Invalidation of a declaration

An import declaration that has already been accepted can be invalidated. A simplified customs declaration can be invalidated after a decision on release, if no goods have been entered for release in the periodic customs declaration.

If a customs clearance decision has already been made regarding the customs declaration, you should request invalidation with a message or by contacting Customs via in the Customs Clearance Service. If you don’t use message exchange and you can’t lodge an invalidation request in the Customs Clearance Service, you can request invalidation with a form or with a free-form application by email or letter. Read more on How to write a claim for revision with an application

Invalidation of a customs declaration before a decision

You can request Customs to invalidate an accepted declaration if you have provided an incorrect customs procedure by mistake or if, due to particular circumstances, it is no longer justified to place the goods under the indicated procedure. You must enter the reason for the invalidation and the replacement declaration if you have submitted one. 

If you have submitted the customs declaration with a message to the new customs clearance system, you should request invalidation with an invalidation message. Customs will respond to the request with an invalidation notification or a rejection notification. If you have lodged the customs declaration in the Customs Clearance Service, you should request invalidation in the same service. Go to the “Summary and submission” section in the Customs Clearance Service and choose invalidation request as the reason for the contact. 

If Customs has notified you that the goods will be subject to control, the invalidation request cannot be accepted until after the goods control.

Olet antanut tuonnin tulli-ilmoituksen ja tulli-ilmoituksella on sellaisia virheitä, joita ei voida muuttaa ilmoituksessa. Tavaroista on annettava uusi tuonnin tulli-ilmoitus ja alkuperäinen tulli-ilmoitus on mitätöitävä. Esimerkiksi: olet antanut väärän ilmoittaja-tiedon tai tavaroita ei voida luovuttaa pyydettyyn tullimenettelyyn. Näitä tietoja ei voi muuttaa. 

  • Anna vakiomuotoinen tulli-ilmoitus (A), jossa ilmoitat lisätietokoodilla ”FIXXX - Muu lisätieto” ja sen kuvauksena alkuperäisen tulli-ilmoituksen MRN-viitenumeron sekä veronmääräytymispäivänä alkuperäisen tulli-ilmoituksen veropäivän. 
  • Kun olet saanut korvaavalle tulli-ilmoitukselle tullauspäätöksen, voit pyytää alkuperäisen tulli-ilmoituksen mitätöintiä. Mitätöintipyynnössä on ilmoitettava mitätöinnin syyksi esimerkiksi Tulliselvityspalvelussa tai sanomalla ”V-12 – Väärän ilmoittajan ilmoittaminen”. Lisäksi Tulliselvityspalvelussa ja sanomalla on ilmoitettava uuden korvaavan tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero, perusteluissa tarkemmat tiedot mitätöinnin syystä sekä lisättävä liitteet, joiden perusteella Tulli voi todeta mitätöinnin syyn.

Ennen tullauspäätöstä voit käyttää seuraavia mitätöinnin syykoodeja:

  • ”A-12 ‒ Tavarat asetettu toiseen tullimenettelyyn”. Ilmoita lisäksi korvaavan tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero.
  • ”D-12 – Tuplailmoitus”. Ilmoita lisäksi korvaavan tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero
  • ”E-12 ‒ Tavaroiden asettaminen tullimenettelyyn ei ole mahdollista erityisten olosuhteiden vuoksi”. Ilmoita perustelut.
  • ”U-12 ‒ Unionitavaran ilmoittaminen”. Ilmoita perustelut.
  • ”V-12 ‒ Väärän ilmoittajan ilmoittaminen”. Ilmoita lisäksi korvaavan tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero.
  • ”V-14 ‒ Virheellisten tietojen ilmoittaminen”. Ilmoita lisäksi korvaavan tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero.

Jaksolta annettavan tulli-ilmoituksen mitätöinti luovutuspäätöksen jälkeen

Mitätöintipyyntö pitää lähettää Tulliin 90 päivän kuluessa tulli-ilmoituksen hyväksymispäivämäärästä.

