Tulli digitalisoituu

Maailma muuttuu ja Tulli uudistuu sen mukana. Tullin digiohjelma on Tullin historian suurin kehitysohjelma.

Teemme Tullissa hyvin perinteistä ja arvostettua työtä. Suojaamme yhteiskuntaa ja mahdollistamme sujuvan ulkomaankaupan. Voimakkaasti kasvava verkkokauppa ja globalisaatio pitävät huolen, että palveluitamme ja valvontaa tarvitaan jatkossakin.

Suomen tulli pärjää hyvin kansainvälisisissä vertailuissa, ja lähes kaikki palveluistamme on digitaalisia. Uudistamme, koska haluamme edelleen olla yksi maailman tehokkaimmista tulleista. Kasvava verkkokauppa ja tavaravirrat haastavat meidät digitalisoimaan loputkin palvelumme ja tehostamaan toimintaamme.

Uusi tullausjärjestelmä

Tullin digitalisaation ytimessä on vuonna 2020 käyttöönotettu uusi tullausjärjestelmä taustapalveluineen. Parhaillaan muutkin EU:n jäsenmaat yhtenäistävät tullausjärjestelmiään, jotta ne vastaavat EU:n uutta lainsäädäntöä.

Uuden tullausjärjestelmän ja taustapalveluiden kehitystyö Tullissa jatkuu edelleen.

Helpot verkkopalvelut

Tullin digitalisoituminen helpottaa noin 18 000 yrityksen tulliselvitysprosesseja ja yli 2 000 tullilaisen työtä sekä auttaa nettiasiakkaita tavaralähetysten tullaamisessa. 

Asiakkaat tullaavat EU:n ulkopuolelta tilatut ostoksensa itse. Olemme kehittäneet heille helppoja verkkopalveluja ja tullausohjeita, jotta tulliselvityksen tekeminen on mahdollisimman vaivatonta.

Olemme avanneet esimerkiksi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelun ja Tullilaskurin yksityishenkilöille sekä Omat tiedot -palvelun ja Tullinimikepalvelu Fintaricin yrityksille.  Suosittua Tullilaskuria hyödyntää vuosittain noin 300 000 asiakasta nettiostosten kustannusten arvioinnissa. 

Olemme rakentaneet teknologiset edellytykset, jotta asiakkaat voivat asioida kanssamme milloin ja missä haluavat. Pyrimme myös varmistamaan, että digipalvelumme ovat mahdollisimman häiriöttömät ja käyttövarmat. 

Samalla olemme rakentaneet teknologiset edellytykset, jotta asiakkaat voivat asioida kanssamme, milloin ja missä haluavat. Pyrimme myös varmistamaan, että digipalvelumme ovat mahdollisimman häiriöttömät ja käyttövarmat. 

Tietoa tehokkaasti

Työ meillä Tullissa on yhä enemmän tietotyötä. Tarvitsemme tavaroita koskevan ja kasvavan tietovirran käsittelyyn tehokkaita työvälineitä. Olemme kehittäneet asiantuntijoillemme uusia analysointi- ja raportointiratkaisuja.

Tullissa on paljon tietoa, jota olemme juuri keskittäneet yhteen tietovarastoon. Näin tehostamme tietojen hyödyntämistä ja jakamista Tullin sisällä ja meiltä ulos eri sidosryhmille.

Tekoälykin avuksi

Tavoitteenamme on automatisoida rutiininomaisia töitä. Näin tullilaisilla on enemmän aikaa asiakkaille ja vaativampaan asiantuntijatyöhön.

Arvostamme ennakkoluulottomia ja rohkeitakin ideoita tullilaisilta ja asiakkailtamme. Olemme analysoineet asiakkaiden tullineuvonnassa esittämiä kysymyksiä ja ottaneet käyttöön Hippu-chatbotin, joka hyödyntää tekoälyä.  

Asiakkaille avattuja palvelujamme:

  • 4/2021  – Kansallinen tuonti muillekin yritysasiakkaille tullivarastointiasiakkaiden lisäksi (Uusi tulliselvitysjärjestelmä)
  • 3/2021  – Komission ICS2-vaatimuksiin perustuva turvatietoilmoittaminen ja tavaroiden esittäminen
  • 2/2021  – Kansallinen tuonti tullivarastointi- ja henkilöasiakkaille, tuontitullauspalvelun laajennus ALV-direktiivin johdosta
  • 2/2021  – Tullilaskuri Tullimaksun arviointia helpottava Tullilaskuri-palvelu (uudistettu) 
  • 6/2020  – Asiakkaan Omat tiedot -palvelu
  • 3/2020  – Sähköisen luvanhakemisen passitusluvat
  • 2/2020  – Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu, yksityishenkilöiden posti- ja rahtitullausasiointipalvelut (Uusi tulliselvitysjärjestelmä)
  • 6/2019  – Hakutoiminnallisuus MRN-numerolla 
  • 3/2019  – Tullivarastoinnin verkkopalvelu 
  • 3/2019  – Uuteen tulostusjärjestelmään perustuvat tulosteet (Luparekisterin päätökset, lupahakemus, UTU-tullivarastointi)
  • 5/2019  – Tullivarastointi-palvelussa sanomat käyttöön
  • 5/2019  – Hakutoiminnallisuus EORI-tunnisteella
  • 3-11/2019  – Lupahallinnan palveluja (sanoma-asiointi, yleisvakuuslupa, maksunlykkäys, varastointiluvat, yksinkertaistusluvat)
  • 2/2019  – Fintaric-jakelupalvelu (konekielinen nimiketietojen jakelu)
  • 10/2018 – Fintaric-tullinimikepalvelu (käyttöliittymäpohjainen)
  • 10/2017 – Tilastoilmoittamisen palvelu Intrastat

                            

Ota yhteyttä

Yleisneuvontaa yritysasiakkaille

Verkkopalvelujen tuki yritysasiakkaille +358 295 5207

Yleisneuvontaa yritysasiakkaille ma–pe 8–16.15 sähköpostitse osoitteesta [email protected]

Tullineuvonta