Saavutettavuusseloste - Asiakastyytyväisyyskysely sanomaliikenteen asiakastestauksen suorittaneille yrityksille

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Asiakastyytyväisyyskyselyä sanomaliikenteen asiakastestauksen suorittaneille yrityksille

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään kyselylomaketta, voit antaa palautetta asiakastestauksesta sähköpostitse [email protected] tai puhelimitse 0295 521 001.

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat tullineuvonnasta, p. 0295 5201.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Sisällön nykyinen saavutettavuus: Vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Saavutettavuuden arvioinnissa on käytetty verkkosisällön saavutettavuusohjeita (Web Content Accessibility Guidelines, WCAG).

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian: 

  • Kyselyn title-otsikko "Webropolilla luotu kysely" ei kerro, mistä kyselystä on kyse. (WCAG 2.4.2)
  • Kielivalintapainikkeen nimi on parhaillaan valittuna oleva kieli, joten etenkin vieraskielisen ruudunlukijakäyttäjän voi olla vaikea löytää kielivalintaa. (WCAG 4.1.2)
  • Näppäinkohdistus ei näy Edellinen-, Seuraava- ja Lähetä-painikkeissa Firefox-internetselaimella. (WCAG 2.4.7)
  • Kielivalikon kohdistustyyli erottuu todella heikosti. (WCAG 2.4.7)
  • Radiopainikeryhmät on toteutettu niin, ettei radiopainikkeita voi valita nuolipainikkeilla ja osa intenetselaimista ei pysty ilmoittamaan painikkeiden määrää. (WCAG 1.3.1)
  • Chrome-selain tunnistaa ainoastaan taulukon otsikkorivin taulukoksi. Taulukkorakennetta ja valintapainikeryhmiä yhdistelevä rakenne on monimutkainen ruudunlukijakäyttäjälle. (WCAG 1.3.1)
  • Etenemispalkin teksti leikkautuu pelkkää tekstiä suurennettaessa. (WCAG 1.4.10)
  • Yhteenvetosivun ohjelmallinen rakenne on monimutkainen ruudunlukijakäytössä. (WCAG 1.3.1)
  • Kaikki kysymysten otsikot on merkitty automaattisesti H2-otsikkotasolla, vaikka ryhmän otsikointi ei olisi tarpeellista ja aiheuttaa ylimääräistä hälinää ruudunlukijakäytössä. (WCAG 1.3.1)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija
  • Palvelu on arvioitu 06/2020.
  • Seloste on laadittu 20.8.2020.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 20.8.2020.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: [email protected].
  • Asiakastyytyväisyyskyselylomakkeen saavutettavuudesta vastaa Tullin ulkomaankauppa- ja verotusosaston Asiakaspalvelut-yksikkö, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: [email protected].