Hyppää sisältöön

Asiointipalveluiden käyttötuki yritysasiakkaille

Tälle sivulle on koottu asiointipalvelujen käyttötuen yhteystiedot, joista saat apua ja teknistä tukea Tullin asiointipalvelujen käytössä sekä sanoma-ilmoittamisessa. 

Kun soitat neuvontanumeroon, valitse numerovalinnoilla, mistä aiheesta haluat kysyä.

Turvasähköposti

Kun lähetät Tullille henkilötietoja sisältäviä asiakirjoja, suosittelemme käyttämään turvallisuuden vuoksi turvasähköpostia.  

Asiointipalvelujen käyttötuki (myös Ahvenanmaan ilmoitukset)
24/7 (sanoma-ilmoittamisen tuki), ma–pe klo 8–18 (muiden asiointipalvelujen käyttötuki)

Valitse ensin palvelun kieli

Valitsemalla 1 saat palvelua suomeksi.
Valitsemalla 2 saat palvelua ruotsiksi.

Valitse sitten, mistä aiheesta haluat kysyä:

Jos tarvitset apua tulli-ilmoituksen täytössä asiointipalvelussa, valitse 1 ja jokin alavalinnoista

Tulli-ilmoituksen täyttöön liittyvät asiat

  • Alavalinta 1: Tuonti-ilmoittaminen
  • Alavalinta 2: Vienti-ilmoittaminen
  • Alavalinta 3: Tullivarastointi-ilmoittaminen
  • Alavalinta 4: Passitusilmoittaminen
  • Alavalinta 5: Turvatietoilmoittaminen

Takaisin ylös

Jos tarvitset apua vireillä olevissa sanomailmoituksissa, sinulla on tekninen ongelma tai sait virheilmoituksen, valitse numero 2–6.

Tuonnin sanomailmoitukset, 24/7 tai spake.tuonti(at)tulli.fi

  • Sanomaseuranta
  • Vireille nousevien tulli-ilmoitussanomien käsittely
  • llmoitussanomiin liittyviin asiakaskyselyihin vastaaminen

Takaisin ylös

Viennin sanomailmoitukset

  • Alavalinta 1: Viennin poistumisseuranta, ma–pe 8–16 tai vientiseuranta(at)tulli.fi
  • Myös jälkikäteen annetut vienti-ilmoitukset
  • Alavalinta 2: Vientitukiviennit, ma–pe 8–16 tai spake.vienti(at)tulli.fi
  • Alavalinta 3: Viennin sanomailmoittaminen, 24/7 tai spake.vienti(at)tulli.fi
  • Sanomaseuranta
  • Vireille nousevien tulli-ilmoitussanomien käsittely
  • Ilmoitussanomiin liittyviin asiakaskyselyihin vastaaminen

Takaisin ylös

Passituksen sanomailmoitukset, 24/7 tai spake.passitus(at)tulli.fi

  • Sanomaseuranta
  • Vireille nousevien tulli-ilmoitussanomien käsittely
  • Ilmoitussanomiin liittyviin asiakaskyselyihin vastaaminen

Takaisin ylös

Turvatietojen sanomailmoitukset, 24/7 tai spake.arex(at)tulli.fi

  • Sanomaseuranta
  • Vireille nousevien saapumisen ja poistumisen ilmoitussanomien käsittely
  • Ilmoitussanomiin liittyviin asiakaskyselyihin vastaaminen

Takaisin ylös

Tullivarastoinnin sanomailmoittaminen

Takaisin ylös

Muiden asiointipalveluiden neuvonta

 

Intrastat
ma–pe 9–12
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6gngfnegav
Liitetiedoston lähetyspalvelu
24/7

Voit kysyä liitteiden lähettämisestä Liitetiedoston lähetyspalvelussa.

Alusliikenteen ilmoituspalvelu Portnet
ma–pe 8–16
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6rxrz

Voit kysyä alusliikenteen ilmoituspalvelu Portnetin käytöstä.

Sanoma-asioinnin tekninen tuki
ma–pe 7–18
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6vxhgnzbanf

Voit kysyä

  • sanoma-asioinnista
  • teknisestä sanomaseurannasta ja tekninen asiakastestauksesta
  • ilmoitussanomiin liittyvistä teknisistä ongelmista.
Luvat-palvelu
ma–pe 8–16
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6ngabihraflgvel

Voit kysyä esimerkiksi

  • mitä lupia haetaan Luvat-palvelun kautta
  • miten Luvat-palvelua käytetään.