Tervetuloa tutustumaan Tullin vuoteen 2022! Kerromme vuosijulkaisussamme monipuolisesta toiminnastamme lukuisia tarinoita sekä toimintavuoden tärkeimmät luvut. Julkaisemme sisällön päivässä maaliskuun lopusta pääsiäisen alkamiseen asti – mielenkiintoisia lukuhetkiä!
Pääjohtajan katsaus: Vuosi 2022 – Ei askel vaan harppaus eteenpäin
Vuosi 2022 oli pääjohtaja Hannu Mäkisen mukaan Tullille hyvä vuosi, vaikka yllättäviä haasteita nousikin kesken vuoden ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan muutti tuntuvasti toimintamme ympäristöä. Lue pääjohtajan katsaus
Tulli on valvonut Venäjä-pakotteita tehokkaasti – ulkomaankaupassa muutosten vuosi
EU:n Venäjälle ja Valko-Venäjälle määräämät pakotteet näkyivät Tullin arjessa vahvasti vuonna 2022. Pakotteiden valvonta työllisti henkilöstöä toimipaikoilla – mahdollisia poikkeamia seulottiin riskianalyysin avulla tulli-ilmoituksista ja tilastotietoa ulkomaankaupan muutoksista tuotettiin jatkuvasti. Uudet pakotepaketit pantiin toimeen välittömästi, ja pakotteiden rikkomiset johtivat esitutkintoihin.
Tullin henkilöstön mukautumiskykyä testattiin muuttuvassa maailmassa
Vuoteen 2022 lähdettiin toiveikkaina, kun koronan tuomat muutokset alkoivat väistyä. Työt Tullissa alkoivat samalla palata ennalleen, kun liikkuminen ja matkustaminen taas lisääntyivät. Kun helmikuussa Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaan, monen tullilaisen työt muuttuivat.
Lukuja Tullin vuodelta 2022
Vuonna 2022
- Tulli kantoi veroja ja maksuja yhteensä noin 429 miljoonaa euroa.
- Tavaraviennin kokonaisarvo oli 81,7 miljardia euroa.
- Tullilaboratorio teki yli 30 000 tutkimusta.
- Tullirikoksia paljastettiin 6 482 kappaletta.
- Tullissa työskenteli 2 039 henkeä.
Elämä koronan jälkeen – matkustajaliikenne lisääntyi
Koronapandemia vaikutti maailmanlaajuisesti eri organisaatioihin – myös Suomen tulliin. Vuonna 2022 koronarajoitukset viimein purettiin ja tältä osin elämä palautui ennalleen myös Tullissa, vai palautuiko? Koronavuodet olivat Tullissa poikkeuksellisia, kun pandemia vaikutti monella tavalla tullilaisten työn sisältöön ja työskentelytapoihin. Osa näistä vaikutuksista näkyy tullilaisten arjessa yhä pandemian jälkeenkin.
Kohti parempaa asiakaskokemusta – Tullin sähköiset palvelut ottavat askelia eteenpäin
Sähköisten palvelujen kehittäminen asiakaskokemuksen näkökulmasta on Tullissa tärkeää. Vuoden 2022 aikana nykytilaa havainnoitiin yhä enemmän digitalisaation ja asiakaskokemuksen näkökulmasta. Vuonna 2022 palvelujemme kehityksessä näkyi erityisesti käynnissä oleva EU:n monivuotinen tulli-ilmoittamisen uudistamisen ja sähköistymisen hanke, joka eteni vuoden aikana isoin harppauksin.
Yhteiskuntavastuun monet kasvot näkyväksi
Isojen ponnistusten vuosi alkoi Tullin ensimmäisen vastuullisuusraportin parissa ja päättyi uuden ympäristöjärjestelmän käyttöönottoon. Saimme myös uutta osaamista kehitystyöhön, kun marraskuussa Tullissa aivan uusiin saappaisiin hyppäsi vastuullisuusasiantuntija Paula Heikkinen.