Meriliikenteessä tavaroiden saapumiseen liittyviä ilmoituksia voivat antaa esimerkiksi laivayhtiöt, operaattorit, varustamot, väliaikaisen varaston pitäjät ja huolintaliikkeet.
Kun tavara saapuu meritse, konossementin (B/L) laatinut laivayhtiö on vastuussa väliaikaisen varastoinnin ilmoituksen antamisesta, ja alusta operoiva laivayhtiö on vastuussa saapumisen esittämisilmoituksen antamisesta.
Jos aluksella ei ole Tullin hyväksymää säännöllisen alusliikenteen lupaa, EU-satamista aluksella saapuvista ja suomalaiseen satamaan purettavista tavaroista on annettava väliaikaisen varastoinnin ilmoitus. Väliaikaisen varastoinnin ilmoitusta voi käyttää myös tavaran unioniaseman ilmoittamiseen.
Säännöllisen alusliikenteen aluksella tuotavista sähköisellä kuljetusasiakirjalla (ETD) passitetuista tullaamattomista (T1-status) tavaroista annetaan väliaikaisen varastoinnin ilmoitus. Alukseen jäävistä tavaroista ei anneta ilmoituksia satamakäynnin yhteydessä. Jos tullaamaton tavara saapuu T1-passitusmenettelyssä, väliaikaisen varastoinnin ilmoitusta ei anneta.
Muun kuin säännöllisen alusliikenteen aluksessa olevista kaikista purettavista tavaroista annetaan väliaikaisen varastoinnin ilmoitus.
Kun alus on saapunut suoraan kolmannesta maasta, siitä annetaan saapumisen yleisilmoitus (IE315) ensimmäiseen unionin satamaan. Jos alus jatkaa toisiin Suomen satamiin, annetaan seuraaviin satamiin purettavista tavaroista väliaikaisen varastoinnin ilmoitukset (FI335 tai FI337). Väliaikaisen varastoinnin Ilmoituksella ilmoitetaan lisätietokoodi ”FIPRD – Edeltävän saapumisen yleisilmoituksen MRN” ja kuvauskohdassa ilmoitetaan saapumisen yleisilmoituksen MRN- ja tavaraeränumero.
Lentoliikenteessä tavaroiden saapumiseen liittyviä ilmoituksia voivat antaa esimerkiksi lentoyhtiöt, heidän edustajansa, väliaikaisen varaston pitäjät ja huolintaliikkeet.
Lentoyhtiö vastaa väliaikaisen varastoinnin ilmoituksen antamisesta.
Väliaikaisen varastoinnin ilmoitus annetaan niistä tullaamattomista tavaroista (T1), jotka puretaan saapumistoimipaikassa. Unionitavaroista ei anneta ilmoituksia.
- Konssilähetyksistä ilmoitetaan päätason tulliselvitettävän erän kuljetustiedoissa kuljetusasiakirjan tyyppinä N741 ja päärahtikirjan (MAWB) numero lisäksi kuljetusasiakirjan tulliselvitettävällä erällä kuljetusasiakirjan tyyppinä N703 ja alarahtikirjan (HAWB) numero.
- Jos kyseessä on suora lentorahtikirja niin rahtikirjan (AWB) numero ilmoitetaan sekä päätason että alatason kuljetusasiakirjan tulliselvitettävällä erällä kuljetusasiakirjan tyypillä N740.
- Kuljetusasiakirjan lisäksi voidaan ilmoittaa myös tavaroiden yhtenäisviite, jos sellainen on käytössä (Maailman tullijärjestön (WCO) / ISO15459 koodi tai vastaava).
Jos toiselta EU:n kentältä on lastattu lentokoneeseen rahtia, jota ei pureta Suomessa, vaan kone jatkaa unionin ulkopuolelle, Suomeen ei anneta mitään ilmoituksia tällaisesta rahdista.
Jos koko lähetys ei saavu yhdellä lennolla, lentoyhtiön on annettava seuraavalla lennolla saapuvasta erästä uusi väliaikaisen varastoinnin ilmoitus ja siihen saapumisen esittämisilmoitus.
Jos tulli-ilmoituksella on edeltävänä asiakirjana väliaikaisen varastoinnin ilmoitus (TSD) ja lähetys saapuu osissa, toimitaan seuraavasti:
- Jokainen osalähetys tullataan erikseen, ja edeltävänä asiakirjana ilmoitetaan saapumisen yhteydessä annetun TSD:n MRN-numero, kuljetusasiakirjan numero ja tavaraerän numero.
- Jos tulli-ilmoitus on annettu koko lähetyksestä ensimmäisen osalähetyksen saapumisen yhteydessä, tulli-ilmoitusta voidaan oikaista ja lisätä kaikkien eri saapumisten yhteydessä annettujen TSD-ilmoitusten MRN-numerot, kuljetusasiakirjan numerot ja tavaraerän numerot. Tällöin lähetys luovutetaan väliaikaisesta varastosta vasta kun koko lähetys on saapunut.
- Jos tulli-ilmoitus on annettu koko lähetyksestä ensimmäisen osalähetyksen saapumisen yhteydessä ja osalähetys halutaan väliaikaisesta varastosta, tulli-ilmoitusta on oikaistava vastaamaan osalähetyksen tietoja.