Saavutettavuusseloste – Liitetiedoston lähetyspalvelu (Liitu)

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee tullauspalveluiden osana käytettävää Liitetiedoston lähetyspalvelua

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Liitetiedoston lähetyspalvelua, voit lähettää liitteet turvasähköpostilla seuraavasti: reaaliaikaiset viennin ilmoittamisen selvitykset osoitteeseen spake.vienti(at)tulli.fi, jälkikäteiset poistumisen selvittämiseen liittyvät selvitykset osoitteeseen vientiseuranta(at)tulli.fi, yrityksen tuonti-ilmoitukseen liittyvät selvitykset osoitteeseen spake.tuonti(at)tulli.fi ja yksityisten tuonti-ilmoitukseen liittyvät selvitykset nettituonti(at)tulli.fi.

Voit myös tuoda liitteet Tullin asiakaspalvelua tarjoavalle toimipaikalle. Tullin verkkosivuilta löydät asiakaspalvelua tarjoavat toimipaikat kartalla ja  toimipaikkojen aukioloajat. Tarvittaessa saat maksutta apua tullivirkailijoilta.

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat tullineuvonnasta, p. 0295 5201. Katso ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Voit myös valtuuttaa asiamiehen, esimerkiksi huolintaliikkeen tai toisen henkilön, toimittamaan liitteet puolestasi.

Palvelun saavutettavuus

Sisällön nykyinen saavutettavuus ei täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Saavutettavuuden arvioinnissa on käytetty verkkosisällön saavutettavuusohjeita (Web Content Accessibility Guidelines, WCAG). 

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Seuraavassa on kuvaus tunnetuista saavutettavuusongelmista. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.
a)    Seuraava sisältö ei täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia. Nämä saavutettavuusongelmat tullaan korjaamaan.

  • Kaikissa elementeissä ei ole selkeää näkyvää näppäimistökohdistusta, tai kohdistus ei erotu kunnolla. (WCAG 2.4.7)
  • Kaikkien sivujen otsikko on sama ”Liitetiedoston latauspalvelu – Tulli”, jolloin käyttäjän on vaikea otsikon perusteella tietää millä sivulla on, tai liikkua sivuhistoriassa. (WCAG 2.4.2)
  • Ruudunlukijakäyttäjä ei saa palautteita toimintojen suorittamisesta siirtämättä kohdistusta. Tällaisia ovat esim. liitteen lisäys ja lähettyjen liitteiden haku. (WCAG 4.1.3)
  • Lomakkeen kenttien muuttaminen aiheuttaa yllättävä sivujen uudelleenlataamista ja siirtää näppäimistökohdistuksen sivun alkuun. Näistä on haittaa erityisesti ruudunlukijan käyttäjille. (WCAG 3.2.2)
  • Lomakekenttien nimilapuissa on puutteita. (WCAG 4.1.2)
  • Lähetä-painike, jolla liite lähetetään Tulliin, on ruudunlukijakäyttäjille täysin näkymätön sivulle määriteltyjen tyylimääritysten vuoksi. Tyylit poistamalla painikkeen saa ruudunlukijan ja näppäimistön tavoitettavaksi, mutta painikkeeseen siirryttäessä näppäimistökohdistus kuitenkin katoaa. (WCAG 2.4.7)
  • Näytä/Piilota ohje –painike kertoo ruudunlukijalle aina tarjoavansa toimintoa ”Piilota ohje”, silloinkin, kun sen teksti näkevälle on ”Näytä ohje”. (WCAG 4.1.2) 
  • Joitakin otsikoita ei ole merkitty oikeanlaisilla HTML-otsikkomerkinnöillä. (WCAG 1.3.1)
  • Asia-, Liiteasiakirjan tyyppi- sekä Tullin pyytämä -kenttien arvon valitseminen tai muuttaminen saa sivun latautumaan uudelleen. Sivun uudelleenlatautuminen voi yllättää etenkin ruudunlukijakäyttäjän. Koska palvelu on tarkoitettu nimenomaan liitteiden lataamiseen, on ongelma nostettu kriittisemmäksi kuin muissa palveluissa. (WCAG 2.1.1, 3.2.2)
  • Palvelun päävalikkoa ei ole merkitty ohjelmallisesti valikoksi, joten sitä on ruudunlukijan varassa vaikea ymmärtää sellaiseksi. (WCAG 1.3.1)
  • Uuteen selainvälilehteen tai -ikkunaan aukeavia linkkejä ei ole merkitty. (WCAG 2.4.4 ja 3.2.2)
  • Käyttöliittymäelementtien värien kontrastit eivät ole kaikilta osin riittäviä (osa painikkeista ja niiden teksteistä). (WCAG 1.4.3 ja 1.4.11)
  • Kieliversiolinkkien kieltä ei ole määritelty, joten ruudunlukija ääntää ne yleensä väärän kielen sääntöjen mukaan. (WCAG 3.1.2)

