Hyppää sisältöön

Usein kysyttyä – henkilöasiakkaat

Olemme keränneet tälle sivulle usein esitettyjä kysymyksiä. Voit selata kysymyksiä tai kirjoittaa alla olevaan kenttään kysymyksesi aiheen, esim. nikotiini.


Netistä tilaaminen

Kuljetusyrityksen lähettämässä saapumisilmoituksessa ja Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa lähetysmaana saattaa olla EU-maa, vaikka lähetys on alun perin lähetetty EU:n ulkopuolelta. Näin voi käydä, jos tavara on esimerkiksi välivarastoitu tullaamattomana EU:n alueella. Vaihda tuontitullauspalvelussa lähetysmaaksi todellinen lähetysmaa, jotta voit tullata lähetyksen. Tämä ei koske esimerkiksi Kanariansaarilta lähetettyjä tai Ahvenanmaalle toimitettavia tavaroita.

Kysy tarvittaessa myyjältä, mistä EU:n ulkopuolisesta maasta lähetys on. Lisätietoja tullauksen tarpeesta tavaran maahantuonnin yhteydessä saat etukäteen tavaran myyjältä tai esimerkiksi käyttämäsi verkkokaupan toimitusehdoista.

Virheellinen tullauspyyntö EU-maasta saapuneesta paketista

Tarkista, että 

  • tavaran alkuperämaa on EU-maa tai 
  • se on lähetetty toisesta EU-maasta, jossa se on jo tullattu.

Jos sait virheellisesti Postilta tullauspyynnön tällaisesta tavarasta, pyydä paketillesi vapautusta Postin verkkosivulla. Liitä mukaan tosite (kuten lasku, tilausvahvistus tai kuitti), josta ilmenee, että tavaran lähetysmaa on EU-maa. Jos tavaran lähetysmaa ei ilmene tositteesta, pyydä myyjältä T2L-asiakirja tai muu lisäselvitys, josta lähetysmaa pystytään todentamaan.


Arvonlisäveron maksamiseen Suomessa vaikuttaa muun muassa se, onko verkkokaupalla IOSS-tunniste vai ei.

  • Jos myyjällä on IOSS-tunniste, maksat Suomen arvonlisäveron tavarasi ostohetkellä. Posti tai muu kuljetusyritys tullaa lähetyksen yleensä puolestasi, eikä arvonlisäveroa tarvitse maksaa enää tullauksen yhteydessä. (Tämä ei kuitenkaan päde valmisteveron alaisiin tuotteisiin kuten alkoholituotteisiin. Näistä tuotteista maahantuontiverot maksetaan aina vasta tullauksen yhteydessä.)
  • Jos myyjällä ei ole IOSS-tunnistetta, joudut yleensä maksamaan arvonlisäveron Suomeen maahantuonnin yhteydessä. Sinun täytyy maksaa arvonlisävero Suomeen silti, vaikka olet jo maksanut myyjämaan arvonlisäveron myyjälle.
  • Joillain verkkokaupoilla Suomeen maksettava arvonlisävero sisältyy tavaran hintaan silti, vaikka niillä ei ole IOSS-tunnistetta. Verkkokaupan laskussa voi esimerkiksi lukea ”DDP” (Delivered Duty Paid) tai ”toimitettuna tullattuna”. Varmista myyjältä, onko tilauksesi toimittanut sellainen kuljetusyritys, joka hoitaa tullauksen puolestasi Suomessa ja maksaa arvonlisäveron Suomeen.

Lue lisää IOSS-tunnisteesta.


Jos et halua vastaanottaa Postin kuljettamaa lähetystä, älä tullaa sitä. Jos postilähetystä ei tullaa eli tulliselvitä 20 päivän määräajassa, lähetys palautuu takaisin lähettäjälle. Jos kyseessä on tilattu tavara, ilmoita kaupan peruutuksesta myyjälle.


