Hyppää sisältöön

Miten annan Intrastat-ilmoituksen?

Tilastotiedot ilmoitetaan sähköisesti. Ilmoituksen voi lähettää Intrastat-ilmoituspalvelun kautta tai sanomana (XML).

Intrastat-ilmoituspalvelu

Tilastoilmoituksen tiedot syötetään ja lähetetään Tullin internetsivuilla palvelun kautta. Ilmoituksen voi lähettää myös joko ascii- tai csv-tiedostona. Erillistä testausta ei ole. Palvelussa on CN-nimikehaku ja järjestelmä tarkistaa tietojen oikeellisuuden, joten virheellisiä koodeja ei voi käyttää. Palvelu on maksuton.

Mikäli tiedonantaja havaitsee jälkikäteen virheitä ilmoittamissaan tiedoissa, tulee korjaukset tehdä ilmoituspalvelussa itse.

Sähköinen valtuutus on välttämätön Intrastat-ilmoituksia tekevälle henkilölle. Valtuuden antaa yrityksen toimitusjohtaja tai muu henkilö, jolla on nimenkirjoitusoikeus ja se tehdään Suomi.fi-valtuuksissa (Digi- ja väestotietovirasto DVV).

Lisätietoa Intrastat-ilmoittamisessa tarvittavista Suomi.fi -valtuuksista

Sanoma-asiointi

Sanoma-asioinnissa ilmoittaja lähettää XML-muotoisia sanomia Tulliin Internetin kautta. Lähettämistä varten yritys tarvitsee DVV:n varmenteen.

Käyttöönotto edellyttää hakemusta sanoma-asiakkaaksi ja testausta Tullin kanssa. Sanoma-asiakkuutta haetaan Tullin sivulla Sanoma-asioinnin lomakkeet olevalla lomakkeella ”934s – Hakemus sanoma-asiointiin Tullissa”. Tullin asiakastestaaja on yhteydessä asiakkaaseen ja sopii järjestelmän testauksesta. Hyväksytyn testauksen jälkeen Tulli antaa luvan lähettää ilmoitukset XML-sanomina.

Mikäli tiedonantaja havaitsee jälkikäteen virheitä ilmoittamissaan tiedoissa, sanomana lähetetyn ilmoituksen korjaamiseen voi käyttää korjauslomaketta.

Käyttökatko- ja häiriötiedotteet

Tiedotteet Intrastatin käyttökatkoista ja häiriöistä voi tilata täyttämällä tilauslomakkeen Tullin verkkosivuilla Häiriöt sanoma-asioinnissa.

Tulli lähettää tiedotteet tilaajan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen.