Asiointipalvelut

URL-osoite:  https://asiointi.tulli.fi/asiointipalvelu

Tulli pyrkii takaamaan kaikille asiakkailleen digitaalisen saavutettavuuden. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja sovellamme lain edellyttämiä saavutettavuusstandardeja.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Asiointipalvelut-etusivulla olevia palveluita, voit asioida kanssamme muillakin tavoilla. Lisätietoa muista asiointitavoista ja Tullin asiakaspalvelua tarjoavien toimipaikkojen yhteystiedot löydät sivulta Ohjeet vaihtoehtoiseen asiointiin. Voit kysyä apua myös Tullineuvonnasta ma–pe klo 8–16 p. 0295 5201.

Palvelun saavutettavuus

Sivuston nykyinen saavutettavuusstandardi:

  • WCAG 2.1, AA-taso

Nykyinen sisällön saavutettavuustilanne:

  • Vastaa suurilta osin vaatimuksia

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata palvelussa joitakin saavutettavuusongelmia. Pahoittelemme näitä puutteita. Jos huomaat palvelussa ongelman, jota ei ole alla olevassa luettelossa, ota meihin yhteyttä.
Listaa päivitetään tulevina kuukausina sitä mukaa, kun korjauksia saadaan tehtyä ja saavutettavuusongelmia poistuu.

  • Sarkainnäppäimellä liikkuminen
    • Kaikkiin käyttöliittymän elementteihin ei ole mahdollista päästä sarkainnäppäimellä (esim. kenttäkohtaiset ohjetekstit).
  • Tullin logo / paluu etusivulle
    • Logosta puuttuu tekstivastine, ja se on piilotettu ruudunlukijalta. Logossa on kuitenkin ”Paluu etusivulle” -toiminnallisuus, joka ei ole ruudunlukijan havaittavissa.
  • Kohdistuksen visualisointi ei ole riittävä
    • Valittu käyttöliittymäelementti ei erotu riittävästi, elementtien kohdistusta indikoiva korostus on liian huomaamaton.
  • Sivujen kieli
    • Sivujen kieltä ei ole määritelty, joten ruudunlukija saattaa ääntää sivun tekstiä väärän kielen sääntöjen mukaan.
  • Mobiilivalikko
    • Palvelussa on mobiilivalikko, mutta se on tyhjä. Erityisesti ruudunlukijakäyttäjä hämmentyy, jos hän avaa valikon, jossa ei ole mitään sisältöä.
  • Haitarielementit
    • Haitarielementtien määritykset ovat vajavaiset, joten ne eivät välttämättä toimi oikein ruudunlukijalla. Sivun käyttö onnistuu ilman haitareitakin.
  • Uuteen selainvälilehteen aukeava linkki
    • Tullineuvonnan yhteystiedot -linkki aukeaa uuteen selainvälilehteen, mutta tätä ei kerrota linkissä.
  • Hyppylinkki
    • Palvelun hyppylinkit ovat näkymättömiä, joten näkevät näppäimistökäyttäjät eivät pysty käyttämään niitä, vaan joutuvat käymään yläpalkin linkit läpi, ennen kuin pääsevät sivun sisältöön. Ongelma on vähäinen, sillä yläpalkissa on vain vähän kohteita.
  • Anna palautetta -elementti
    • Anna palautetta -elementin kuvake on piilotettu ruudunlukijoilta. Kuvakkeessa ei ole tärkeää tietoa, mutta kaikki ruudunlukija-selain-yhdistelmät eivät ymmärrä tätä ratkaisua ja saattavat kertoa käyttäjälle, että kuvakkeelta puuttuu alt-teksti.
  • Otsikot
    • HTML-otsikkotasojen käytössä on puutteita. Esimerkiksi H2-otsikkotaso puuttuu monelta sivulta.
  • Kehotus kirjautua sisään
    • Kehotus kirjautua sisään ei ole havaittavissa ruudunlukijalla ilman kohdistuksen siirtoa. Sivulle tullessaan käyttäjä ei saa ilmoitusta asiasta.
  • Palaute uloskirjautumisesta
    • Uloskirjautumisesta ei saa ruudunlukijalla ilmoitusta, eikä
  •  ruudunlukija lue myöskään uloskirjautumisen aikana näkyvää tekstiä ”Kirjaudutaan ulos…”.
  • Kontrastit
    • Valkoisten kuvakkeiden kontrasti harmaaseen taustaan on 2,35:1. Ongelman vakavuutta vähentää se, että kuvakkeet ovat sellaisen tekstin yhteydessä, joka kertoo kuvakkeiden sisältämät asiat.

Yhteensopivuus selainten ja avustavien tekniikoiden kanssa

Sivusto on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien selainten kanssa:

  • Firefox & Chrome

Sivusto on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien avustavien tekniikoiden kanssa:

  • NVDA-ruudunlukija 2019.1.1
  • WebAIM Color Contrast checker

Tekniikat

Tämän sivuston saavutettavuus riippuu seuraavien tekniikoiden toimivuudesta:

  • HTML
  • WAI-ARIA
  • CSS
  • Javascript

Arviointimenetelmät

Tulli arvioi tämän sivuston saavutettavuuden seuraavilla menetelmillä:

  • Itsearviointi: yritys tai organisaatio ovat arvioineet sivuston sisäisesti.
  • Ulkoinen arviointi: sivuston on arvioinut ulkoinen toimija (Eficode, 1/2019), joka ei ole osallistunut sivun suunnitteluun ja kehitykseen.

Palauteprosessi

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän sivuston saavutettavuudesta. Voit ottaa meihin yhteyttä seuraavilla tavoilla:

  • Antaa saavutettavuuspalautetta: [email protected]

  • Asiointipalvelut-etusivun saavutettavuudesta vastaa Tullin asiointipalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoiteaikamme palautteeseen vastaamisessa on viisi arkipäivää.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa saavutettavuuspalautetta palvelusta myös Aluehallintovirastolle: [email protected]