
Tullens generaldirektör:
År 2022 – Inte ett steg, utan ett språng framåt
År 2022 var ett gott år för Tullen, även om överraskande utmaningar dök upp igen i mitten av året och Rysslands attack mot Ukraina förändrade avsevärt miljön för vår verksamhet. Läs generaldirektörens granskning
Tullen har övervakat sanktionerna mot Ryssland effektivt – ett år av förändringar i utrikeshandeln
EU:s sanktioner mot Ryssland och Belarus syntes kraftigt i Tullens vardag år 2022. Övervakningen av sanktionerna sysselsatte personalen vid tullkontoren – eventuella avvikelser sållades ur tulldeklarationer med hjälp av riskanalys, och statistik över förändringar i utrikeshandeln producerades kontinuerligt. De nya sanktionspaketen verkställdes omedelbart, och brott mot sanktionerna ledde till förundersökningar.
Tullpersonalens anpassningsförmåga testades i en föränderlig värld
Året 2022 inleddes med hopp när förändringarna som coronan fört med sig började ge vika. Arbetet vid Tullen började samtidigt återgå till det normala, då rörligheten och resandet ökade. När Ryssland startade sitt anfallskrig mot Ukraina, förändrades arbetet för många tullanställda.
Tullen i siffror år 2022
År 2022
- Tullen uppbar sammanlagt 393 miljoner euro i skatter och avgifter
- Varuexportens sammanlagda värde var 81,7 miljarder euro
- Tullaboratoriet gjorde över 30 000 undersökningar
- 6 482 tullbrott avslöjades
- 2 039 personer arbetade vid Tullen.
Livet efter corona – passagerartrafiken ökade
Coronapandemin påverkade organisationer runt om i världen – också finska tullen. År 2022 hävdes slutligen coronarestriktionerna och till den delen återgick livet till det normala också vid Tullen, eller gjorde det? Coronaåren var exceptionella vid Tullen när pandemin på många sätt påverkade innehållet i de tullanställdas arbete och deras arbetssätt. En del av dessa konsekvenser syns fortfarande i de tullanställdas vardag också efter pandemin.
Mot en bättre kundupplevelse – Tullens elektroniska tjänster går framåt
Utveckling av elektroniska tjänster ur kundupplevelsens synvinkel är viktigt inom Tullen. Under 2022 observerades nuläget allt mer ur digitaliseringens och kundupplevelsens synvinkel. År 2022 syntes i utvecklingen av våra tjänster särskilt det pågående fleråriga EU-projektet för förnyandet och digitaliseringen av tulldeklareringen som framskred med stora kliv under året.
Samhällsansvarets många ansikten synliggjorda
Året med stora utmaningar började med Tullens första hållbarhetsrapport och slutade med ibruktagandet av ett nytt miljöledningssystem. I november fick vi också ny kompetens till utvecklingsarbetet, när ansvarsexperten Paula Heikkinen klev in i helt nya stövlar vid Tullen.