b)    Seuraavan sisällön saavutettavaksi saattaminen on palveluntarjoajalle kohtuuton rasite, koska saavutettavuusongelmien korjaaminen vaatii muutoksia laajempaan palvelukokonaisuuteen. Tullauspalvelut, jota käyttävät osanaan Liitteiden lähetyspalvelua, korvataan vaiheittain vuosina 2020-2024, ja koko tämän laajemman palvelukokonaisuuden korjaaminen aiheuttaisi Tullille kohtuuttoman rasitteen.

  • Palvelun aikakatkaisu ei toimi vaatimusten mukaisesti, vaan katkaisee yhteyden varoittamatta session aikarajan kuluttua loppuun. (WCAG 2.2.1)
  • Kenttäkohtaiset ohjeet on toteutettu kelluvalla käyttöliittymäelementillä, joka saattaa kellua näytöllä hyvinkin sivuun tai jopa kokonaan pois näkyvistä. Lisäksi kenttäkohtaiset ohjeet on esitetty erillisessä Ohje-elementissä eikä niitä ole liitetty kenttiin ohjelmallisesti oikein. (WCAG 1.3.1 ja 3.3.2)
  • Ruudunlukijakäyttäjä ei havaitse ilmoitusta sivulla olevista virheistä käymättä kaikkea sivun tekstiä läpi. Lisäksi kenttäkohtaisia virheilmoituksia ei ole liitetty asiaankuuluviin kenttiin, joten ilmoitus ei ole luettavissa ruudunlukijalla, kun kohdistus on kentässä. (WCAG 4.1.3 ja 3.3.1)
  • Kalenterielementtejä ei pysty käyttämään näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1)
  • Sivuston kirjautumispainikkeiden toteutus on poikkeuksellinen ja painikkeiden kesken erilainen. Toteutustapa saattaa aiheuttaa ruudunlukijakäyttäjille hämmennystä. (WCAG 4.1.2)
  • Liitetiedoston lähetyspalvelu ei ole oma erillinen palvelunsa, vaan irrallinen lisäosa tullauspalveluiden käyttöön, jota ei käytetä erillisenä palveluna, vaan sen näkymät avautuvat tullauspalvelun sisään. 


Liitetiedoston lähetyspalvelu on rakennettu tullauspalveluiden komponenteilla, joten sitä ei voi korjata korjaamatta samalla myös tullauspalveluita. Nämä kaikki palvelut tulevat korvautumaan uusilla palveluilla vaiheittain vuosien 2020-2024 aikana. 85% Liitetiedoston lähetyspalvelulla lähetettävistä liitteistä siirtyy uuteen tullauspalveluun marraskuussa 2020.

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:
Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
Palvelu on arvioitu 04/2019.
Seloste on laadittu 17.9.2020.


Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 
•    Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet(at)tulli.fi. Kerro viestissäsi, mitä palvelua palautteesi koskee.
•    Liitteidenlähetyspalvelun saavutettavuudesta vastaa Tullin tietohallinto, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
•    Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
•    Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: saavutettavuus(at)avi.fi