Vad gör vi?

Vi främjar en smidig varuhandel och säkerställer dess autenticitet, vi erbjuder kundorienterade tjänster och vi skyddar samhället, miljön och medborgarna. Vårt ämbetsverk resultatstyrs av finansministeriet, men vi arbetar i 11 ministeriers namn. Tullens arbetsfält är mycket brett.

Tjänsterna utvecklas i samarbete med kunderna

Lätthanterlighet, tillgänglighet och kundernas önskemål är huvudsaken när nya tjänster eller utveckling av gamla tjänster planeras.

Tillgängliga och jämlika webbtjänster

År 2020 utvecklades webbtjänsternas tillgänglighet aktivt hos Tullen. Målsättningen är att alla kunder ska ha jämlika möjligheter att använda Tullens webbtjänster – oberoende av handikapp och funktionsbegränsningar.

Effektivare kommunikation vid gränsövergångsställena via informationsskärmar

Sommaren 2020 togs Tullens elektroniska infoskärmar i bruk vid Finlands östgräns och på de internationella flygplatserna. Via skärmarna ges aktuell information om tullbestämmelser och begränsningar, dessutom delas andra myndigheters anvisningar via dem.

Flera stora förpackade flygfrakttransporter i hallen. Vi klarade brexit

Brexit, dvs. Storbritanniens utträde ur EU den 1 januari 2021, var en kraftansträngning för både företagen och Tullen. Tullen förberedde i synnerhet de företag för vilka varuhandel och tullformaliteter med ett land utanför EU inte var bekant.

Över 6 600 avslöjade tullbrott

Finland är en del av den internationella brottsmarknaden, som oavbrutet utvecklas och vars inriktningar återspeglas i bekämpningen av tullbrott. Antalet tullbrott har minskat under de senaste åren, men i synnerhet nätbrotten har börjat spela en större roll.

Tullen har upptäckt rikligt med brister i kosmetiska produkter

År 2020 gjorde Tullaboratoriet 27 000 laboratorieundersökningar för konsumenternas och miljöns säkerhet. I kosmetiska produkter upptäcktes många brister – klart över hälften av de undersökta kosmetiska produkterna uppfyllde inte säkerhetskraven.