Ulkomaiset lähetysseurannat antavat usein tiedon ”Lähetys on Tullissa” tai ”Held by Customs”. Lähetykset eivät kuitenkaan ole Tullissa, vaan Postin tai muun kuljetusyrityksen varastossa. Jos lähetys pitää tullata, saat ilmoituksen tullattavasta lähetyksestä Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä Suomessa.

Posti tai kuljetusyritys

  • tietää missä pakettisi on
  • lähettää saapumisilmoitukset
  • varastoi tullattavat paketit
  • kuljettaa paketit tullauksen jälkeen
  • palauttaa paketit.

Tulli ei vastaanota tai säilytä paketteja tai muita lähetyksiä. Jos saat esimerkiksi myyjältä tai kuljetusyritykseltä ilmoituksen, että lähetyksen tila on ”Lähetys on Tullissa” tai ”Held by Customs”, se tarkoittaa yleensä sitä, että lähetys pitää tullata ennen kuin saat sen.

Helpoimmin tullaat itse netissä. Voit myös ostaa tulliselvityksen palveluna Postilta tai kuljetusyritykseltä.

Tullattava lähetys on aina kuljettavan yrityksen hallussa. Jos  Kysy lisätietoja Postilta tai kuljetusyritykseltä.


Henkilöasiakkaan tuontitullaus

Jos et tiedä, mitä postilähetys sisältää, kysy sitä lähettäjältä. Tarkista myös verkkokauppasi tilaushistoria. Usein sieltä näkee jokaisen lähetyksen hintatiedot ja lähetystunnuksen.

Jos kyseessä on lahja, pyydä lahjan lähettäjältä selvitys lahjan sisällöstä ja arvosta.

Tulli ei voi selvittää lähetysten sisältöjä. Tulli ei varastoi eikä kuljeta lähetyksiä, vaan paketit ovat kuljetusyritysten varastoissa.

Postin kuljettamat paketit

Lähetys saattaa saada uuden lähetystunnuksen kuljetuksen aikana. Voit tarkistaa postipaketin mahdollisen lähettäjän viitteen Postin lähetysseurannasta näin:

Hae lähetyksen tiedot Postista saamallasi lähetystunnuksella. Jos lähetystunnuksen jälkeen kentässä on pieni alaspäin osoittava nuoli (alasvetovalikko), valitse se. Alle avautuu teksti ”Lähettäjän viite”, joka voi olla alkuperäinen lähettäjältä saamasi lähettäjän viite tai esimerkiksi tilausnumero. Sen avulla voit mahdollisesti selvittää, mikä lähetys odottaa tullaustasi.

Lähetyksen reittiä ja mahdollisesti muuttuneita tunnuksia voit yrittää tarkastella myös eri lähetysseurantasivuilla, kuten Parcelsappin verkkosivulla (englanniksi).


Voit pyytää toista henkilöä tullaamaan puolestasi

Voit valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan pakettisi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa ja maksamaan maahantuontiverot puolestasi. Valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen. Toinen henkilö tunnistautuu palveluun ja ilmoittaa pakettisi ja sinun tiedot puolestasi. Palvelu ohjaa tietojen täytössä.

Posti toimittaa pakettisi lähetyksellä ilmoitettuun osoitteeseen tai noutopisteeseen. Tullauksen tekijä vastaa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Sinä vastaat sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta (suora edustajuus).

Voit tullata lomakkeella

Voit myös lähettää ilmoituksen tiedot lomakkeella sähköpostitse tai postitse Tulliin alla olevan ohjeen mukaan.

  • Täytä ja allekirjoita tullauslomake
  • Lähetä tullauslomake ensisijaisesti skannattuna lomakkeessa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen. Liitä mukaan vähintään saapumisilmoitus ja asiakirja, josta selviää lähetyksen arvo ja sisältö (esimerkiksi tilausvahvistus). Käytä ilmoituksen lähettämiseksi turvasähköpostia: Ohjeet turvasähköpostin käyttöön. Sähköpostin käyttö on suositeltavaa ilmoituksen käsittelyn nopeuttamiseksi, koska Posti palauttaa tulliselvittämättömät lähetykset lähettäjälle 20 vuorokauden kuluttua maahan saapumisesta.

