Saavutettavuusseloste – AEO-palautekysely 

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digi-taalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee AEO-palautekyselyä.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty vastaamaan AEO-palautekyselyyn, voit antaa palautetta AEO-prosessista Tullille joko sähköpostilla aeo(AT)tulli.fi tai puhelimitse 0295 5200.

Voit myös käydä antamassa palautteen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla. Tullin nettisivuilta löydät asiakaspalvelua tarjoavat toimipaikat kartalla ja toimipaikkojen aukioloajat.  
Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat tullineuvonnasta, p. 0295 5201.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoa-misesta annetun lain vaatimuksia.

Saavutettavuuden arvioinnissa on käytetty verkkosisällön saavutettavuusohjeita (Web Content Accessibility Guidelines, WCAG).

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Alla kuvataan palvelun tunnetut saavutettavuusongelmat. Ongelmia korjataan kyselyn seuraavissa versioissa. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  
Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia:

  • Taulukoista koostuvat matriisikysymykset ovat rakenteeltaan monimutkaisia ja hankalia tulkita ruudunlukijalla. Rakenteessa yhdistellään sekä taulukkora-kennetta että ohjelmallisia nimilappuja, mikä aiheuttaa ruudunlukijalle ylimää-räistä hälinää. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
  • Valintapainikeryhmät on toteutettu siten, ettei valintapainikkeita voi valita nuoli-painikkeilla. Kaikki verkkoselaimet eivät myöskään kerro painikkeiden määriä. (WCAG 1.3.1)
  • Kyselyn otsikko on ”Webropolilla luotu kysely”, joka ei kuvaa kyselyn sisältöä. (WCAG 2.4.2)
  • Näppäinkohdistus ei näy Edellinen-, Seuraava- ja Lähetä-painikkeissa kaikilla internetselaimilla. (WCAG 2.4.7)
  • Useiden kysymysten asettelussa on käytetty taulukkorakennetta, jonka ruudun-lukija lukee tarpeettomasti. (WCAG 1.3.1)
  • Kaikki kysymysryhmien otsikot on merkitty automaattisesti H2-otsikkotasoisiksi, vaikka ryhmän otsikointi ei ole tarpeellista. Lisäksi automaattinen otsikointi hankaloittaa väliotsikoiden käyttöä. (WCAG 1.3.1)
  • Valintapainikkeista ja syötekentistä koostuvien vaihtoehtojen rakenne ja nimi-laput voivat olla epäselviä ruudunlukijakäyttäjälle. (WCAG 1.3.1, WCAG 4.1.2)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu 06/2020.
  • Seloste on laadittu 26.6.2020.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 26.6.2020.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi.
  • AEO-palautelomakkeen saavutettavuudesta vastaa Lupakeskus, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavu-tettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: saavutettavuus@avi.fi.