Saavutettavuusseloste: Matkalla.tulli.fi (Matkailijan tullitieto)

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Matkailijan tullitieto -palvelua (matkalla.tulli.fi).

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Matkailijan tullitieto -palvelua, voit asioida kanssamme muillakin tavoilla. Voit soittaa tullineuvontaan, p. 0295 5201, tai lähettää kirjallisen kysymyksen kirjaamoon.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitain ongelmia. Seuraavassa on kuvaus tunnetuista saavutettavuusongelmista. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.

Tulli.fi uudistuu vuonna 2023 ja 2024. Uudistuksessa huomioidaan laajasti myös saavutettavuus ja korjataan saavutettavuusongelmat.

  • Pääsisältöalueen (main) ja alatunnisteen välissä on tyhjä osio, joka on merkitty roolilla ”main”. (WCAG 1.3.1)
  • Hyppylinkki johtaa virheellisesti sivun lopussa olevaan tyhjään pääsisällön kiintopisteeseen. (WCAG 2.4.1)
  • Näppäimistökohdistusta ei saa helposti siirrettyä pois päävalikosta valikon avaamisen jälkeen. Päävalikossa ei ole sulkemispainiketta. Lisäksi valikossa on yksi tyhjä painike. Kaikki ruudunlukijat eivät siirry automaattisesti päävalikkoon. Esimerkiksi puhelimen TalkBack-ruudunlukijalla valikko löytyy vasta sivun lopusta. (WCAG 1.3.1, 2.1.1, 2.4.3)
  • Päävalikon Käyttöehdot-linkki ei ole kuvaavasti nimetty, sillä se vie WI-FI-palvelun käyttöehtoihin, mikä voi yllättää käyttäjän. (WCAG 2.4.4)
  • Palvelussa on käytetty otsikoiden alla tyylikeinoina vaakasuuntaisia erottimia, mutta niitä ei ole piilotettu ruudunlukijalta, jolloin ne tuovat ylimääräistä melua. (WCAG 1.1.1)
  • Jotkin otsikot ovat epäkuvaavia, sillä niiden alla oleva sisältö ei vastaa otsikkoa. Esimerkiksi etusivun kolme päänavigaatiolinkkiä ovat sijoitettu hierarkisesti Venäjän hyökkäys Ukrainaan -nimisen otsikon alle. (WCAG 2.4.6)
  • Tekstin seassa olevat linkit eivät erotu riittävän hyvin leipätekstistä, sillä ne ovat tunnistettavissa linkeiksi vain värinsä ansiosta. (WCAG 1.4.1)
  • Palvelussa on ruokaviraston Tietoa matkailijoille afrikkalaisesta sikarutosta -video, jonka sisältö edellyttäisi kuvailutulkkausta. Videolla on luettelo maista, joista ei saisi tuoda sianlihaa, mutta luettelo on esitetty vain videokuvassa. (WCAG 1.2.5)
  • Palautelomake-sivulla on Lähetä-painike, jonka tekstin ja taustan välinen kontrasti ei ole riittävä. (WCAG 1.4.3)
  • Palvelusta avautuva käteisrahailmoituksen PDF-lomake on EU-lomake, jolle ei ole toistaiseksi saavutettavuudeltaan parempaa vaihtoehtoa.

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu ensimmäisen kerran 2020
  • Seloste on laadittu 8/2020.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 24.4.2023.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta.

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi.
  • tulli.fi-palvelun saavutettavuudesta vastaavat Tullin asiakaspalvelu ja viestintä, jotka myös vastaavat saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.

Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, saavutettavuuden valvonnan yksikkö