Yleisneuvontaa yritysasiakkaille
Yleisneuvontaa yritysasiakkaille ma—pe 8–16.15 sähköpostitse osoitteesta [email protected]
Maailma muuttuu ja Tulli uudistuu sen mukana. Tullin digiohjelma on Tullin historian suurin kehitysohjelma.
Teemme Tullissa hyvin perinteistä ja arvostettua työtä. Suojaamme yhteiskuntaa ja mahdollistamme sujuvan ulkomaankaupan. Voimakkaasti kasvava verkkokauppa ja globalisaatio pitävät huolen, että palveluitamme ja valvontaa tarvitaan jatkossakin.
Suomen tulli pärjää hyvin kansainvälisisissä vertailuissa, ja jo 90 % palveluistamme on digitaalisia. Uudistamme, koska haluamme edelleen olla yksi maailman tehokkaimmista tulleista. Kasvava verkkokauppa ja tavaravirrat haastavat meidät digitalisoimaan loputkin palvelumme ja tehostamaan toimintaamme.
Tullin digiohjelman ytimessä uudistamme tullausjärjestelmän vastaamaan EU:n uutta lainsäädäntöä. Samalla uudistamme myös tulliselvitysjärjestelmän taustapalvelut. Parhaillaan kaikki EU:n jäsenmaat yhtenäistävät tullausjärjestelmiään.
Asiakkaat tullaavat EU:n ulkopuolelta tilatut ostoksensa itse. Kehitämme heille helppoja verkkopalveluja ja tullausohjeita, jotta tulliselvityksen tekeminen on mahdollisimman vaivatonta.
Olemme digiohjelmassamme tuoneet jo esimerkiksi Tullilaskurin ja Tullinimikepalvelu Fintaricin. Keväällä julkaisemme yrityksille uuden verkkopalvelun tullivarastointiin.
Rakennamme parhaillaan teknologisia edellytyksiä, jotta asiakkaat voivat asioida kanssamme, milloin, missä ja millä laitteella haluavat. Pyrimme myös varmistamaan, että digipalvelumme ovat mahdollisimman häiriöttömät ja käyttövarmat.
Työ meillä Tullissa on yhä enemmän tietotyötä. Tarvitsemme tavaroita koskevan ja kasvavan tietovirran käsittelyyn tehokkaita työvälineitä. Tullin digiohjelmassa kehitämme parhaillaan asiantuntijoillemme uusia analysointi- ja raportointiratkaisuja.
Tullissa on paljon tietoa, jota olemme juuri keskittäneet yhteen tietovarastoon. Näin tehostamme tietojen hyödyntämistä ja jakamista Tullin sisällä ja meiltä ulos eri sidosryhmille.
Tullin digiohjelmassa automatisoimme rutiininomaisia töitä. Näin tullilaisilla on enemmän aikaa asiakkaille ja vaativampaan asiantuntijatyöhön.
Arvostamme ennakkoluulottomia ja rohkeitakin ideoita tullilaisilta ja asiakkailtamme. Parhaillaan testaamme, voiko tekoäly auttaa asiakasta tullaamaan oikein. Analysoimme asiakkaiden tullineuvonnassa esittämiä kysymyksiä ja kokeilemme, voiko koneen opettaa asiakasneuvojan avuksi.
Tullin digiohjelmassa työskentelee yli 200 asiantuntijaa.
Yleisneuvontaa yritysasiakkaille ma—pe 8–16.15 sähköpostitse osoitteesta [email protected]