Saavutettavuusseloste: Asiointipalvelujen etusivu

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee asiointipalveluiden etusivua.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään asiointipalveluiden etusivua, voit asioida muillakin tavoilla. Lisätietoa muista asiointitavoista ja Tullin asiakaspalvelua tarjoavien toimipaikkojen yhteystiedot löydät sivulta Ohjeet vaihtoehtoiseen asiointiin.

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat tullineuvonnasta p. 0295 5201.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • Linkit ja painikkeet
    • Logolinkin alt-teksti ”Tullin etusivulle” ei ole selkeä, sillä se vie Tullin asiointipalveluiden etusivulle eikä tulli.fi-etusivulle. (WCAG 2.4.4)
    • Tiedotteiden linkit, jotka aukeavat uuteen välilehteen, on merkitty kuvakkeilla, mutta niitä ei ole nimetty ohjelmallisesti. Linkkien toiminnallisuus voi tulla mm. ruudunlukijakäyttäjille yllätyksenä. (WCAG 1.1.1, 2.4.4)
    • Kielivalintapainikkeiden painamisesta ei tarjota mitään palautetta ruudunlukijakäyttäjille. Tällöin heille voi jäädä epäselväksi, tapahtuiko niistä mitään. (WCAG 4.1.3)
    • Palvelunostot ja Anna palautetta -elementti on toteutettu ARIA-attribuutteja käyttämällä ohjelmallisesti painikkeina, mutta niitä ei pysty aktivoimaan näppäimistön välilyönnillä. (WCAG 2.1.1)
  • Asiointiroolin valinta
    • Asiointiroolin valinnan haitarielementissä käytetään aria-haspopup-attribuuttia, jota ei pitäisi käyttää tässä tilanteessa. (WCAG 4.1.2)
  • Mobiilivalikko
    • Painikkeen kohdistus ilmaistaan painikkeen taustavärin muutoksella, mutta sen kontrastisuhde on alle 3:1. (WCAG 1.4.1, 1.4.11)
    • Mobiilivalikon saavutettava nimi on kaikilla kielillä ”toggle navigation”. Painikkeelta myös puuttuu aria-expanded-attribuutti, joka kertoisi sen kulloisenkin tilan. (WCAG 2.4.6, 4.1.2)
    • Avattua sisältöä ei esitetä HTML-koodissa heti painikkeen jälkeen, jolloin navigointi- ja lukemisjärjestys on virheellinen. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
  • Näppäinkohdistuksen hallinta
    • Palvelu on toteutettu single-page-application-teknologialla, minkä takia kohdistus siirtyy sivun pääotsikkoon, kun sivu vaihtuu. Toteutuksen vuoksi asiointipalveluiden etusivulla pääotsikko saattaa kuitenkin jäädä ruudunlukijalta lukematta, vaikka kohdistus viedäänkin siihen. (WCAG 2.4.3)
  • Otsikkorakenne
    • Sivun muuten selkeää otsikkorakennetta rikkoo ylimääräinen H3-tason otsikko: ”Tämä on Tullin asiointipalveluiden etusivu. Valitse, mitä haluat tehdä ja siirry palveluun.” (WCAG 1.3.1)
  • Skaalautuvuus
    • Sivut skaalautuvat hyvin vaadittuun 320 CSS-pikseliin asti, mutta Anna palautetta -elementti peittää pienellä näyttökoolla osan sivujen pääotsikoista. (WCAG 1.4.10)
  • Yhteyden aikakatkaisu
    • Yhteyden aikakatkaisusta varoitetaan käyttäjää, ja käyttäjälle tarjotaan mahdollisuus pyytää lisäaikaa. Tietoturvasyistä käyttäjä kuitenkin joudutaan kirjaamaan ulos 12 tunnin jälkeen, jolloin aikarajoituksia koskevat saavutettavuusvaatimukset eivät täyty kokonaan. (WCAG 2.2.1)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti: 

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu 1/2019.
  • Seloste on laadittu 11.9.2019.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 22.11.2021.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: asiakaspalautteet@tulli.fi.
  • Asiointipalveluiden etusivun saavutettavuudesta vastaa Tullin asiointipalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: saavutettavuus@avi.fi.