Brexit tuli, mitä tapahtuu?
Britannian EU-erosopimusneuvottelut tekivät vuodesta 2019 mielenkiintoisen. Valtioneuvosto oli ohjeistanut seuraavasti: ”Kaikkien niiden, joita asia koskee, on valmistauduttava siihen, että Yhdistynyt kuningaskunta eroaa EU:sta 30. maaliskuuta 2019.”
Tullissa selvitettiin jo edellisenä vuonna, että sopimuksettoman eron hetkellä tarvitaan noin 60 tullilaista lisää käsittelemään Britannian kaupan tullausta.
Britannia erosi EU:sta 1.2.2020. Erosopimuksella määrätään vuoden 2020 loppuun asti kestävästä siirtymäkaudesta, jonka aikana EU:n ja Britannian suhde jatkuu EU:n nykysäännöillä, ikään kuin Britannia olisi vielä EU:n jäsen. Britannia pysyy muun muassa sisämarkkinoilla, tulliliitossa, ja tavaroiden vapaa liikkuvuus jatkuu.
Brexit-rekrytoinnit aloitettiin kesällä ja ne jatkuivat loppuvuoden 2019.
Valtiovarainministeriö ehdotti kesällä 2019 Tullille lisärahoitusta otsikolla: ”UK:n EU-eron (Brexit) vaikutukset tullivalvontaan”. Brexit-rekrytoinnit aloitettiin kesällä ja ne jatkuivat loppuvuoden 2019.
Brexit lisää Tullin työmääriä
Tullin työtä lisää muun muassa tuontitullausten kasvava määrä (arvio +25 %). Tulli-ilmoituksia käsitellään samassa työjonossa, mutta Tulli voi tarvittaessa priorisoida nopeampaan tuontitullauskäsittelyyn esimerkiksi lääkkeet. Lisääntyvä ilmoitusmäärä kasvattaa myös aloitettavien tullitarkastusten kokonaismäärää.
Brexitin lisäksi Tullille merkittäviä lisähaasteita aiheuttaa ALV-minimikantorajan poistuminen 1.1.2021, jolloin kaikki Britannian kauppa tulee kertarysäyksellä tulliselvitettäväksi.
Yrityksille miljardien lisäkulut
Neuvottelut tulevan suhteen käydään helmi-lokakuussa 2020. Britannian hallitus on poissulkenut mahdollisuuden yhteiseen tulliliittoon, joten neuvotellaan vapaakauppasopimuksesta. Tulli-ilmoitukset vaaditaan vapaakauppasopimuksesta huolimatta.
Britannian kollegat ovat laskeneet yrityksilleen koituvan brexitin hallinnollisia kustannuksia vuosittain 7,7 miljardia puntaa, minkä on arvioitu peilautuvan myös EU27-maiden yrityksille. Siten Britannian kaupan tullauksesta aiheutuu EU27- ja Britannian yrityksille lisäkuluja noin 15 miljardia puntaa vuodessa, jos kauppa jatkuu vuoden 2017 tasolla.
Lisää muutoksia tuo myös Irlanti-pöytäkirja, jossa Pohjois-Irlanti jää Iso-Britannian kanssa samaan tulliliittoon. Brexitin haasteet jatkuvat siis edelleen...
Lisää aiheesta
Tullin yritysasiakkaiden brexit-sivu
Tullin henkilöasiakkaiden brexit-sivu