Saavutettavuusseloste – Chatbot ja chat

 Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee chatbot-palvelun pilottia. Chatbot-kuvake näkyy Tullin Tullaa pakettisi -verkkosivun oikeassa alakulmassa. Ruotsinkielinen chat-palvelu näkyy osoitteessa Fortulla ditt paket –verkkosivun oikeassa alakulmassa.

Chatbot- ja chat-pilotti toteutetaan digipalvelulain mukaisilla perusteilla, ottaen kuitenkin huomioon sen, että kaikki saavutettavuusvaatimukset eivät koske tätä pilottia. Lisätietoja saat osoitteesta [email protected].

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään chatbot-palvelua, voit asioida Tullineuvonnan kanssa myös puhelimitse p. 0295 5201.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä. 

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan viimeistään vuonna 2021, jolloin pilotointi päättyy:

  • Chat-toiminto on koko sivun viimeinen kohde, eikä sitä ole merkitty otsikkotasolla tai maamerkillä, jotka helpottaisivat sen havaitsemista ja löytämistä ruudunlukijalla. (WCAG 1.3.1)
  • Koko chat-osio on kohdistettavissa näppäinkomennoin (tabindex="0"), vaikka siihen itsessään ei ole liitetty mitään toiminnallisuutta. (WCAG 2.4.3, 2.1.1)
  • Chatin tekstikentän käytettyjen merkkien määrätiedosta on tehty näppäinkohdistettava, vaikka siihen ei liity mitään toimintoa. Samoin yksittäisistä viesteistä on tehty kohdistettavia. (WCAG 2.4.3)
  • Vihjeviesti ”Kysy Tullineuvonnasta” tulee näkyviin vain, kun käytetään hiirtä, eikä tieto ole saatavilla näppäimistö- tai ruudunlukijakäyttäjille. (WCAG 2.1.1)
  • Asiakaspalvelijoiden tila ilmoitetaan ainoastaan eri värein, jolloin ne eivät ole kaikkien käyttäjien havaittavissa. Eri tilat pitäisi ilmoittaa myös muulla visuaalisella piirteellä. (WCAG 1.4.1)
  • Asiakaspalvelijoiden tilan ilmoittavalle elementille on asetettu avatussa chat-ikkunassa attribuutti aria-live="polite", mutta alueen sisälle ei aseteta sisältöä, jolloin live-alue jää käyttämättä. (WCAG 4.1.3)
  • Keskusteluikkunan avaava painike ei toimi välilyöntipainikkeella normaalien painikkeiden tapaan. Painike on toteutettu div-elementtinä, eikä ikkunan tilaa ole ilmoitettu ohjelmallisesti (aria-expanded-attribuutti). (WCAG 4.1.2)
  • Koko chat-elementille on asetettu rooli "application", jota pitäisi käyttää ainoastaan tietyissä poikkeustapauksissa, joissa sisältö ei koostu HTML-elementeistä. Roolin käyttäminen tällä tavoin ei ole suositeltavaa. (WCAG 4.1.2)
  • Näkevälle näppäimistökäyttäjälle voi olla epäselvää, mitä kirjekuoripainike chat-ikkunan alalaidassa tarkoittaa. Painikkeen toiminnasta tulee tieto ainoastaan title-attribuutista ja aria-label-attribuutista. (WCAG 2.1.1)
  • Ruudunlukija lukee vastaukset automaattisesti, mutta käyttäjän itse lähettämien viestien lukeminen keskeytyy yllättäen, koska kohdistus hyppää takaisin viestikenttään. (WCAG 4.1.3)
  • Aikaleimat on merkitty erillisinä listakohteina itse viestisisällön lisäksi. Suositeltava tapa olisi yhdistää tiedot yksittäisiksi listakohteiksi. (WCAG 1.3.1)
  • Teksti "Tallennamme chat-keskustelut palvelujemme kehittämistä varten. Lisätietoa:" on merkitty poikkeavasti <ls>-elementtinä. (WCAG 1.3.1)
  • Ilmoitusta "Jatkaessasi yhteystietosi tallennetaan asiakastietokantaan" ei esitetä lainkaan ruudunlukija- tai näppäimistökäyttäjälle. Sähköpostitoiminto siirtyy suoraan sähköpostiohjelmaan. (WCAG 2.1.1)
  • Virheviestin ohjelmallinen liitos sähköposti-lomakekenttään ei toimi role-määritteen takia kaikilla internetselaimilla. Virheviesti jää siis joillain selaimilla lukematta. (WCAG 3.3.1)
  • Sähköpostiosoitteelle varatun lomakekentän nimilappu ”Lähetä keskustelu sähköpostiisi” ei ole tarpeeksi kuvaava, koska se on sama kuin toiminnon avanneen painikkeen nimilappu. (WCAG 2.4.6)
  • Jos sähköpostikentän sulkee, kohdistus jää sulkemispainikkeeseen. (WCAG 2.4.3)
  • Kun chat-ikkuna on auki, kahdesta puhekuplasta koostuvalle div-elementtinä toteutetulle logolle on asetettu aria-label="OC logo", jonka ruudunlukija lukee turhaan. (WCAG 1.1.1)
  • Ilmoitusta "Kirjoitusalueen merkkimäärä on täynnä" ei lueta automaattisesti, koska se on piilotettu ja tulee esiin ainoastaan CSS-luokkaa muuttamalla. (WCAG 4.1.3)
  • Toiminto ”Lopeta keskustelu” on linkki, vaikka sen olisi selkeämpää olla painike. (WCAG 1.3.1)
  • Chatin asiakaspalvelijoiden tilatieto jää helposti huomaamatta, koska se jää avatussa chat-ikkunassa ikkunan avaavan painikkeen taakse. (WCAG 1.1.1, suositus)
  • Chatin lopettamisen jälkeen keskustelua ei voi enää lähettää esim. sähköpostiin, koska chat-ikkunan alalaidan toiminnallisuus katoaa kokonaan. Toiminto-osion häviäminen voi yllättää käyttäjän etenkin koska siinä ei ole visuaalista kontekstia. (WCAG 1.3.1, suositus)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt Eficode Oy.
  • Palvelu on arvioitu 9/2020.
  • Seloste on laadittu 1.10.2020.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 1.10.2020.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta.

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: [email protected].
  • Chatbot-palvelun saavutettavuudesta vastaa Tullin asiointipalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: [email protected].