Saavutettavuusseloste – Omat tiedot

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee  Omat tiedot -palvelua.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Omat tiedot -palvelua, voit asioida toimipisteiden tietoihin liittyvissä asioissa Lupakeskuksen kanssa myös sähköpostilla [email protected].  

Vakuustiedoista voit ottaa yhteyttä luotonhallintaan Tullin vaihteen kautta ma–pe 8–16.15 p. + 358 295 5200 tai sähköpostilla [email protected]

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat myös tullineuvonnasta, puhelinnumerosta 0295 5201. 

Palvelun saavutettavuus

Palvelu vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia
Saavutettavuuden arvioinnissa on käytetty verkkosisällön saavutettavuusohjeita (Web Content Accessibility Guidelines, WCAG).  

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä. 

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • Palvelussa esitettyjä kuvaajia ei ole ohjelmallisesti merkitty kuvaajiksi. (WCAG 1.1.1 ja 1.3.1)
  • Yhteyden aikakatkaisusta varoitetaan käyttäjää ja käyttäjälle tarjotaan mahdollisuus pyytää lisäaikaa. Tietoturvasyistä käyttäjä kuitenkin joudutaan kirjaamaan ulos 12 tunnin jälkeen, jolloin aikarajoituksia koskevat saavutettavuusvaatimukset eivät täyty kokonaan. (WCAG 2.2.1)
  • Palvelu on toteutettu single-page-application-teknologialla, jonka takia kohdistus siirtyy sivun vaihtuessa sivun pääotsikkoon. Toteutuksesta johtuen Omat tiedot -etusivulla pääotsikko saattaa kuitenkin jäädä ruudunlukijalta lukematta, vaikka kohdistus viedäänkin siihen. (WCAG 2.4.3)
  • Tulostusnäkymän Sulje-painikkeen/-linkin toiminnallisuus voi olla epäselvä ruudunlukijakäytössä. (WCAG 2.4.4 ja 4.1.2)
  • Modaali-ikkunoiden avaamisessa on kohdistusongelmia, minkä vuoksi ruudunlukija ei välttämättä tunnista modaali-ikkunoita. (WCAG 2.4.3)
  • Tulostusnäkymän avautumisesta ja sulkemisesta ei tule tietoa ruudunlukijakäyttäjälle. (WCAG 2.4.3)
  • Skaalautuvuus
    • ”Toimipistetietojen muutospyyntö” -lomakkeen yhteenvetosivun otsikko jää osittain piiloon, kun sivua skaalataan kohti 320 CSS-pikselin leveyttä. (WCAG 1.4.10)
    • Vakuustietojen kuvaajat eivät skaalaudu 320 CSS-pikselin leveydessä allekkain, vaan ne jäävät samalle riville, jolloin sivua joudutaan vierittämään sivusuunnassa. (WCAG 1.4.10)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija Eficode.
  • Palvelu on arvioitu 09/2020.
  • Seloste on laadittu 15. syyskuuta 2020.   
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 19. helmikuuta 2021.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta.

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: [email protected].
  • Omat tiedot -palvelun saavutettavuudesta vastaa Tullin asiointipalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: [email protected].