Saavutettavuusseloste: Tullin ohjeet

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Tullin ohjeet -sivustoa, jonka yksittäiset ohjesivut avautuvat tullausohjelmistojen kautta.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Tullin ohjeet-sivustoa tulliasiointisi tukena, voit saada apua tulliselvityspalveluiden käyttöön myös Tullineuvonnasta, p. 0295 5201.

Jos asioinnissa on muitakin pulmia, lue myös ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Palvelu vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • Visuaalisten elementtien tekstivastineissa on puutteita. Useilta ohjekuvilta puuttuu kokonaan tekstivastine ja kuvituskuvien tekstivastineet on määritetty väärin. (WCAG 1.1.1)
  • Näppäimistökohdistus ei näy kaikissa elementeissä ja joidenkin elementtien kohdistustyyli ei erotu selkeästi kaikilla internetselaimilla. (WCAG 2.4.7)
  • Tullivarastoinnin ohjeiden etusivulla kolme ohjevideota otsikoineen on aseteltu sivulle taulukko-elementillä, mikä aiheuttaa haasteita ruudunlukijakäyttäjille. Videoelementtejä ei ole nimetty saavutettavasti. Lisäksi taulukkorakenne rikkoo sivun responsiivisuuden. (WCAG 1.3.1, 4.1.2 ja 1.4.10)
  • Kaikki tekstisisältö ei täytä kontrastivaatimuksia. Esim. murupolun nykyinen sivu ja kauttaviivat sekä ohjeiden alivaiheet kohdistettuna. (WCAG 1.4.3)
  • Palvelun hyppylinkki ei hyppää kaiken toisteisen sisällön yli, vaan vie käyttäjän murupolun alkuun. (WCAG 2.4.1)
  • HTML-koodin laadussa on pieniä puutteita, kuten turhia roolimäärityksiä ja rikkinäisiä viittauksia. (WCAG 4.1.1)
  • HTML-otsikkotasojen käytössä on puutteita. Jokaisella sivulla on kaksi H1-tason otsikkoa ja toisilleen alisteisia otsikkoja on esitetty samalla H2-tasolla. (WCAG 1.3.1)
  • Tietoa yläpalkin uuteen välilehteen avautuvista linkeistä ei ole merkitty siten, että ruudunlukija osaisi tulkita sen. (WCAG 3.2.2)
  • Päävalikon ohjelmallisissa merkinnöissä on puutteita. Valikossa on käytetty navigaatiovalikolle turhaa ”menubar”-rakennetta sekä aria-expanded-attribuuttia. (WCAG 4.1.2)
  • Normaalin päävalikon tarvittaessa korvaava hampurilaisvalikko ei toimi oikein. Valikon sisältö on aina esillä riippumatta siitä, onko valikon avaavaa painiketta painettu vai ei. (WCAG 1.3.1 ja 4.1.2)
  • Palvelun sivuvalikkoa ei ole merkitty ohjelmallisesti navigaatiovalikoksi, joten sitä voi olla ruudunlukijan varassa vaikea ymmärtää sellaiseksi. Osa valikkokohteista avaa alivalikkoja, mitä on mahdoton havaita ruudunlukijalla tai visuaalisesti ennen linkin painamista. (WCAG 1.3.1 ja 2.4.4)
  • Ohjevideot eivät ole saavutettavia. Videoita ei ole tekstitetty ja kaikkea videolla tapahtuvaa toimintaa ei ole selitetty ääniraidalla, jolloin osaa ohjeista on vaikeampi tulkita ilman visuaalista sisältöä. Ohjesisällön mediavastineiksi tulkittavia videoita ei ole merkitty selvästi mediavastineiksi. (WCAG 1.2.2, 1.2.3, 1.2.5).
  • Tekstimuotoiset ohjeet eivät ole täysin saavutettavia. Osassa ohjeteksteistä viitataan ainoastaan visuaalisiin sijainteihin, joita on vaikea hahmottaa ruudunlukijalla. Kaikkien toimintojen suorittamiseen tarvittavien käyttöliittymäkomponenttien saavutettavaa nimeä ja tyyppiä ei ole mainittu. (WCAG 1.3.3)
  • Osa sisällöstä leikkautuu 320 pikselin leveydellä ja osa vaatii sivun kahdensuuntaista vierittämistä. (WCAG 1.4.10)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu 8/2020.
  • Seloste on laadittu 11.9.2020.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: [email protected].
  • Tullin ohjeet -palvelun saavutettavuudesta vastaa Tullin asiakaspalvelu yhdessä Tietohallinnon kanssa. Yhdessä nämä ryhmät myös vastaavat saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: [email protected]