Saavutettavuusseloste: Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Henkilöasiakkaan tuontitullausta. 

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua, voit asioida Tullin kanssa myös vaihtoehtoisesti. Voit valtuuttaa myös toisen henkilön hoitamaan tullauksen puolestasi palvelussa tai ostaa tullauksen palveluna huolintaliikkeeltä.

Voit myös käydä antamassa palautteen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla. Tullin nettisivuilta löydät asiakaspalvelua tarjoavat toimipaikat kartalla ja toimipaikkojen aukioloajat. 

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat tullineuvonnasta, p. 0295 5201.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus 

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • Mobiilivalikko
    • Ruudunlukijalle ei välity tietoa siitä, onko valikko auki vai kiinni.
    • WCAG 4.1.2
  • Kontrastit eivät ole riittäviä seuraavissa kohdissa:
    • yksittäisen notifikaatioelementin linkkiteksti vaaleansinisellä taustalla
    • käyttöehtojen hyväksymismodaalin kieliversiolinkit tummansinisellä taustalla.
    • WCAG 1.4.3, 1.4.11
  • Lomakekenttäyhdistelmät
    • Osa valintaruutu- ja valintapainikeryhmistä on liitetty toisiinsa ohjelmallisesti väärin.
    • Joistain lomakekentistä puuttuu nimilaput, tai ohjeita ei ole liitetty niihin ohjelmallisesti.
    • WCAG 1.3.1, 3.3.2
  • HTML-otsikkotasot
    • Joillain sivuilla eri HTML-otsikkotasoja ei käytetä systemaattisesti. 
    • Joissain lomakkeen sivuilla (esim. ”Yhteenveto”) muotoiltua tekstiä on merkitty virheellisesti HTML-otsikkotasoiseksi.
    • WCAG 1.3.1
  • Järjestelmän luomat pdf-muotoiset päätösdokumentit eivät ole saavutettavia.
    • WCAG 1.1.1., 1.3.1, 1.3.2
  • Yhteyden aikakatkaisu
    • Yhteyden aikakatkaisusta varoitetaan käyttäjää, ja käyttäjälle tarjotaan mahdollisuus pyytää lisäaikaa. Tietoturvasyistä käyttäjä kuitenkin kirjataan ulos 12 tunnin jälkeen, jolloin aikarajoituksia koskevat saavutettavuusvaatimukset eivät täyty kokonaan. 
    • WCAG 2.2.1
  • Vaihepolku
    • Vaihepolut ovat linkkilistoja, mutta niitä ei ole ohjelmallisesti merkitty vaihepoluiksi.
    • Ruudunlukija ei saa tietoa siitä, mikä vaihe on valittuna.
    • WCAG 1.3.1, 2.4.4, 4.1.2
  • Pakollisia kenttiä ei ole merkitty, koska kaikki kentät ovat periaatteessa pakollisia.
    • WCAG 3.3.2.
  • Virheilmoitukset ja palautteet
    • Sivujen ylälaitaan ilmestyvät virheilmoitukset ja palautteet katoavat 20 sekunnissa, eikä aikaa voi pidentää.
    • Palvelussa on joitain yksittäisiä dynaamisia palautteita, jotka eivät välity ruudunlukijalle.
    • Joitain yksittäisiä kenttien virheilmoituksia ei ole liitetty kenttiin ohjelmallisesti.
    • WCAG 2.2.1, 3.3.1, 4.1.3
  • Modaalidialogit
    • Kohdistus viedään komponentin kehykseen eikä sen sisällä oleviin elementteihin, jolloin dialogi saattaa jäädä joltain ruudunlukijoilta lukematta.
    • Modaalidialogeja ei ole otsikoitu ohjelmallisesti oikein, ja niissä saattaa esiintyä muitakin attribuuttivirheitä, mikä voi sekoittaa ruudunlukijoita.
    • WCAG 2.4.3, 4.1.2
  • Haitarielementit
    • Haitarielementit on merkitty ohjelmallisesti oikein, mutta joissain tilanteissa kohdistus hyppää niistä pois, kun ne avataan tai suljetaan, jolloin niiden tila jää epäselväksi.
    • WCAG 2.4.3, 4.1.2
  • Yllättävät kontekstin muutokset
    • Jos käyttäjä muuttaa Haluan tullata -pudotusvalikon arvoa joko nuolipainikkeilla tai valitsemalla uuden arvon valikosta, näytölle ilmestyy uusi modaali-ikkuna, johon näppäinkohdistus siirtyy.
    • Jos käyttäjä muuttaa Lähetysmaa-pudotusvalikon valintaa ensimmäisen kerran, näppäinkohdistus siirtyy yllättäen pois pudotusvalikosta.
    • WCAG 3.3.2
  • Tullaustiimin lähettämät viestit 
    • Viesteissä käytetyt haitarielementit eivät kerro ruudunlukijalle, onko elementti auki vai kiinni. (WCAG 4.1.2)
    • Näppäimistökohdistus ei pysy elementissä. (WCAG 2.4.3)
    • Näppäimistökohdistus ei pysy dialogissa. (WCAG 2.4.3)
    • Elementin tummaan taustaan voi turhaan kohdistaa näppäinkomennon. Ruudunlukija ei saa tietoa elementin käyttötarkoituksesta. (WCAG 2.4.3)
    • Elementti peittää mobiilikoossa Seuraava-painikkeen. (WCAG 1.4.10)
  • Tullietuuden hakeminen tavaroille 
    • Yhteenveto-vaiheessa esitetään valintaruutulista tavaroista, joille voidaan hakea tullietuutta. Näiden valintaruutujen nimilaput on yhdistetty ohjelmallisesti väärin. Lisäksi valintaruutujen tila ei välity, sillä näppäinkohdistus siirtyy niistä pois, kun valintaruutuja painetaan.
    • WCAG 1.3.1, 3.2.2, 4.1.2
  • Liitteiden lähettäminen tullauksen lopuksi
    • Kun käyttäjää siirtyy "Tullaustiimi käsittelee tullaustasi" -sivulta eteenpäin, palaute onnistuneesta tullauksesta voi jäädä ruudunlukijoilta lukematta.
    • WCAG 4.1.3

