Kunderna i regel nöjda med Tullaboratoriets verksamhet

Utgivningsdatum 10.10.2023 15.30
Pressmeddelande

Tullaboratoriet genomförde under sommaren 2023 en kundnöjdhetsenkät för dem som har varit kunder hos Tullaboratoriet under åren 2022 och 2023. Enkäten besvarades av totalt 138 kunder och svarsprocenten var 18. Nöjdheten med smidigheten i tullärenden låg i allmänhet på en rätt bra nivå hos de olika kundgrupperna.

Av dem som besvarade enkäten hade 83 % (115) varit kunder inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror och 7 % i ärenden gällande frukters och grönsakers sundhet och överensstämmelse med kraven. Av svararna var 7 % från andra enheter inom Tullen och två svarare var från ett annat ämbetsverk. Därtill hade 4 % av svararna kontaktat Tullaboratoriet i andra ärenden.

Andra enheter vid Tullen var den största kundgruppen hos Tullaboratoriet. Nästan 90 % av Tullaboratoriets prestationer gjordes för dessa enheter. Av samtliga prestationer går cirka 35 % till företagskunder inom övervakning av livsmedel och konsumtionsvaror och cirka 12 % till kunder inom sundhetskontroll och kontroll av överensstämmelse med kraven i fråga om frukt och grönsaker. Av Tullaboratoriets prestationer gjordes 5 % för andra myndigheter.

Kunderna rätt nöjda med undersökningar, kontroller och anvisningar

Av de som svarade på enkäten var 62 % nöjda eller mycket nöjda med undersökningarna av livsmedel och konsumtionsvaror samt med kontrollerna av överensstämmelse med kraven och sundhetskontroller i fråga om frukt och grönsaker. Svararna var i regel nöjda med Tullaboratoriets verksamhet i lager.

Svararna var också i regel nöjda med anvisningarna om hur handlingarna ska lämnas in. Av kunderna inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror ansåg 67 % att de fått tillräckligt med anvisningar för inlämning av handlingar. Av kunderna inom sundhetskontroll och kontroll av överensstämmelse med kraven i fråga om frukt och grönsaker ansåg 75 % detsamma.

Uppgifterna i undersökningsredogörelser tillräckliga, tydligare språk önskas

Svararna ansåg i regel att uppgifterna i undersökningsredogörelserna var tillräckliga och begripliga. Av kunderna inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror ansåg 85 % att undersökningsredogörelserna innehöll tillräckligt med information och att informationen var begriplig. Av representanterna för Tullens andra enheter tyckte 90 % detsamma. Representanterna för andra myndigheter ansåg sig ha fått tillräckligt med information i undersökningsredogörelsen.

Kunderna inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror upplevde att det som mest försvårade förståelsen var det fackspråk som används i undersökningsredogörelserna.

Svarstiden vid undersökningarna i en del fall för lång

Mest nöjda med svarstiden för undersökningsresultaten var andra myndigheter (100 %). Av kunderna inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror samt kunderna från andra enheter inom Tullen var cirka 50 % nöjda med undersökningstiden. Av kunderna inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror kunde 12 % inte ta ställning till undersökningstiden.

Som den största orsaken till missnöje nämndes ekonomiska faktorer, såsom utebliven försäljning och dyra lagerkostnader.

Undersökningsresultaten används för att utveckla verksamheten

Av kunderna inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror utnyttjar 54 % undersökningsresultaten i sin verksamhet. Resultaten utnyttjas mest inom egenkontrollen och i kvalitetsärenden (55 %), i samarbetet med varuleverantörer och vid produktutvecklingen (22 %) samt vid verifieringen av de egna resultaten (4 %).

Mera information önskas om kontrollfaser

Av kunderna inom undersökning av livsmedel och konsumtionsvaror upplevde 48 % att de fått tillräckligt med information om de olika kontrollfaserna medan 36 % ansåg att de behöver mera information. Svararna ville få mera information särskilt om tidtabeller och framskridande (36 %). Därtill efterlyses tydliga anvisningar och råd om de åtgärder som aktörerna ska vidta efter besluten (10 %).

Av kunderna inom sundhetskontroll och kontroll av överensstämmelse med kraven i fråga om frukt och grönsaker upplevde cirka 50 % att de fått tillräckligt med information om de olika kontrollfaserna.

Tullens mål för kundupplevelsen uppfylls

Tullens mål för kundupplevelsen är att ärenden kan uträttas smidigt och att de blir rätt på en gång samt att personen upplever att Tullen står på hens sida, lyssnar och vill hjälpa. Känslan som eftersträvas i detta sammanhang är förtroende. Enkäten visar att målet för kundupplevelsen verkställs 56–100-procentigt i de olika kundgrupperna.

Åtgärder som kommer vidtas

Som följd av enkätresultaten kommer Tullaboratoriet att ta som mål att förkorta undersökningsprocessen och förbättra informationsförmedlingen.

Kundmeddelande Tullaboratoriets meddelanden