Blogit

Matkani Tulliin

Julkaisupäivä 2.2.2022 16.46 Blogit

Moi! Olen Tomi, 38-vuotias pääkaupunkiseudulta lähtöisin oleva mies, joka on sittemmin kotiutunut Lappeenrantaan. Aloitin oppisopimuskoulutuksessa Nuijamaalla syyskuussa 2021, jolloin alkoi Tullissa uudistetun oppisopimusmallin ensimmäinen ryhmä. Kerron täällä blogissa oppiskokemuksistani ja mitä koulutus pitää sisällään. Aloitusta edelsi kuitenkin monivaiheinen hakuprosessi, josta kerron tarkemmin tässä ensimmäisessä tekstissä.

Aluksi vähä taustaa itsestäni. Olen 38-vuotias pääkaupunkiseudulta lähtöisin oleva mies. Työelämässä olen ehtinyt olla noin 16 vuotta. Pohjakoulutuksena minulta löytyy puualan perustutkinto, jonka lisäksi hieman artesaanin opintoja ammattikoulussa sekä kemiantekniikan opintoja ammattikorkeakoulusta. Työkokemusta löytyy useista eri työpaikoista, mm. logistiikan alalta 8 vuoden ajalta. Tullia edeltävä työpaikkani oli rakennuskonevuokraamolla, jossa kerkesin tekemään vuokraamon työtehtäviä, ajojärjestelyä ja tuotekoordinaattorin töitä.

Tulli oli minulle ennestään tuttu asiakkaan näkökulmasta, minkä lisäksi olin aikanaan hetken töissä Helsinki-Vantaan lentoasemalla lajittelemassa ulkomaan postilähetyksiä. Kiinnostus työskennellä Tullissa lähti oikeastaan siitä, kun itsellä oli tarkoitus löytää työtä Lappeenrannan suunnalta ja ystäväni vinkkasi Nuijamaan hausta. Laitoin hakemuksen tuolloin sisään asiaa sen kummemmin ajattelematta. Hakeminen oli siinä mielessä helppoa, että se tapahtui sähköisen järjestelmän kautta (valtiolle.fi) ja käytännössä prosessi oli työnhakua vastaava. 

Hakemuksen jälkeen prosessi eteni ensimmäiseen haastatteluun, joka pidettiin etänä. Kiinnostukseni Tullia kohtaan syveni haastattelun myötä. Seuraavaksi pidettiin vielä toinen etähaastattelu, ja päätöksistä luvattiin ilmoittaa lähiaikoina. Sain itse tiedon suoraan tullipäälliköltä, joka soitti kertoakseen, että pääsin haastattelusta jatkoon. Viimeisimpänä hakuvaiheen toimenpiteenä oli käynti Nuijamaalla tapaamassa tullipäällikköä sekä tuomassa omat koulutodistukset tarkastusta varten. 
Hain siis tullitarkastajan tehtävään, jonka työnkuvaa oli hakuilmoituksessa avattu. Tehtävään oli määritelty tietyt kelpoisuusehdot, joista yksi oli ns. virkamiesruotsi, joka on kielilain vuoksi monissa valtion tehtäviin pääsyssä edellytyksenä. En ollut perehtynyt tähän kriteeriin kovin tarkasti, vaikka siitä olikin selkeästi sanottu Tullin nettisivuilla, työpaikkailmoituksessa ja haastattelussa. Omalla kohdalla kuitenkin onni onnettomuudessa ja olen kyseisen virkamiesruotsin ammattikorkeakoulussa suorittanut. Ongelmana oli vain osasuoritustodistuksesta puuttuvat erilliset arvostelut kirjalliselle ja suulliselle osiolle, jotka kuitenkin olin suorittanut kurssin yhteydessä. Tämä kuitenkin korjaantui pyytämällä koululta ne osasuoritustodistukseen mukaan, jolloin pystyin osoittamaan täyttäväni kielitaitovaatimuksen. 

Olin tyytyväinen ja positiivisesti yllättynyt, kun sain kuulla valinnastani. Valinta Tullille mahdollisti itsellä kahden tärkeän elämän osa-alueen yhdistämisen, eli työn ja oman yksityiselämän Lappeenrannassa. Oli mahtavaa päästä uuden työn, haasteiden ja uusien maisemien pariin! Mutta enne kuin pääsin aloittamaan oppisopimuskoulutuksessa, prosessiin kuului vielä työhöntulotarkastus, huumausainetestit ja turvallisuusselvitys sekä muutamien lomakkeiden täyttäminen aloitusta varten. Prosessi oli kokonaisuudessaan ajallisesti melko pitkä, mutta maltti on valttia ja odottavan aika palkittiin tällä kertaa!

Muille hakijoille suosittelen, että olkaa rohkeasti omia itsejänne ja miettikää omat vahvuutenne tehtävään liittyen. On hyvä ottaa tarpeeksi selvää tehtävistä, joihin on hakemassa, eli onko työ sellaista, jota haluaa tehdä. Omasta kokemuksesta viisastuneena suosittelen kertaamaan valtion kielitaitovaatimukset ja tehtävän muut vaatimukset jo hakuvaiheessa, niin voi välttyä yllätyksiltä prosessin edetessä!

-Tomi Hyytiä
 

Blogi Matkalla tullialan ammattilaiseksi

                            

Kysyttävää?

Mediapalvelu
vs99Tglox1jZvyyhg NuiYv7CJT6 ngavgfrvi
Tullin uutishuoneeseen