Hyppää sisältöön

Miten haen sitovaa tariffitietoa?

Sitovaa tariffitietoa haetaan sähköisesti komission BTI-palvelussa. Huomioi nämä ennen kuin haet: 

  1. Varmista, että yritykselläsi on pakollinen yritystunniste, EORI-numero
  2. Sitovaa tariffitietoa voi sen sitovuuden vuoksi hakea vain henkilö, jolla on yrityksen nimenkirjoitusoikeus. Jos hän ei itse hoida hakua, hän voi valtuuttaa siihen esimerkiksi yrityksen työntekijän tai edustajan.

Valtuuttaminen 

Valtuuttaminen sitovan tariffitiedon hakemiseen tehdään Suomi.fi-palvelussa. Suomi.fi-valtuuksien avulla voi antaa toiselle henkilölle tai yritykselle valtuuden eli oikeuden asioida oman yrityksensä puolesta.

Huomioi, että valtuutettu henkilö voi sitovan tariffitiedon lisäksi hoitaa myös kaikkea muuta lupa-asiointia yrityksen puolesta. Valtuudella voi siis käyttää sekä EU:n asiointipalvelua että Suomen tullin Luvat-palvelua.

Sitova tariffitieto on päätös eikä lupa. Sitä koskevat valtuudet Suomi.fi-palvelussa ovat

  • tullitoiminnan lupien katselu
  • tullitoiminnan lupien hakeminen. 

Katso tarkemmat ohjeet sivulta Tunnistautuminen ja valtuuttaminen EU:n asiointipalveluissa.

Miten täytän hakemuksen ja lähetän näytteet?

  1. Tee jokaisesta tavarasta erillinen sähköinen hakemus BTI-palvelussa. Hakemus on täytettävä suomeksi tai ruotsiksi.
  2. Kuvaa tavara niin yksityiskohtaisesti, että se voidaan tunnistaa ja sen luokittelu tullinimikkeistöön voidaan määrittää. Ilmoita muun muassa tavaroiden tarkka koostumus, valmistusmenetelmä, tavaroiden käyttötarkoitus ja kauppanimi.
  3. Merkitse hakemukseen yksilöllinen viitenumero. Käytä tätä viitenumeroa lähettäessäsi näytteitä ja liitteitä. Näin varmistetaan se, että näytteet ja liitteet yhdistyvät niitä koskevaan hakemukseen.
  4. Lähetä näyte vasta, kun Tulli pyytää sitä. Tulli lähettää lisäselvityspyynnön BTI-palvelun kautta ja ohjeistaa näytteen lähettämisestä. Lähetä näyte tai muu materiaali osoitteeseen

    Tullin kirjaamo
    Opastinsilta 12
    00520 Helsinki. 

Ohje, miten sitova tariffitietohakemus tehdään BTI-palvelussa

Näin saat BTI-palvelun viestit sähköpostiisi

Kaikki tiedonvaihto Tullin sekä hakijan tai päätöksen haltijan välillä käydään sähköisesti BTI-palvelun kautta. On tärkeää, että lisäät BTI-palveluun sähköpostiosoitteesi, jotta saat Tullin lähettämistä viesteistä sähköpostihälytyksen.

Lisää sähköpostiosoite BTI-palvelussa näin:

Lisää sähköpostiosoitteesi käyttäjäkuvakkeesta. Valitse avautuvasta valikosta

-> Omat asetukset -> BTI -> Sähköpostihälytykset.

Aktivoi  sähköpostiosoitekenttä,  jolloin pääset kirjoittamaan sähköpostiosoitteesi. Kun olet lisännyt osoitteen, saat järjestelmältä ilmoituksen silloin, kun hakemuksesi tila muuttuu tai  saat lisäselvityspyynnön tai päätöksen.

Kirjaudu ja tunnistaudu BTI-palveluun näin

Kun kirjaudut BTI-palveluun, ohjelma ohjaa sinut automaattisesti tunnistautumaan Suomi.fi-palvelussa. Kun tunnistaudut, siirryt automaattisesti EU-asiointipalveluun (todentamisportaaliin), josta pääset BTI-palveluun sivun vasemman laidan linkistä BTI.  Järjestelmä tukee selaimia Google Chrome (versio 60+) ja Mozilla Firefox (versio 45+).

Katso tarkemmat ohjeet sivulta EU:n asiointipalveluun tunnistautuminen

Lisää aiheesta

Kysyttävää?

Yleisneuvontaa yritysasiakkaille
ma–pe 8–16.15

Voit kysyä esimerkiksi

  • tullinimikkeistä ja veroista
  • tuonti- ja vientirajoituksista
  • apua, kun yrityksesi on vasta aloittamassa tuontia ja vientiä.