Brexit tuli, mitä tapahtuu?

Britannian EU-erosopimusneuvottelut tekivät vuodesta 2019 mielenkiintoisen. Valtioneuvosto oli ohjeistanut seuraavasti: ”Kaikkien niiden, joita asia koskee, on valmistauduttava siihen, että Yhdistynyt kuningaskunta eroaa EU:sta 30. maaliskuuta 2019.”

Tullissa selvitettiin jo edellisenä vuonna, että sopimuksettoman eron hetkellä tarvitaan noin 60 tullilaista lisää käsittelemään Britannian kaupan tullausta.

Britannia erosi EU:sta 1.2.2020. Erosopimuksella määrätään vuoden 2020 loppuun asti kestävästä siirtymäkaudesta, jonka aikana EU:n ja Britannian suhde jatkuu EU:n nykysäännöillä, ikään kuin Britannia olisi vielä EU:n jäsen. Britannia pysyy muun muassa sisämarkkinoilla, tulliliitossa, ja tavaroiden vapaa liikkuvuus jatkuu.

Brexit-rekrytoinnit aloitettiin kesällä ja ne jatkuivat loppuvuoden 2019.

Valtiovarainministeriö ehdotti kesällä 2019 Tullille lisärahoitusta otsikolla: ”UK:n EU-eron (Brexit) vaikutukset tullivalvontaan”. Brexit-rekrytoinnit aloitettiin kesällä ja ne jatkuivat loppuvuoden 2019.

Brexit lisää Tullin työmääriä

Tullin työtä lisää muun muassa tuontitullausten kasvava määrä (arvio +25 %). Tulli-ilmoituksia käsitellään samassa työjonossa, mutta Tulli voi tarvittaessa priorisoida nopeampaan tuontitullauskäsittelyyn esimerkiksi lääkkeet. Lisääntyvä ilmoitusmäärä kasvattaa myös aloitettavien tullitarkastusten kokonaismäärää.

Brexitin lisäksi Tullille merkittäviä lisähaasteita aiheuttaa ALV-minimikantorajan poistuminen 1.1.2021, jolloin kaikki Britannian kauppa tulee kertarysäyksellä tulliselvitettäväksi.

Yrityksille miljardien lisäkulut

Neuvottelut tulevan suhteen käydään helmi-lokakuussa 2020. Britannian hallitus on poissulkenut mahdollisuuden yhteiseen tulliliittoon, joten neuvotellaan vapaakauppasopimuksesta. Tulli-ilmoitukset vaaditaan vapaakauppasopimuksesta huolimatta.

Britannian kollegat ovat laskeneet yrityksilleen koituvan brexitin hallinnollisia kustannuksia vuosittain 7,7 miljardia puntaa, minkä on arvioitu peilautuvan myös EU27-maiden yrityksille. Siten Britannian kaupan tullauksesta aiheutuu EU27- ja Britannian yrityksille lisäkuluja noin 15 miljardia puntaa vuodessa, jos kauppa jatkuu vuoden 2017 tasolla.

Lisää muutoksia tuo myös Irlanti-pöytäkirja, jossa Pohjois-Irlanti jää Iso-Britannian kanssa samaan tulliliittoon. Brexitin haasteet jatkuvat siis edelleen...

Lisää aiheesta

Irlanti-pöytäkirja

Tullin yritysasiakkaiden brexit-sivu

Tullin henkilöasiakkaiden brexit-sivu