Saavutettavuusseloste – Tullilaskuri (beta)

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Tullilaskuria.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Tullilaskuri-palvelua, voit asioida kanssamme muillakin tavoilla. Voit käyttää Tullin nettisivuja, soittaa Tullineuvontaan, ma–pe klo 8–16.15 p. 0295 5201, lähettää kirjallisen kysymyksen tullineuvontaan tai käydä asiakaspalvelua tarjoavassa tullitoimipaikassa.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus: vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä. 

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • Päävalikon linkit ovat main-maamerkin sisällä sen sijaan, että ne olisivat omassa navigointi-maamerkissään. (WCAG 1.3.1)
  • Hyppää sisältöön -linkki on navigointi-maamerkin ja listarakenteen sisällä, mikä aiheuttaa ylimääräistä hälyä ruudunlukijakäytössä. (WCAG 1.3.1)
  • Hyppää sisältöön -linkki ei vie kohdistusta sivun pääsisällön alkuun, vaan päävalikon alkuun. (WCAG 2.4.3)
  • Kielivalikko on toteutettu niin, että ruudunlukijoilla on ongelmia lukea siinä olevia kielilinkkejä. (WCAG 4.1.2)
  • Puunäkymän alikohteita sisältäviä kohtia ei voi laajentaa näppäimistön Enter-painikkeella eikä Androidin Talkback-ruudunlukijalla. (WCAG 2.1.1)
  • Puunäkymä jumiutuu joissakin tilanteissa, kun käytetään näppäimistöä. (WCAG 2.1.1)
  • Tavaravalikossa Enter-painikkeen painaminen poistaa tavaravalikkoon syötetyn hakusanan. (WCAG 3.2.2 ja 4.1.2)
  • Tavaran hinta -kentän virheilmoitus ei näy kaikissa tilanteissa, ja Androidin Talkback-ruudunlukija ilmoittaa, että kenttä on virheellinen, kun siihen kohdistetaan ensimmäistä kertaa. (WCAG 3.3.1)
  • Ruudunlukija ei lue automaattisesti ilmoitusta tuloksista, jotka latautuvat ”Näytä lisää” -painikkeesta. (WCAG 4.1.3)
  • Tulos-kohdan oikean palstan koodissa on käytetty tablist-roolia, mikä saattaa aiheuttaa ongelmia ruudunlukijakäytössä. (WCAG 1.3.1 ja 4.1.2)
  • Kopioi linkki -kohtien ryhmällä ja tekstikentällä on sama nimilappu, mikä aiheuttaa hämäävää toistoa ruudunlukijakäytössä. (WCAG 4.1.2)
  • Ruudunlukija lukee kentät ”Valuutta” ja ”Tavaran hinta” virheellisiksi, kun niihin kohdistetaan ensimmäisen kerran. (WCAG 3.3.1)
  • Muistilistan Kopioi linkki tulokseen -toiminnon tekemä linkki ei vie näppäinkohdistusta oikeaan kohtaan sivua. (WCAG 2.4.3)
  • Androidin Talkback-ruudunlukija ilmoittaa virheellisestä syötteestä, kun käyttäjä on valinnut maan hakutuloslistasta. (WCAG 3.3.1 ja 4.1.2)
  • Palautelomakkeen taulukkorakenne luetaan väärin ruudunlukijalla Chrome-selainta käytettäessä. Valintaryhmän aktivoimisen jälkeen ruudunlukija lukee epäselviä numerosarjoja. (WCAG 1.3.1 ja 4.1.2)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu 11/2020.
  • Seloste on laadittu 18.11.2020.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 3.12.2020.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta.

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: [email protected].
  • Tullilaskuri-palvelun saavutettavuudesta vastaavat Tullin asiakaspalvelu ja viestintä, jotka myös vastaavat saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: [email protected].