Tullens år 2022


Tullens generaldirektör Hannu Mäkinen

Tullens generaldirektör:
År 2022 – Inte ett steg, utan ett språng framåt 

År 2022 var ett gott år för Tullen, även om överraskande utmaningar dök upp igen i mitten av året och Rysslands attack mot Ukraina förändrade avsevärt miljön för vår verksamhet. Läs generaldirektörens granskning

Tullinspektören följer flödet av fordon i hamnen.

Tullen har övervakat sanktionerna mot Ryssland effektivt – ett år av förändringar i utrikeshandeln

EU:s sanktioner mot Ryssland och Belarus syntes kraftigt i Tullens vardag år 2022. Övervakningen av sanktionerna sysselsatte personalen vid tullkontoren – eventuella avvikelser sållades ur tulldeklarationer med hjälp av riskanalys, och statistik över förändringar i utrikeshandeln producerades kontinuerligt. De nya sanktionspaketen verkställdes omedelbart, och brott mot sanktionerna ledde till förundersökningar.

Långtradare köar vid östgränsens gränsövergångsställe med Gränsbevakningens och Tullens fordon i filerna.

Tullpersonalens anpassningsförmåga testades i en föränderlig värld

Året 2022 inleddes med hopp när förändringarna som coronan fört med sig började ge vika. Arbetet vid Tullen började samtidigt återgå till det normala, då rörligheten och resandet ökade. När Ryssland startade sitt anfallskrig mot Ukraina, förändrades arbetet för många tullanställda.

Illustration

Tullen i siffror år 2022

År 2022

  • Tullen uppbar sammanlagt 393 miljoner euro i skatter och avgifter
  • Varuexportens sammanlagda värde var 81,7 miljarder euro
  • Tullaboratoriet gjorde över 30 000 undersökningar
  • 6 482 tullbrott avslöjades
  • 2 039 personer arbetade vid Tullen. 

Tullinspektören följer resenärerna med blicken. Tullinspektören har ansiktsmask och skyddshandskar.

Livet efter corona – passagerartrafiken ökade

Coronapandemin påverkade organisationer runt om i världen – också finska tullen. År 2022 hävdes slutligen coronarestriktionerna och till den delen återgick livet till det normala också vid Tullen, eller gjorde det? Coronaåren var exceptionella vid Tullen när pandemin på många sätt påverkade innehållet i de tullanställdas arbete och deras arbetssätt. En del av dessa konsekvenser syns fortfarande i de tullanställdas vardag också efter pandemin.

Tullens webbplats syns på två dataskärmar. Personen händer är på tangentbordet.

Mot en bättre kundupplevelse – Tullens elektroniska tjänster går framåt

Utveckling av elektroniska tjänster ur kundupplevelsens synvinkel är viktigt inom Tullen. Under 2022 observerades nuläget allt mer ur digitaliseringens och kundupplevelsens synvinkel. År 2022 syntes i utvecklingen av våra tjänster särskilt det pågående fleråriga EU-projektet för förnyandet och digitaliseringen av tulldeklareringen som framskred med stora kliv under året.

I förgrunden finns en person med texten Tulli på ryggen. I bakgrunden syns andra personer.

Samhällsansvarets många ansikten synliggjorda

Året med stora utmaningar började med Tullens första hållbarhetsrapport och slutade med ibruktagandet av ett nytt miljöledningssystem. I november fick vi också ny kompetens till utvecklingsarbetet, när ansvarsexperten Paula Heikkinen klev in i helt nya stövlar vid Tullen.