    • Voit vaihtoehtoisesti lähettää asiakirjat osoitteeseen Lentotulli/Lomaketullaus, PL 512, 00101 Helsinki.

    • Ennen asiakirjojen lähettämistä tarkista huolellisesti, että lomakkeen kaikki pakolliset kohdat on täytetty ja tarvittavat liiteasiakirjat ovat myös mukana. Jos tarvittavia tietoja ei ole ilmoitettu, tullausta ei voida käsitellä.

    • Jos et itse pysty lähettämään asiakirjoja sähköisesti, voit pyytää tullivirkailijaa lähettämään ne puolestasi asiakaspalvelua tarjoavassa toimipaikassa.

    • Tulli käsittelee ilmoituksia virka-aikana. Saat vastauksen yleensä viimeistään seuraavana arkipäivänä. Huom! Vastaus voi olla myös lisäselvityspyyntö, joten toimithan sen mukaisesti.

Maksa tullilasku ennen kuin paketin säilytysaika päättyy

Tullilasku pitää olla maksettu, ja maksun pitää olla välittynyt Tullille ennen kuin Postin tai muun kuljetusyrityksen ilmoittama paketin säilytysaika päättyy.

Huomioi, että tullilaskun eräpäivä voi olla säilytysajan päättymisen jälkeen. Muuta tällöin tarvittaessa eräpäivää ennen kuin maksat laskun, jotta tullaus on valmis kuljetusyrityksen ilmoittamassa määräajassa ja kuljetusyritys ei palauta lähetystäsi. Huomioi, että maksutavasta riippuen maksun kirjautuminen Tullin tilille voi viedä 2–3 pankkipäivää.

Ota yhteyttä kuljetusyritykseen, jos haluat, että se pidentää lähetyksen säilytysaikaa. Tulli ei voi pidentää lähetysten säilytysaikoja.

Finnish Authenticator -sovelluksella ei voi tunnistautua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun tai Tulliselvityspalveluun

Huomioi, että jos olet ulkomaalainen yksityishenkilö, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta ja joka ei voi tunnistautua suomalaisilla tunnistusvälineillä, et toistaiseksi voi käyttää Finnish Authenticator -palvelua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun tai Tulliselvityspalveluun tunnistautumisessa.


Myyjä, jolla on IOSS-tunniste, veloittaa Suomen arvonlisäveron heti tavaran ostohetkellä. Arvonlisävero sisältyy tavaran hintaan, eikä sinun ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa enää erikseen tullauksen yhteydessä. Posti tullaa yleensä lähetyksen puolestasi, eikä sinun tarvitse tehdä mitään. Muiden kuljetusyritysten lähetykset sinun pitää tullata itse, ellet ole sopinut, että kuljetusyritys tullaa lähetyksen puolestasi.

IOSS-myyjät ovat rekisteröityneet EU:n alueelle arvonlisäverovelvollisiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että arvonlisävero sisältyy tavaran ostohintaan ja myyjä tilittää arvonlisäveron EU:lle. Tämä on ollut mahdollista 1.7.2021 alkaen.

Mistä saan IOSS-tunnisteen?

IOSS-tunniste on eri asia kuin myyjän VAT-tunnus. IOSS tunniste on muotoa IM1234567890. Saat IOSS-tunnisteen tilausvahvistuksesta tai laskusta. Pyydä se tarvittaessa myyjältä.

Milloin tarvitsen IOSS-tunnisteen?

Yleensä et tarvitse IOSS-tunnistetta.