Asiakaskokemuskyselylomake

Palvelussa uloskirjautumisen jälkeen tehtävä asiakaskokemuskysely on toteutettu erillisellä Webropol-kyselylomakkeella.  Alla olevat havainnot koskevat tätä lomaketta. 

”Kuinka asiointisi sujui” -radiopainikkeet

  • Radiopainikkeet antavat jokaisen arviointinumeron kohdalla ruudunlukijalle virheellisen tiedon ”1/1”, vaikka niiden olisi kerrottava, mikä arviointinumero kuinka monesta vaihtoehdosta on kyseessä. Tämä vaikeuttaa oikean numeron valintaa ruudunlukijakäytössä. Kyselyn alkuun on lisätty arviointiasteikko 1-5.
  • Radiopainikkeet on aseteltu sivulle taulukolla, jonka asettelut ruudunlukijat lukevat turhaan. Tämä saattaa aiheuttaa hankaluuksia ruudunlukijakäyttäjille.
  • Kohdassa ”Haluaisitko vielä tarkentaa missä onnistuimme erityisesti” ruudunlukija lukee otsikot kaksi kertaa valittujen toteutuselementtien takia.
  • Kyselyn viimeinen sivu näkyy vain hetken, ennen kuin selain ohjaa käyttäjän erilliselle vastausten koontisivulle. Kyselyn viimeiselle sivulle ei pääse takaisin selaimen Takaisin-painikkeella.
  • Seuraava-, Edellinen- ja Lähetä-painikkeet kertovat ruudunlukijalle olevansa painikkeita, vaikka ne ovat toteutukseltaan linkkejä. Ruudunlukijakäyttäjälle virheellinen tieto voi aiheuttaa hankaluuksia oikean näppäintoiminnon valinnassa.
  • Kaikkien Webropolilla tehtyjen kyselyiden otsikoksi tulee automaattisesti ”Webropolilla luotu kysely”, jota Tulli ei voi muuttaa. Otsikon perusteella tätä kyselyä ei siis pysty erottamaan muista Tullin kyselyistä tai palautelomakkeista, vaan käyttäjän on mentävä lomakkeelle kyselyn oikean otsikon selvittämiseksi.

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu 4/2019.
  • Seloste on laadittu 5.2.2020.Selostetta tarkistettiin viimeksi 1.7.2021.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet(at)tulli.fi.
  • Henkilöasiakkaan tuontitullaus -palvelun saavutettavuudesta vastaa Asiointipalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: saavutettavuus(at)avi.fi.