Matkalla.tulli.fi (Matkailijan tullitieto)

URL-osoite: matkalla.tulli.fi

Tulli pyrkii takaamaan kaikille asiakkailleen digitaalisen saavutettavuuden. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja sovellamme lain edellyttämiä saavutettavuusstandardeja.
Matkalla.tulli.fi-palvelun sisällöt on pyritty tekemään mahdollisimman lyhyiksi ja selkeiksi. Palvelu on otettu pilottikäyttöön syksyllä 2019.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään matkalla.tulli.fi-sivustoa, voit asioida kanssamme muillakin tavoilla. Voit käyttää Tullin nettisivuja, soittaa Tullineuvontaan, ma–pe klo 8–16 p. 0295 5201, lähettää kirjallisen kysymyksen tullineuvontaan tai käydä asiakaspalvelua tarjoavassa tullitoimipaikassa.

Tullitoimipaikkojen yhteystiedot

Palvelun saavutettavuus

Sivuston nykyinen saavutettavuusstandardi:

  • WCAG 2.1, AA-taso

Nykyinen sisällön saavutettavuustilanne:

  • Vastaa osin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata palvelussa joitakin saavutettavuusongelmia. Pahoittelemme näitä puutteita. Jos huomaat palvelussa ongelman, jota ei ole alla olevassa luettelossa, ota meihin yhteyttä.
Listaa päivitetään tulevina kuukausina sitä mukaa, kun korjauksia saadaan tehtyä ja saavutettavuusongelmia poistuu.

Käyttöliittymään liittyvät saavutettavuusongelmat:

  • Valikossa on useita saavutettavuusongelmia.
  • Kielivalikon ymmärrettävyydessä ja näppäimistön käytössä on muutamia ongelmia.
  • Näkyvä kohdistin puuttuu (etenkin Firefoxilla).
  • Hyppylinkki vie joillakin sivuilla väärään kohtaan.
  • Logo on linkki, mutta se ei kerro, että linkki vie palvelun etusivulle.
  • Otsikkotasot eivät etene loogisesti.
  • Tieto linkkien avautumisesta uuteen välilehteen tai ikkunaan ei välity käyttäjälle.
  • Sivujen skaalautuvuudessa on pieniä ongelmia.
  • Sivujen rakenteessa ja html-koodissa on ongelmia, jotka vaikuttavat ruudunlukijakäyttäjän käyttökokemukseen (esim. tyhjiä elementtejä, videolta puuttuu title, pääsisältöalueita on kaksi, turhia kielimäärityksiä).

Tulli.fi-sivustolle linkittyvä sisältö

  • Palvelusta avautuvat pdf-tiedostot eivät ole välttämättä saavutettavia. Esimerkiksi käteisrahailmoituksen pdf-lomake on EU-lomake, jolle ei ole toistaiseksi saavutettavuudeltaan parempaa vaihtoehtoa.

Yhteensopivuus selainten ja avustavien tekniikoiden kanssa

Sivusto on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien selainten kanssa:
Suosituimmat versiot selaimista Firefox, Chrome, IE, Edge. Saavutettavuus on arvioitu Firefox- ja Chrome-selaimilla.

Sivusto on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien avustavien tekniikoiden kanssa:

  • NVDA-ruudunlukija 2019.1.1
  • WebAIM Color Contrast checker

Tekniikat

Tämän sivuston saavutettavuus riippuu seuraavien tekniikoiden toimivuudesta:

  • HTML
  • WAI-ARIA
  • CSS
  • Javascript

Arviointimenetelmät

Tulli arvioi tämän sivuston saavutettavuuden seuraavilla menetelmillä:

  • Itsearviointi: yritys tai organisaatio ovat arvioineet sivuston sisäisesti.
  • Ulkoinen arviointi: sivuston on arvioinut ulkoinen toimija (Eficode, 9/2019), joka ei ole osallistunut sivun suunnitteluun ja kehitykseen.

Palauteprosessi

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän sivuston saavutettavuudesta. Voit ottaa meihin yhteyttä seuraavilla tavoilla:

  • Anna saavutettavuuspalautetta: [email protected]
  • Matkalla.tulli.fi-sivuston saavutettavuudesta vastaa pilotin toteuttanut projekti, jonka jäsenet myös vastaavat palautteeseen.

  • Tavoiteaikamme palautteeseen vastaamisessa on viisi arkipäivää.

  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa saavutettavuuspalautetta palvelusta myös Aluehallintovirastolle: [email protected]

 

Ota yhteyttä

Yleisneuvontaa yritysasiakkaille

Yleisneuvontaa yritysasiakkaille ma—pe 8–16 sähköpostitse osoitteesta [email protected]

Tullineuvonta

 


Haluamme kehittää verkkopalveluamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Siirry antamaan kehitysehdotuksesi klikkaamalla "Lähetä kehitysehdotus".

Lähetä kehitysehdotus