Tarvitset IOSS-tunnisteen vain, jos olet maksanut alv:n tavaran ostohetkellä, ja Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelun ”Lähetyksen tiedot” -sivun ylälaidassa ei ole tekstiä ”Arvonlisävero on veloitettu ostovaiheessa, mutta sinun pitää kuitenkin tullata lähetys.” Ilmoita tällöin IOSS-tunniste palvelussa.

Miten ilmoitan IOSS-tunnisteen?

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa kysytään ”Ostitko tavaran IOSS-myyjältä eli maksoitko Suomen arvonlisäveron (alv) jo ostovaiheessa?”

Valitse palvelussa ”Kyllä” ainoastaan, jos olet ostanut tavaran IOSS-myyjältä ja maksoit arvonlisäveron ostoshetkellä. Varmista myös Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä, että sinun pitää itse tullata paketti eikä Posti tai muu kuljetusyritys tullaa pakettiasi puolestasi.

Palvelu pyytää sinulta IOSS-tunnistetta. Saat IOSS-tunnisteen tilausvahvistuksesta tai laskusta. Pyydä se tarvittaessa myyjältä.

Lue lisää IOSS-tunniste -sivulta.


Jos myyjä lähettää sinulle uuden tavaran tai tavaraan kuuluvan uuden osan ilmaiseksi, tullaa se. Jos tullaat tavaran Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita tavaran tai osan arvoksi sen normaali hinta. Tämän jälkeen voit hakea alkuperäisen tullauspäätöksen korjausta eli oikaisua.


Kyllä voit. Voit pyytää toista henkilöä tullaamaan paketin puolestasi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Hän voi olla esimerkiksi perheenjäsen, ystävä, työ- tai opiskelukaveri. Henkilön, joka tullaa puolestasi, täytyy pystyä tunnistautumaan sähköiseen palveluun omilla tiedoillaan.

Jotta toinen henkilö voi tullata paketin puolestasi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, hänellä täytyy olla

  • valtuus eli lupa tullata paketti puolestasi (suullinen, kirjallinen tai Suomi.fi-valtuus)
  • suomalaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti (tunnistautuminen vaatii jonkin näistä)
  • paketin saapumisilmoitus ja siinä annetut tiedot
  • tieto paketin sisällöstä ja sisällön arvosta
  • sinun nimi- ja osoitetietosi
  • henkilötunnuksesi, jos kansallisuutesi on Suomi tai syntymäaikasi, jos kansallisuutesi on jokin muu.

Tulli voi lisäksi erikseen pyytää kirjallisen tiedon paketin sisällöstä sekä arvosta (esim. kuitti tai tilausvahvistus). Välitä nämä tiedot henkilölle, joka tekee tullauksen puolestasi.

Huom.! Paketin tullaaja ei voi tunnistautua tuontitullauspalveluun ulkomaalaisen kansalaisen tunnistuspalvelu Finnish Authenticator -sovelluksella.

Miten valtuutan toisen henkilön tullaamaan paketin puolestani?

Sinulla on kolme vaihtoehtoa valtuuttaa eli antaa lupa toiselle henkilölle tullata puolestasi: suullisesti, vapaamuotoisella dokumentilla tai Suomi.fi-palvelussa. Lue, miten valtuutat toisen henkilön suomi.fi-palvelussa.

Kuka on vastuussa, jos toinen henkilö tullaa paketin puolestani?

Vastaat itse tullimaksujen ja verojen maksamisesta sekä jälkikäteen mahdollisten virheiden vuoksi maksettavista maksuista. Jos toinen henkilö tekee tullauksen puolestasi, hän on vastuussa, jos hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää, että hänen tulli-ilmoituksessa antamansa tiedot ovat virheellisiä. Tätä kutsutaan suoraksi edustamiseksi.

