Saavutettavuusseloste – PTR-koulutuksen palautelomake

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee PTR-koulutuksen Webropol-palautelomaketta.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään PTR-koulutuksen palautelomaketta, voit asioida Tullin koulutuksen kanssa myös sähköpostilla osoitteella asiakaskoulutus@tulli.fi.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • Taulukoista koostuvat matriisikysymykset ovat rakenteeltaan monimutkaisia ja hankalia tulkita ruudunlukijalla. Rakenteessa yhdistellään sekä taulukkorakennetta että ohjelmallisia nimilappuja, mikä johtaa ylimääräiseen hälinään. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
  • Radiopainikeryhmät eivät ole saavutettavia. Ryhmät on toteutettu siten, ettei radiopainikkeita voi valita nuolipainikkeilla. Myös painikkeiden määrän ilmoittamisessa on ongelmia osalla internetselaimista. (WCAG 1.3.1)
  • Kyselyn otsikko sisältää HTML-koodia (Webropolilla luotu kysely: <br>PTR-koulutus 2020<div></div>), mikä hankaloittaa sen tulkintaa. (WCAG 2.4.2)
  • Kysymysryhmien otsikko ja sen alla oleva selitekenttä kuuluvat ohjelmallisesti samaan HTML-elementtiin, jolloin ruudunlukija lukee kysymysryhmän otsikkona sekä itse otsikon että kysymyksen selitteen. (WCAG 1.3.1)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu 25.9.2020
  • Seloste on laadittu 26.11.2020
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 26.11.2020

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi
  • PTR-koulutuksen palautelomakkeen saavutettavuudesta vastaa Tullin koulutus, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: saavutettavuus@avi.fi.