilta löydät asiakaspalvelua tarjoavat toimipaikat kartalla ja toimipaikkojen aukioloajat. 

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat tullineuvonnasta, p. 0295 5201.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus 

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • Järjestelmän luomat pdf-muotoiset päätösdokumentit eivät ole saavutettavia.
    • WCAG 1.1.1., 1.3.1, 1.3.2
  • Yhteyden aikakatkaisu
    • Yhteyden aikakatkaisusta varoitetaan käyttäjää, ja käyttäjälle tarjotaan mahdollisuus pyytää lisäaikaa. Tietoturvasyistä käyttäjä kuitenkin kirjataan ulos 12 tunnin jälkeen, jolloin aikarajoituksia koskevat saavutettavuusvaatimukset eivät täyty kokonaan. 
    • WCAG 2.2.1
  • Kontrastit eivät ole riittäviä seuraavissa kohdissa:
    • Yksittäisen notifikaatioelementin linkkiteksti vaaleansinisellä taustalla
    • WCAG 1.4.3, 1.4.11
  • Virheilmoitukset ja palautteet
    • Palvelussa on joitain yksittäisiä dynaamisia palautteita ja virheilmoituksia, jotka eivät välity ruudunlukijalle.
    • Joitain yksittäisiä kenttien virheilmoituksia ei ole liitetty kenttiin ohjelmallisesti.
    • WCAG 3.3.1, 4.1.3
  • Modaalidialogit
    • Kohdistus viedään komponentin kehykseen eikä sen sisällä oleviin elementteihin, jolloin dialogi saattaa jäädä joltain ruudunlukijoilta lukematta.
    • Modaalidialogeja ei ole otsikoitu ohjelmallisesti oikein, ja niissä saattaa esiintyä muitakin attribuuttivirheitä, mikä voi sekoittaa ruudunlukijoita.
    • WCAG 2.4.3, 4.1.2
  • Tullaustiimin lähettämät viestit 
    • Viesteissä käytetyt haitarielementit eivät kerro ruudunlukijalle, onko elementti auki vai kiinni. (WCAG 4.1.2)
    • Näppäimistökohdistus ei pysy elementissä. (WCAG 2.4.3)
    • Näppäimistökohdistus ei pysy dialogissa. (WCAG 2.4.3)
    • Elementin tummaan taustaan voi turhaan kohdistaa näppäinkomennon. Ruudunlukija ei saa tietoa elementin käyttötarkoituksesta. (WCAG 2.4.3)
    • Elementti peittää mobiilikoossa Seuraava-painikkeen. (WCAG 1.4.10)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu 4/2019.
  • Seloste on laadittu 5.2.2020. Selostetta tarkistettiin viimeksi 27.2.2023.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet(at)tulli.fi.
  • Henkilöasiakkaan tuontitullaus -palvelun saavutettavuudesta vastaa Asiointipalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: saavutettavuus(at)avi.fi.