Vaikka lähetyksen tullaa joku toinen, Posti toimittaa postilähetyksen lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle tai noutopisteeseen. Muu kuljetusyritys luovuttaa tai toimittaa lähetyksen vastaanottajalle sovitulla tavalla. Tulli ei voi muuttaa paketin toimitusosoitetta. Jos haluat muuttaa paketin toimitusosoitetta, ota yhteyttä kuljetusyritykseen.


Lahjalähetykset

EU:n ulkopuolelta lähetetty lahja voi olla veroton vain, jos saat sen ilmaiseksi toiselta yksityishenkilöltä. Yrityksen lähettämä tavara on tullattava ja siitä on maksettava maahantuontiverot, vaikka et ole ostanut tavaraa. Tämä koskee myös esimerkiksi lehtitilausten tilaajalahjoja tai näytelehtiä.

Kun tullaat yrityksen lähettämän tavaran Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita tavaran arvoksi hinta, joka vastaavalla tavaralla olisi esimerkiksi verkkokaupassa. Voit myös pyytää selvitystä arvosta tavaran lähettäjältä.


Jos et pysty itse tullaamaan lahjaa Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, voit pyytää toista henkilöä tullaamaan sen puolestasi. Hän voi olla esimerkiksi perheenjäsen, ystävä, työ- tai opiskelukaveri. Henkilön täytyy pystyä tunnistautumaan sähköiseen palveluun omilla tiedoillaan.

Jotta toinen henkilö voi tullata lahjan lahjansaajan puolesta Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, hänellä täytyy olla

  • suomalaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti (tunnistautuminen vaatii jonkin näistä)
  • paketin saapumisilmoitus ja siinä annetut tiedot
  • tieto lahjan sisällöstä ja lahjan arvosta
  • lahjansaajan nimi- ja osoitetiedot
  • lahjansaajan henkilötunnus tai syntymäpäivä.

Jos lahjansaajalla ei ole suomalaista henkilötunnusta, ilmoita lahjansaajan syntymäaika.

Tulli voi lisäksi erikseen pyytää kirjallisen tiedon lahjan sisällöstä sekä arvosta. Välitä tämä kirjallinen tieto henkilölle, joka tekee tullauksen puolestasi.

Huom.! Lahjapaketin tullaaja ei voi tunnistautua tuontitullauspalveluun Finnish Authenticator -sovelluksella.

Kuka on vastuussa?

Vastaat itse tullimaksujen ja verojen maksamisesta sekä jälkikäteen mahdollisten virheiden vuoksi maksettavista maksuista. Jos toinen henkilö tekee tullauksen puolestasi, hän on vastuussa, jos hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää, että hänen tulli-ilmoituksessa antamansa tiedot ovat virheellisiä. Tätä kutsutaan suoraksi edustamiseksi.

Vaikka lähetyksen tullaa joku toinen, voit saada lähetyksen suoraan itsellesi. Posti toimittaa postilähetyksen lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle tai noutopisteeseen. Muu kuljetusyritys luovuttaa tai toimittaa lähetyksen vastaanottajalle sovitulla tavalla.
 


Jos et tiedä, mitä lahjoja lähetys sisältää ja mikä niiden arvo on, selvitä ne lahjan lähettäjältä. Ilman näitä tietoja et voi tullata lähetystä.

Kysy lähettäjältä tarvittaessa lahjan sisältö ja arvo, esim. ”kirja 20 USD”. Jos lahja on itse tehty, kysy lähettäjältä arvio sen arvosta, esim. ”käsinneulotut sukat 10 USD”.  Arvo voi olla hinta, jolla lahja myytäisiin lähetysmaassa.


Tullaa lähetys Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse, että haluan tullata yksityishenkilön lähettämän lahjan.

Tullausta varten tarvitset tiedon lahjan sisällöstä ja sen arvosta sekä saapumisilmoituksen.

Maahantuontiveroja sinun ei tarvitse kuitenkaan maksaa, jos kyseessä on tulliton ja veroton lahja.

Lue lisää lahjan tullauksesta.