Yksinkertaistettu tuonnin tulli-ilmoitus voidaan mitätöidä tietyissä tapauksissa, vaikka tavaroista olisi saatu luovutuspäätös. Tulli harkitsee kuitenkin aina tapauskohtaisesti, voidaanko tulli-ilmoitus mitätöidä luovutuspäätöksen jälkeen. Tulli hyväksyy tai hylkää mitätöintipyynnön. 

Olet antanut tuonnin tulli-ilmoituksen ja tulli-ilmoituksella on sellaisia virheitä, joita ei voida muuttaa ilmoituksessa. Tavaroista on annettava uusi tuonnin tulli-ilmoitus ja alkuperäinen tulli-ilmoitus on mitätöitävä. Esimerkiksi: olet antanut väärän ilmoittaja-tiedon tai tavaroita ei voida luovuttaa pyydettyyn tullimenettelyyn. Näitä tietoja ei voi muuttaa. 

  • Anna vakiomuotoinen tulli-ilmoitus (A), jossa ilmoitat lisätietokoodilla ”FIXXX - Muu lisätieto” ja sen kuvauksena alkuperäisen tulli-ilmoituksen MRN-viitenumeron sekä veronmääräytymispäivänä alkuperäisen tulli-ilmoituksen veropäivän. 
  • Kun olet saanut korvaavalle tulli-ilmoitukselle tullauspäätöksen, voit pyytää alkuperäisen tulli-ilmoituksen mitätöintiä. Mitätöintipyynnössä on ilmoitettava mitätöinnin syyksi esimerkiksi Tulliselvityspalvelussa tai sanomalla ”V-12 – Väärän ilmoittajan ilmoittaminen”. Lisäksi Tulliselvityspalvelussa ja sanomalla on ilmoitettava uuden korvaavan tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero, perusteluissa tarkemmat tiedot mitätöinnin syystä sekä lisättävä liitteet, joiden perusteella Tulli voi todeta mitätöinnin syyn.

Ennen tullauspäätöstä voit käyttää seuraavia mitätöinnin syykoodeja:

  • ”A-12 ‒ Tavarat asetettu toiseen tullimenettelyyn”. Ilmoita lisäksi korvaavan tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero.
  • ”D-12 – Tuplailmoitus”. Ilmoita lisäksi korvaavan tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero
  • ”E-12 ‒ Tavaroiden asettaminen tullimenettelyyn ei ole mahdollista erityisten olosuhteiden vuoksi”. Ilmoita perustelut.
  • ”U-12 ‒ Unionitavaran ilmoittaminen”. Ilmoita perustelut.
  • ”V-12 ‒ Väärän ilmoittajan ilmoittaminen”. Ilmoita lisäksi korvaavan tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero.
  • ”V-14 ‒ Virheellisten tietojen ilmoittaminen”. Ilmoita lisäksi korvaavan tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero.

Tulli-ilmoituksen mitätöiminen tullauspäätöksen jälkeen

Mitätöintipyyntö pitää lähettää Tulliin 90 päivän kuluessa tulli-ilmoituksen hyväksymispäivämäärästä.

Jos olet tehnyt uuden ilmoituksen, mutta et ole vielä saanut mitätöintipäätöstä aiempaan virheelliseen ilmoitukseen, sinun pitää maksaa molempien tullauksien maahantuontiverot eräpäivään mennessä.

Tullauspäätöksen mitätöintiä pyydetään mitätöintipyyntösanomalla. Tulliselvityspalvelussa mitätöintiä pyydetään ”Yhteenveto ja lähettäminen” -näytöllä painikkeesta ”Mitätöintipyyntö” tai palvelun etusivun ”Ota yhteyttä Tulliin” -painikkeen avulla. Jos olet antanut korvaavan tulli-ilmoituksen, ilmoita korvaavan tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero.

Jos 90 päivän määräaika on ylittynyt, tietyissä tapauksissa voit pyytää mitätöintiä vapaamuotoisella yhteydenotolla. Lähetä sanoma ”FI439 – vapaamuotoinen yhteydenotto” tai Tulliselvityspalvelussa valitse ”Ota yhteyttä Tulliin” -painike ja syy ”Muu syy”.

