Skip to content

This is our new, official website from 24 April 2024. The pages in English are still under construction. If you can’t find the information you need on these pages, use our old website in English.

Företagen ska inge importtulldeklarationerna elektroniskt

Utgivningsdatum 16.3.2021 10.00
Pressmeddelande

Importdeklarationerna förnyas stegvis och som ett led i detta ska företagen övergå till att inge dem elektroniskt till Tullen. Deklarationerna inges antingen via Tullens e-tjänst eller genom meddelandedeklarering.

Från och med 1.6.2021 kan standarddeklarationer för övergång till fri omsättning inte längre inges med SAD-blankett eller andra dokument i pappersform. Därefter tar Tullen inte längre emot dylika deklarationer vid tullkontoren. Om du för närvarande inger standarddeklarationer för övergång till fri omsättning med SAD-blankett, lönar det sig redan nu att planera klart om du i fortsättningen inger deklarationerna via Tullens e-tjänst eller ansöker om att bli meddelandedeklarant. Man kan också anlita ett ombud för ingivande av deklarationen.

Från och med 1.6.2021 kan man med SAD-blankett eller andra dokument i pappersform endast inge

  • förenklade och kompletterande tulldeklarationer
  • tulldeklarationer för aktiv förädling
  • tulldeklarationer för tillfällig införsel
  • deklarationer för slutanvändning.

Mera information: yritysneuvonta.lupa-asiakkaat(at)tulli.fi

Läs mer om Tullens elektroniska deklarationssätt:
Information om Tullens elektroniska tjänster
Meddelandedeklarering

Meddelanden om ny lagstiftning och förändrad tulldeklarering