Kampanjer och lyckade rekryteringar under ett exceptionellt år
Hos oss på Tullen jobbar cirka 1 900 personer i mångsidiga grunduppgifter samt krävande expert- och chefsuppgifter runt om i Finland. Vi rekryterar ständigt nya kompetenta människor, och karriärbanor finns för många olika slags fackmän.
Trots att 2020 var ett exceptionellt år, fortsatte rekryteringarna så gott som normalt året igenom. Vi kunde rekrytera planenligt, men på våren övergick vi från intervjuer ansikte mot ansikte till möten via nätet och vi införde nya arbetsredskap för att genomföra intervjuer.
Under året sökte vi genom över 250 rekryteringar närmare 350 proffs för många olika typer av uppgifter. Vi sökte särskilt experter inom it-branschen och kommunikation samt kompetent personal för Tullens grundläggande uppgifter, tullklarering och tullkontroll samt skatteuppbörd och brottsbekämpning. Totalt fick vi in över 13 000 ansökningar!
Synliga och effektiva rekryteringar genom kampanjer
Hösten 2020 testade vi för första gången digitala rekryteringskampanjer. Syftet med kampanjen i augusti var att berätta en historia om Tullen som en mångsidig arbetsgivare samt att särskilt nå ut till it- och kommunikationsexperter.
Den andra kampanjen inföll i november, då vi inledde förberedelserna för de ökade arbetsuppgifter som brexit den 1 januari 2021 och avlägsnandet av mervärdesskattens nedre gräns den 1 juli 2021 skulle medföra. Vi sökte folk med mångkunnig kompetens särskilt för uppgifter som kundrådgivare och tullhandläggare, men även it-experter för utvecklingsuppgifter. Tullen håller på att inleda ett omfattande utvecklingsprogram för digital arbetsmiljö, för vilket vi bland annat sökte en projektchef. Det fanns således många viktiga uppgifter att fylla. Tack vare kampanjerna fick vi goda sökande och fann också de rätta personerna för uppgifterna.
Arbetslivserfarenhet för studerande inom olika branscher

Vi erbjöd över tjugo studerande inom olika branscher en praktikplats. De fick värdefull arbetserfarenhet när de fördjupade sig i Tullens intressanta och mångsidiga uppgifter. Vi fick positiv respons på arbetet hos Tullen. De studerande berömde det positiva, utvecklingsvänliga arbetsklimatet och det att de tilldelades ansvarsfulla uppgifter:
”Arbetsförhållandena hos Tullen är bra och det finns många varierande arbetsuppgifter. Tullens personal är trevlig, och de olika avdelningarna och deras uppgifter är intressanta.”
”Det bästa hos Tullen är att rutinerna hela tiden utvecklas, och arbetsklimatet som rådde åtminstone i mitt team.”
”De bästa sidorna med mina arbetsuppgifter var att jag fick delta konkret i arbetet och märkte att jag hela tiden lärde mig nytt. Jag är glad över att jag fick delta i olika skeden av arbetet.”
Det har varit glädjande att märka att Tullen av många upplevs som en intressant arbetsgivare, och att man trivs hos oss. Vi satsar också på utvecklingen av våra medarbetare både i arbetsuppgifterna och genom utbildning.
Text: Susanna Teppola, rekryteringsexpert
Foton: Tullen