Hae mitätöintiä ensisijaisesti sähköisesti. Voit tehdä mitätöintipyynnön myös lomakkeella. Lue lisätietoa oikaisuhakemuksen laatimisesta hakemuksella.

Ilmoita pyynnöllä aina syy mitätöinnille:

Tullauspäätöksen jälkeen voit käyttää seuraavia mitätöinnin syykoodeja:

Hae mitätöintiä ensisijaisesti sähköisesti. Voit tehdä mitätöintipyynnön myös lomakkeella. Lue lisätietoa oikaisuhakemuksen laatimisesta hakemuksella. 

  • Esimerkiksi: Jos olet antanut vahingossa samalle tavaralle kaksi tulli-ilmoitusta, voit pyytää toisen tulli-ilmoituksen mitätöintiä. Tällöin mitätöinnin syy on sanomalla ja Tulliselvityspalvelussa ”D-12 –Tuplailmoitus”. Ilmoita aina tuplana annetun tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero.
  • Esimerkiksi: Olet antanut virheellisiä tietoja tuonnin tulli-ilmoituksessa, ja tietoa ei voi muuttaa. Anna vakiomuotoinen tulli-ilmoitus (A), jossa ilmoitat lisätietokoodilla ”FISUR – Korvaava ilmoitus” ja sen kuvauksena alkuperäisen MRN-viitenumeron sekä veronmääräytymispäivänä alkuperäisen tulli-ilmoituksen veropäivän. Huomioi, että jos et ole saanut tavaroille luovutuspäätöstä, anna korvaavan ilmoituksen tieto poikkeuksellisesti lisätietokoodilla ”FIXXX – Muu lisätieto”. Kun olet saanut uudelle korvaavalle tulli-ilmoitukselle tullauspäätöksen, voit pyytää alkuperäisen tulli-ilmoituksen mitätöintiä. Tällöin mitätöinnin syy on sanomalla ja Tulliselvityspalvelussa ”V-14 –Virheellisten tietojen ilmoittaminen”. Ilmoita aina korvaavan uuden tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero.
    • Ilmoita aina tiliyhteystiedot, johon palautus maksetaan. Jos tilinumeroa ei ole, voidaan poikkeustapauksissa palautus ohjata vain pankkiin maksuosoituksena.
      • Sanomailmoittaja valitsee tällöin ”K – Maksuosoitus/Rahalähetys” sekä ilmoita tilinhaltijaksi henkilön nimi ja hänen osoitetietonsa Suomessa.
      • Tulliselvityspalvelussa valitaan tällöin ”Maksuosoitus/Rahalähetys”, sekä lisää tilinhaltijaksi henkilön nimi ja hänen osoitetietonsa Suomessa.
  • ”D-12 – Tuplailmoitus”. Ilmoita lisäksi korvaavan tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero.
  • ”U-12 ‒ Unionitavaran ilmoittaminen”. Ilmoita perustelut.
  • ”V-12 ‒ Väärän ilmoittajan ilmoittaminen”. Ilmoita lisäksi korvaavan tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero.
  • ”V-14 ‒ Virheellisten tietojen ilmoittaminen”. Ilmoita lisäksi korvaavan tulli-ilmoituksen MRN-viitenumero.

Jos olet antanut jakson aloittavan tulli-ilmoituksen, mutta jaksoon ei ole tullut yhtään kuormaa, sinun pitää pyytää tulli-ilmoituksen mitätöintiä. Lähetä lomake tuonti-ilmoituksen mitätöimisestä (974s) osoitteeseen tulliselvitystuki(at)tulli.fi.

Jos tulli-ilmoitus on annettu SAD-lomakkeella tullitoimipaikkaan, lähetä lomake tuonti-ilmoituksen mitätöimisestä (974s) tullitoimipaikkaan.

Voit pyytää tullauksen mitätöintiä lähettämällä hakemuksen tullien peruutuksesta tai palautuksesta (643s). Liitä mukaan molemmat tullauspäätökset sekä asiakirja.

Lue lisätietoa oikaisuhakemuksen laatimisesta hakemuksella.