Saavutettavuusseloste – chat- ja chatbot-palvelu

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee chat- ja chatbot-palvelua. Suomen- sekä ruotsinkieliset chat- ja chatbot-palvelut näkyvät valittujen Tulli.fi-verkkosivujen oikeassa alakulmassa.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään chat- tai chatbot-palvelua, voit asioida Tullineuvonnan kanssa myös puhelimitse p. 0295 5201.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia. 

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian: 

  • Chatissa on käytetty vääriä elementtejä useassa kohtaa eikä apuvälineillä tunnisteta kaikkia toiminnallisia kohtia tämän vuoksi. Lisäksi käyttäjä saa virheellistä tietoa joistain elementeistä. Chatissa on myös käytetty listoja, vaikka niitä ei ole välttämätöntä käyttää. (WCAG 1.3.1)
  • Chatin eri elementtien lukemisjärjestys apuvälineillä on paikoitellen väärä. (WCAG 1.3.2)
  • Apuvälineiden käyttäjät eivät saa tietoa kaikkien painikkeiden tilasta. Myös näkeville käyttäjille tilan erottaminen voi olla vaikeaa, sillä joko sitä ei ole visuaalisesti ilmaistu tai ilmaisuun on käytetty vain väriä. (WCAG 1.4.1, WCAG 4.1.2)
  • Jos käyttäjä kirjoittaa tekstikenttään hyvin pitkän sanan tai useita sanoja ilman välimerkkejä tai välilyöntejä, merkkijono ei rivity ja käyttäjä joutuu selaamaan sisältöä sivusuunnassa. (WCAG 1.4.10)
  • Viesteissä on paikoitellen kohtia, joissa eri värien välinen kontrastisuhde on liian matala. (WCAG 1.4.3)
  • Chat-ikkunaa ei saa auki näppäimistöllä lainkaan. Jos käyttäjä saa ikkunan auki esimerkiksi hiiren avulla, ikkuna ei siltikään toimi loogisesti näppäimistöllä. Sulkemiseen tarkoitettu kohta lakkaa toimimasta muutaman käyttökerran jälkeen. Tällöin chat-keskustelua ei saa enää päätettyä. (WCAG 2.1.1)
  • Ruudunlukijan fokusta ei aina siirretä oikeaan paikkaan, ja käyttäjä joutuu itse siirtämään sitä päästäkseen lukemaan sisällön oikeassa järjestyksessä. (WCAG 2.4.3)
  • Ruudunlukijan fokusta siirretään yllättävään paikkaan, kun käyttäjä on valinnut jonkin botin tarjoamista vastausvaihtoehdoista. (WCAG 3.2.2)
  • Tekstikentässä luetaan paljon ylimääräistä tietoa nimen yhteydessä. (WCAG 2.4.6)
  • Näppäimistökäyttäjän fokus häviää näkyvistä, kun käyttäjä yrittää sulkea tai pienentää chat-ikkunaa. Fokus palaa näkyviin, kun käyttäjä liikkuu seuraavaan tai edelliseen elementtiin. (WCAG 2.4.7)
  • Näkevät käyttäjät eivät saa tietoa, miten viesti lähetetään, vaikka ruudunlukijan käyttäjälle tieto annetaan ohjelmallisesti. Keskustelua ei myöskään päätetä siten, että käyttäjä tietäisi miten edetä. Käyttäjä ei saa tietoa, miten saada lisää apua tai miten lopettaa chat-keskustelu kokonaan. (WCAG 3.3.2) 
  • Kun mobiililaite on vaaka-asennossa, sulkemistoiminnallisuuden sisältävä yläpalkki jää näkymän ulkopuolelle eikä chat-ikkunaa voi siten sulkea (WCAG 1.3.4). Tämä koskee chatin näppäimistö- ja kosketuskäyttöä. 
  • Yläpalkin painikkeiden kohdistuskehys ei näy mobiililaitteen ollessa vaaka-asennossa, koska painikkeet eivät ole näkyvissä. 

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija. 
  • Palvelu on arvioitu ensimmäisen kerran 9/2020 ja uudelleen 11/2021 sekä 2/2023.
  • Seloste on laadittu 1.10.2020.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 5.1.2024.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet(at)tulli.fi.
  • Chat- ja chatbot-palvelun saavutettavuudesta vastaa Tullin asiointipalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.

Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
puhelinnumero: 0295 016 000 (vaihde)