Postin nettisivulta löydät ohjeita pakettien lähettämisestä ulkomaille. Postin sivuilla on myös tietoa vaarallisista ja kielletyistä aineista ja maakohtaisista kielloista ja rajoituksista.

Monet vientirajoitukset koskevat myös lahjalähetyksiä. Tällaisia tavaroita ovat esimerkiksi uhanalaisista kasveista ja eläimistä saatavat tavarat.

Muista myös, että on lähettäjän vastuulla selvittää sekä vientirajoitukset että kohdemaan tuontirajoitukset. Lisätietoa rajoituksista saat esimerkiksi kohdemaan suurlähetystöstä tai viranomaisilta. Suomen tulli ei anna tietoa muiden maiden tuontirajoituksista.


EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta yksityishenkilöiltä yksityishenkilöille satunnaisesti lähetetyt enintään 45 euron arvoiset lahjat, jotka on tarkoitettu vastaanottajan tai hänen perheenjäsenensä henkilökohtaiseen käyttöön, ovat yleensä tullittomia ja verottomia, jos niiden luonne tai määrä ei viittaa kaupalliseen tarkoitukseen. Poikkeuksen verottomuuteen/tullittomuuteen muodostavat lahjalähetykset, jotka sisältävät alkoholi- tai tupakkatuotteita, hajuvesiä, eau de toilette -valmisteita, kahvia tai teetä.

Jos EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta lähetetty lahja sisältää savukkeita, pikkusikareita, sikareita, piippu- ja savuketupakkaa, alkoholia tai alkoholijuomia, kannetaan lahjasta aina arvonlisä- ja valmistevero. Yksityiskohtaista lisätietoa: Lahjalähetysten saajalle


Rajoitukset

Et voi. Nikotiinineste, jossa nikotiinia on enintään 20 milligrammaa millilitrassa ja jolla ei ole lääkelain (395/1987) 3 §:n 1 momentin mukaista käyttötarkoitusta, kuuluu tupakkalain piiriin. Yksityishenkilö ei saa hankkia tai vastaanottaa elinkeinonharjoittajalta etäviestimen välityksellä hankittuja tupakkatuotteita, sähkösavukkeita tai nikotiininesteitä postitse, tavarankuljetuksena tai muulla vastaavalla tavalla Suomen ulkopuolelta.

Yksityishenkilö ei saa tuoda maahan, hankkia ja vastaanottaa postitse tai muulla vastaavalla tavalla Suomen ulkopuolelta sähkösavukkeen avulla höyrystettäväksi tarkoitettua nikotiinia sisältävää nestettä, jonka nikotiinipitoisuus on yli 20 milligrammaa millilitrassa tai jolla on lääkelain 3 §:n 1 momentin mukainen käyttötarkoitus.


Et voi tilata lääkkeitä Eta-alueen ulkopuolelta. Eta-alueelta saat ilman reseptiä tilata lääkkeitä 3 kuukauden käyttöä vastaavan määrän.

Lue lisää: Lääkkeet


Et. Yksityishenkilö ei saa hankkia tai vastaanottaa elinkeinonharjoittajalta etäviestimellä tilattuja tupakkatuotteita, sähkösavukkeita tai nikotiininesteitä postitse, tavarankuljetuksena tai muulla vastaavalla tavalla Suomen ulkopuolelta.

Lue lisää: Tupakkatuotteiden nettitilaaminen


Muuttajat

Voit tuoda muuttotavaroita tullitta ja arvonlisäverotta 12 kuukauden kuluessa Suomeen muutostasi.

Lue lisää: Muutan Suomeen EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta


Matkailijat

Useimmilla mailla on maahantuonnista omat rajoituksensa. Matkustajan vastuulla on selvittää maahantuonnin rajoitukset kohdemaassa. Lisätietoja rajoituksista saat esimerkiksi kohdemaan suurlähetystöstä tai viranomaisilta.

