Hyppää sisältöön

Asiointipalveluiden käyttötuki yritysasiakkaille

Tälle sivulle on koottu asiointipalvelujen käyttötuen yhteystiedot, joista saat apua ja teknistä tukea Tullin asiointipalvelujen käytössä sekä sanoma-ilmoittamisessa. 

Kun soitat neuvontanumeroon, valitse numerovalinnoilla, mistä aiheesta haluat kysyä.

Turvasähköposti

Kun lähetät Tullille henkilötietoja sisältäviä asiakirjoja, suosittelemme käyttämään turvallisuuden vuoksi turvasähköpostia.   Katso ohjeet turvasähköpostin lähettämiseen.  

Asiointipalvelujen käyttötuki (myös Ahvenanmaan ilmoitukset)
24/7 (sanoma-ilmoittamisen tuki), ma–pe klo 8–18 (muiden asiointipalvelujen käyttötuki)

Valitse ensin palvelun kieli

Valitsemalla 1 saat palvelua suomeksi.
Valitsemalla 2 saat palvelua ruotsiksi.

Valitse sitten, mistä aiheesta haluat kysyä:

Jos tarvitset apua tulli-ilmoituksen täytössä asiointipalvelussa, valitse 1 ja jokin alavalinnoista

Tulli-ilmoituksen täyttöön liittyvät asiat

  • Alavalinta 1: Tuonti-ilmoittaminen
  • Alavalinta 2: Vienti-ilmoittaminen
  • Alavalinta 3: Tullivarastointi-ilmoittaminen
  • Alavalinta 4: Passitusilmoittaminen
  • Alavalinta 5: Turvatietoilmoittaminen

Takaisin ylös

Jos tarvitset apua vireillä olevissa sanomailmoituksissa, sinulla on tekninen ongelma tai sait virheilmoituksen, valitse numero 2–6.

Tuonnin sanomailmoitukset, 24/7 tai spake.tuonti(at)tulli.fi

  • Sanomaseuranta
  • Vireille nousevien tulli-ilmoitussanomien käsittely
  • llmoitussanomiin liittyviin asiakaskyselyihin vastaaminen

Takaisin ylös

Viennin sanomailmoitukset

  • Alavalinta 1: Viennin poistumisseuranta, ma–pe 8–16 tai vientiseuranta(at)tulli.fi
  • Myös jälkikäteen annetut vienti-ilmoitukset
  • Alavalinta 2: Vientitukiviennit, ma–pe 8–16 tai spake.vienti(at)tulli.fi
  • Alavalinta 3: Viennin sanomailmoittaminen, 24/7 tai spake.vienti(at)tulli.fi
  • Sanomaseuranta
  • Vireille nousevien tulli-ilmoitussanomien käsittely
  • Ilmoitussanomiin liittyviin asiakaskyselyihin vastaaminen

Takaisin ylös

Passituksen sanomailmoitukset, 24/7 tai spake.passitus(at)tulli.fi

  • Sanomaseuranta
  • Vireille nousevien tulli-ilmoitussanomien käsittely
  • Ilmoitussanomiin liittyviin asiakaskyselyihin vastaaminen

Takaisin ylös

Turvatietojen sanomailmoitukset, 24/7 tai spake.arex(at)tulli.fi

  • Sanomaseuranta
  • Vireille nousevien saapumisen ja poistumisen ilmoitussanomien käsittely
  • Ilmoitussanomiin liittyviin asiakaskyselyihin vastaaminen

Takaisin ylös

Tullivarastoinnin sanomailmoittaminen

Takaisin ylös

Muiden asiointipalveluiden neuvonta

 

Intrastat
ma–pe 9–12
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6gngfnegav
Liitetiedoston lähetyspalvelu
24/7

Voit kysyä liitteiden lähettämisestä Liitetiedoston lähetyspalvelussa.

Alusliikenteen ilmoituspalvelu Portnet
ma–pe 8–16
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6rxrz

Voit kysyä alusliikenteen ilmoituspalvelu Portnetin käytöstä.

Sanoma-asioinnin tekninen tuki
ma–pe 7–18
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6vxhgnzbanf

Voit kysyä

  • sanoma-asioinnista
  • teknisestä sanomaseurannasta ja tekninen asiakastestauksesta
  • ilmoitussanomiin liittyvistä teknisistä ongelmista.
Luvat-palvelu
ma–pe 8–16
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6ngabihraflgvel

Voit kysyä esimerkiksi

  • mitä lupia haetaan Luvat-palvelun kautta
  • miten Luvat-palvelua käytetään.