Suomen tulli ei tiedä muihin maihin vietävien tavaroiden, lahjojen tai tuliaisten määräyksistä. Suomen tullissa me tunnemme vain Suomen tullimääräykset.


Jos tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkauksissa ei ole vaadittavia suomen- ja ruotsinkielisiä sekä kuvallisia varoitusmerkintöjä, et saa tuoda edes verot maksamalla savukkeita enempää kuin 200 kappaletta.

Katso lisätietoa: Tupakkatuotteiden tuonti matkalta


Veronhallinnon verkkosivuilla on alkoholi- ja alkoholijuomaverotaulukko, josta voit käydä katsomassa voimassa olevan alkoholivero tuoteryhmittäin. Lisäksi tuotteista kannetaan tullinimikkeittäin määräytyvä tulli sekä arvonlisävero (24 %).


Valvonta

Ei etsi. Kuljettaja antaa kirjallisen vakuutuksen Tullille, ettei läpivalaistavassa ajoneuvossa ole ihmisiä. Tosin läpivalaisussa saatu säteilyannos on niin pieni, ettei siitä olisi vaaraa ihmiselle. Normaalissa lääkinnällisessä röntgenkuvauksessa saa isomman säteilyannoksen.

Tulli ei missään tapauksessa läpivalaise henkilöitä. Tulli voi määrätä henkilön henkilönkatsastukseen, joka suoritetaan röntgenkuvauksella. Henkilön läpivalaisu on lääketieteellinen toimenpide, ja se suoritetaan aina lääkärin valvonnassa.

Lue lisää: Valvonta


Henkilön tullitarkastukseen ei vaadita näyttöä tai epäilyä mistään rikoksesta. Tarkastukseen valinta perustuu tullin riskiarvioon tai muihin havaintoihin.

Eduskunnan oikeusasiamiehen päätöksen mukaan henkilön pysäyttäminen ja puhuttaminen eivät ole vielä tullitarkastusta.

Lue lisää: Valvonta


Laissa käytetty sanonta (termi) on "saattaminen todennäköiseksi". Tullin ohjeissa käytetään sanontoja "selitys" tai "selvitys". 

Käytännössä matkustajan saapuessa laivalta maihin alkoholituomistensa kanssa, hänen ei tarvitse tehdä mitään, jos tullivirkailija ei erikseen kysy.

Jos tullivirkailija sitä vastoin kysyy, mihin tarkoitukseen ohjetasojen ylittävä määrä alkoholia aiotaan käyttää, riittää maahantulovaiheessa vapaamuotoinen suullinen selitys tai kertomus. Tullivirkailija saattaa esittää tarkentavia kysymyksiä matkustajan esittämän selityksen tai kertomuksen pohjalta. Tuomisten määrä ja laatu saatetaan tarkistaa ja pyytää matkustajan henkilö- ja yhteystiedot. Mitään kirjallista materiaalia ei tarvitse esittää tai laatia, mutta sellaisen esittämiselle ei toki ole mitään estettä. Useimmissa tapauksissa tullivirkailijan kanssa käyty keskustelu ja tuomisten määrän toteaminen riittää asian selvittämiseksi.

Joissakin tapauksissa matkustajalle saatetaan jälkeenpäin esittää lisäselvityspyyntö, johon tulee vastata kirjallisesti lisäselvityspyynnön ohjeita noudattaen.


Suomessa julkisilla paikoilla kuvaaminen on sallittu. Kuvaaminen on kielletty viranomaisten tiloissa, joihin yleisöllä ei ole vapaata pääsyä. Tämä tarkoittaa sitä, että matkustajahallissa saa kuvata, mutta Tullin tarkastustiloissa ei. Kuvattaessa on muistettava henkilön yksityisyyden suoja.



                            

Kysyttävää?

Kysy tullineuvonnasta ma–pe 8–16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta


Asiasanat Usein kysyttyä